پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

مروری بر مهم‌ ترین رویداد‌های مرتبط با کرونا در جهان؛

از شیوع « دلتاکرونا» تا ماسک جدید تشخیص کرونا

شیوع دلتاکرونا آمریکا و اتحادیه اروپا را به وحشت انداخته است.

 

به گزارش جماران، شیوع « دلتاکرونا» اتحادیه اروپا را به وحشت انداخته است.

برلین تلاش می کند مانع از ورود مسافران انگلیسی مجزا از مقررات و دستورالعمل‌ های جاری برای جلوگیری از شیوع بیماری کووید 19 شود.

شایان ذکر است که ممنوعیت درخواست شده برای ورود مسافران انگلیسی به اتحادیه اروپا از سوی آلمان حتی دریافت کنندگان واکسن را نیز شامل خواهد شد.

«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان با توجه به گسترش چشمگیر گونه جهش یافته ویروس هندی کرونا موسوم به دلتا در انگلیس قصد دارد این کشور را در دسته کشورهای «نگران‌ کننده» قرار دهد. کمیسیون اروپا نیز با ابراز نگرانی نسبت به گسترش ویروس جهش یافته دلتا در کشورهای عضو اتحادیه خواستار واکسیناسیون سریع شهروندان اروپایی شده و هشدار داده بود که در صورت هرگونه سهل‌ انگاری ویروس جهش یافته دلتا تا اواخر ماه اوت بیش از 90 درصد موارد ابتلا را به خود اختصاص خواهد داد.

یونان، اسپانیا، قبرس، مالت و پرتغال در مقابل اجرایی شدن طرح‌ هایی مقاومت می کنند که کمیته واکنش سیاسی یکپارچه اتحادیه اروپا به بحران‌ ها در بین مسئولان اروپایی و مقامات کشورهای عضو به بحث گذاشته است.

شیوع گسترده گونه جدید کرونا در آمریکا

شیوع گسترده گونه جدید ویروس کرونا موسوم به دلتا در سراسر آمریکا هم نگرانی‌ ها را بخصوص در مناطق جنوبی این کشور تشدید کرده است.

سی بی اس نیوز از شیوع دلتا ویروس در تقریبا همه 50 ایالت آمریکا خبر داد.

شیوع گسترده گونه جدید ویروس کرونا موسوم به دلتا در سراسر آمریکا نگرانی‌ ها را به خصوص در مناطق جنوبی این کشور تشدید کرده است. کارشناسان هم هشدار داده اند مناطقی که میزان واکسیناسیون در آنها کم بوده است به شدت در برابر این گونه جدید کرونا آسیب پذیر هستند.

شیوع گونه جدید ویروس کرونا موسوم به دلتا با همه گیری سریع نگرانی‌ هایی را در آمریکا ایجاد کرده است. این ویروس از حدود دو ماه قبل وارد این کشور شده است. اکنون گونه جدید ویروس کرونا در همه مناطق آمریکا به جز داکوتای جنوبی مشاهده شده است. میزان بستری بیماران کرونایی در تعداد زیادی از ایالت‌ های آمریکا بار دیگر افزایش یافته است.

ابداع ماسکی که کرونا را تشخیص می‌ دهد!

محققان موفق به ساخت ماسکی شده‌ اند که می‌ تواند در عرض 90 دقیقه وجود ویروس کووید19 را در تنفس فرد تشخیص دهد.

گروهی از محققان دانشگاه هاروارد و موسسه فناوری ماساچوست(MIT) این دو مورد را برای جلوگیری از گسترش بیماری‌ های تنفسی با یکدیگر ترکیب کرده و یک حسگر پوشیدنی ابداع کرده‌ اند که می‌ تواند کاری مشابه آزمایشگاه انجام دهد و روی ماسک نصب شود.

برای ساخت این حسگر محققان، ماشین‌ های مولکولی را استخراج، خشک و منجمد کردند، سلول‌ ها از این مولکول‌ ها برای تشخیص مواد ژنتیکی مانند دی‌ ان‌ ای و آر ان‌ ای (RNA) استفاده می‌ کنند. 

