پس از کناره‌ گیری وزیر بهداشت انگلیس به دنبال یک رسوایی، بوریس جانسون، ساجد جاوید، وزیر سابق دارایی را جایگزین هنکاک کرده است.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری فرانسه،  کمتر از دو ساعت پس از کناره‌ گیری فضاحت‌ بار «مت هنکاک» از وزارت بهداشت انگلیس، «ساجد جاوید» مسلمان به عنوان جانشین او برای هدایت سکان مدیریت بحران کرونا معرفی شد.

دفتر نخست وزیری انگلیس اعلام کرد که الیزابت دوم ملکه این کشور انتصاب نامبرده را تائید کرده است.

مت هنکاک وزیر سابق بهداشت انگلیس عصر شنبه به دلیل رسوایی اخلاقی در سایه محدودیت‌ های کرونایی از مقام خود کناره گیری کرد.

 

210625043347-matt-hancock-210516-super-169

 

هنکاک در استعفانامه خود به نخست وزیر انگلیس اذعان کرد که محدودیت‌ های کرونایی را نقض کرده و تمایلی ندارد که مسائل مربوط به زندگی شخصی او، باعث انحراف تمرکز دولت در زمینه خروج از بحران کرونا شود.

وی در ادامه استعفانامه خود، از تلاش‌ های همه مردم انگلیس و کادر درمانی این کشور برای مقابله با کرونا و روند تزریق واکسن قدردانی کرد و گفت به کمک‌ های خود به جانسون تا پایان کرونا ادامه خواهد داد.

 

44712345-9728897-Matt_Hancock_wrote_a_letter_of_resignation_pictured_above_to_Bor-a-15_1624742155534

 

وی بار دیگر از مردم انگلیس به دلیل نقض محدودیت‌ های کرونایی که خود در وضع آنها دخیل بوده، عذرخواهی کرد.

«بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس نیز اعلام کرد که از دریافت استعفانامه هنکاک متاسف است.

این تحول پس از آن صورت می‌ گیرد که هفته گذشته تصویری در رسانه‌ ها و فضای مجازی از وی منتشر شد که نشان می‌ دهد او با خیانت به همسرش، یکی از دستیارانش به نام خانم «گینا کولادانگلو» را بدون رعایت فاصله‌ گذاری اجتماعی در آغوش کشیده است. گفته می‌ شود که این تصویر متعلق به 6 مه (16 اردیبهشت) بوده که در یکی از دوربین‌ های حفاظتی و داخل ساختمان وزارت بهداشت گرفته شده است.

مت هنکاک 15 سال پیش با مارتا، همسرش ازدواج کرده است و این دو 3 فرزند دارند.

 

44714657-9728751-image-m-519_1624737925981

 

دستیار وی نیز، سه فرزند دارد. 

هنکاک با صدور بیانیه‌ ای اعلام کرد که از بابت نادیده گرفتن توصیه‌ های بهداشتی «پشیمان» است.

شماری از احزاب سیاسی معتقد بودند در زمانی که وزیر بهداشت و درمان، مدام درباره ضرورت رعایت فاصله اجتماعی سخنرانی می‌ کند، انتشار تصویر وزیر بهداشت و دستیارش در ساختمان دولت، نشانگر بی اعتقادی وی به سخنانش است و مت هنکاک باید استعفا دهد.

بوریس جانسون هم تصریح کرد که از نظر او این پرونده مختومه تلقی می‌ شود؛ اما اعتراض‌ ها و فشارها همچنان ادامه داشت و همچنین سوالات زیادی درباره اصل به‌ کارگیری خانم کولادانگلو در وزارت بهداشت انگلیس مطرح، و ادعا شد که او با پارتی بازی وزیر استخدام شده است.

کولادانگلو دوست قدیمی دوران دانشجویی هنکاک، به عنوان مشاور وزیر بهداشت و درمان و عضو هیات عامل سازمان بهداشت و رفاه اجتماعی استخدام شده است و چگونگی استخدام وی، چندان روشن نیست. شماری از مقامات دولت محافظه کار انگلیس می‌ گویند رابطه نامشروع وزیر بهداشت و درمان این کشور با دستیارش، موضوعی خصوصی است و خلاف مقررات جاری نیست.

 

44715399-9728897-image-a-536_1624740645813

 

هنکاک از قبل هم به دلیل افشاگری‌ های مشاور سابق نخست وزیر انگلیس درباره سوء مدیریت او در بحران کرونا تحت فشار قرار داشت. «دومینیک کامینگز» که پس از برکناری از جایگاه دست راست نخست وزیر دل پری از دولت دارد، تصاویر مکاتباتش با بوریس جانسون را منتشر کرده که در آن وزیر بهداشت را یک عنصر مایوس کننده لقب داده است.

«جاناتان اشوورث» وزیر بهداشت کابینه در سایه (حزب کارگر)، هنکاک را یک عنصر مایوس کننده دائم خوانده و اعضای حزب حاکم محافظه‌ کار هم از نخست وزیر خواسته بودند که او را از سمتش برکنار کند.

ساجد جاوید کیست؟

ساجد جاوید در 5 دسامبر 1969 سیاستمدار انگلیسی در یکی از شهرها «لنکشایر» در شمال انگلیس در یک خانواده مهاجر پاکستانی متولد شد. پدرش راننده اتوبوس بود که بعدا وقتی ساجد چهار سالش بود، به شهر «بریستول» مهاجرت کرد و یک مغازه کوچک را راه انداخت.

خانواده او در یک آپارتمان دوخوابه بالای مغازه زندگی می‌ کردند.

 

Sadzhid-ZHavid

 

ساجد جاوید در رشته اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه «اکستر» تحصیل کرد و پس از پایان تحصیلات در بخش مالی به کار پرداخت. او تقریبا 20 سال به تجارت در بخش بانکی مشغول بوده است.

او در انتخابات پارلمانی سال 2010 به مجلس عوام راه یافت و به سرعت به سمت‌ های معاون اقتصادی و سپس معاون مالی وزیر خزانه‌ داری منصوب شد.

 

2011

 

در 30 آوریل سال 2018 به وظیفه وزیر کشور تعیین شد. او نخستین آسیایی و نخستین مسلمانی شد که در 2018 یکی از مناصب اصلی دولت را برعهده گرفت. وی سپس توسط بوریس جانسون به عنوان وزیر خزانه‌ داری منصوب شد.

وی از خانواده‌ ای پاکستانی الاصل در انگلیس متولد شده‌است. ساجد جاوید، نماینده شهر «برومزگرو» در پارلمان، دومین وزیر مسلمانی است که به دولت دیوید کامرون ملحق شد و ریاست وزارت فرهنگ این کشور را بر عهده گرفت.

در 11 مه سال 2015 توسط دیوید کامرون به پست وزارت کسب وکار انتخاب شد.

 

2015

 

در 30 آوریل 2018، ساجد جاوید به عنوان وزیر