افراد به مدت 15 تا 30 دقیقه درون این ماسک تنفس می‌ کنند و سپس دکمه‌ حسگر را فشار می‌ دهند و در عرض 90 دقیقه نتیجه‌ آزمایش کووید آنها مشخص می‌ شود که با نواری که ظاهر می‌ شود قابل خواندن است.

هر کسی که از این ماسک استفاده کند می‌ تواند از شیوع بیشتر بیماری جلوگیری کند.

از این فناوری می‌ توان برای همه‌ی عوامل بیماری‌ زا استفاده کرد.

حسگر این ماسک با فشردن یک دکمه روشن می‌شود و مقدار کمی آب آزاد می‌ کند تا ترکیبات خشک و منجمد شده آب‌ رسانی شود.

از این فناوری می‌توان برای تشخیص بیماری‌های دیگر مانند آنفلوانزا استفاده کرد. قدرت تشخیص آن به قدری دقیق است که می‌تواند گونه‌های مختلف کووید-۱۹ را تشخیص دهد.

علاوه بر آن می‌توان این حسگر را مستقیما با پارچه ادغام کرد. این فناوری می‌ تواند کاربردهای زیادی داشته باشد. از لباس نظامیان برای تشخیص مواد شیمیایی گرفته تا لباس کارکنان آزمایشگاه که باکتری‌ های مقاوم به دارو را بررسی می‌ کنند.

این ماسک‌ ها می‌ توانند ما را برای همه‌ گیری‌ هایی که ممکن است در آینده رخ دهد آماده کنند.

محققان می‌ گویند حساسیت این حسگر قابل قیاس با تست پی‌ سی‌ آر (PCR) است و نتیجه آن به سرعت به دست می‌ آید. این دستگاه ارزان قیمت نیز هست و بدون احتساب بسته‌ بندی، ساخت نمونه اولیه آن تنها پنج دلار هزینه داشت و محصول نهایی را می‌ توان با قیمتی کمتر از این ساخت.

محافظت طولانی مدت ایجاد شده توسط واکسن‌ های کرونا

نتایج یک مطالعه نشان می دهد واکسن های کووید 19 شرکت های «فایزر- بایون تک» و «مُدرنا» محافظتی در برابر ویروس کرونا در بدن ایجاد می کنند که ممکن است سال ها دوام داشته باشد.

هر دوی این واکسن های دو دوزه کرونا، آنتی بادی هایی تولید می کنند که ویروس کرونا را شناسایی می کنند و برای دست کم 15 هفته فعال می مانند. آنتی بادی سلول های ساخته شده توسط سیستم ایمنی برای مبارزه با ویروس ها هستند.

پس از عفونت یا واکسیناسیون ، مراکز زایا در غدد لنفاوی ایجاد می شوند و سلول های حافظه B ایجاد می کنند که سیستم ایمنی بدن را برای شناسایی ویروس ها در طولانی مدت تعلیم می دهند.

یافته های این مطالعه نشان می دهد این واکسن های کرونا محافظت طولانی مدت در برابر آلودگی به کرونا ایجاد می کنند و بیشتر افرادی که این واکسن ها را دریافت کرده اند ممکن است به دریافت دوز تقویتی احتیاج نداشته باشند؛ به شرط آنکه ویروس و انواع آن به طور قابل توجهی جهش نداشته باشند.

بر اساس یافته های منتشر شده، افرادی که از کووید 19 بهبود می یابند، سلول های حافظه B، حداقل هشت ماه پس از عفونت در مغز استخوان باقی می مانند.

یافته های قبلی نشان داد که ایمنی ممکن است سال ها در افرادی که به ویروس مبتلا هستند و بعداً واکسینه شده اند، دوام داشته باشد؛ اگرچه هنوز مشخص نیست که آیا واکسیناسیون به تنهایی تأثیر مشابهی دارد یا خیر.

تاثیر واکسن چینی کرونا برای کودکان 3 ساله

نتایج یک مطالعه نشان می‌ دهد که واکسن چینی کرونا به نام «کروناوک» برای کودکان سه ساله و بزرگ‌ تر ایمن و موثر است.

نتایج  این مطالعه که در مجله لنست منتشر شده، تزریق «کروناواک»، واکسن کووید-۱۹ ساخته شده توسط شرکت چینی زیست دارویی «سینوواک»  برای کودکان و نوجوانان بی خطر است و یک پاسخ آنتی بادی قوی ایجاد می کند.

این مطالعه که بر  550 کودک و نوجوان 3 تا 17 سال انجام شد، نشان داد که تزریق دو دوز این واکسن، واکنش آنتی بادی قدرتمندی در این گروه سنی ایجاد می‌ کند.

بر اساس نتایج این مطالعه در بدن بیش از 96 درصد کودکانی که  دو دوز واکسن را دریافت کرده‌ اند، آنتی بادی مقاوم به ویروس SARS-CoV-2 به وجود آمده بود، بیشترین عارضه جانبی مشاهده شده پس از دریافت واکسن نیز درد در محل تزریق بود.

نتایج این مطالعه، ایمنی واکسن‌ های کووید -۱۹ را هر چه بیشتر تأیید می‌کند. این موضوع سیار دلگرم کننده است و نشان می دهد که مطالعات بیشتر در مناطق دیگر و با جمعیت بیشتر و چند قومی،  می تواند داده های ارزشمندی را برای اطلاع دادن به استراتژی های ایمن سازی که شامل کودکان و نوجوانان است، فراهم کند.

افرادی که واکسن زده اند هم باید ماسک بزنند

سازمان جهانی بهداشت از همه افراد، از جمله کسانی که هر دو نوبت واکسن کرونا را تزریق کرده اند خواست با توجه به افزایش خطر گونه مسری‌تر ویروس کرونا به ماسک زدن ادامه دهند.

در حالی درباره گونه دلتای ویروس کرونا که نخستین بار در هند شناسایی شد، هشدار داده شده است که ماسک زدن در بسیاری از نقاط آمریکا دیگر الزامی نیست و محدودیت‌ های کرونایی کاهش یافته است.

«جاستین گیل» استاد سیاست بهداشت دانشگاه واشنگتن در پاسخ به این سؤال که آیا هشدار سازمان جهانی بهداشت بر دستورالعمل‌ های مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا که ماسک زدن را برای افرادی - که هر دو نوبت واکسن را زده اند- الزامی می‌ داند تاثیرگذار خواهد بود گفت: الزاماً خیر. فکر می‌ کنیم این چیزی است که همچنان باید زیر نظر داشته باشیم. دکتر فائوچی هم به تازگی در این باره سخنانی بیان کرده است. بر اساس آنچه می‌ دانیم، در مناطقی که درصد بالایی از افراد واکسیناسیون می‌ شوند، شیوع بیماری همچنان نسبتاً پایین است... فکر می‌کنم ما باید کاری را بکنیم که در شرایط موجود منطقی است. واکسیناسیون افراد همچنان راه خوبی برای حفاظت از افراد در برابر گونه جدید ویروس است، به ویژه با تزریق هر دو نوبت واکسن. اگر بتوانیم افراد بیشتری را واکسینه کنیم، واقعاً می‌ توانیم تعداد مبتلایان را کاهش دهیم و سرعت شیوع را کاهش دهیم.

ویروس کرونا در دسامبر 2019 برای اولین بار در شهر ووهان در استان هوبی چین مشاهده شد؛ تا اوایل سال  2020، تقریبا اکثر کشور‌های جهان با موارد ابتلا به کرونادر کشور خود مواجه شدند و در نهایت در 11 مارس سال 2020 ، سازمان بهداشت جهانی، همه گیر بودن این بیماری را تائید کرد. در ابتدا ادعا شد که این بیماری در آزمایشگاه ساخته شده است، اما بعدا سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد این بیماری منشا حیوانی دارد و ژنوم آن کاملا طبیعی است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.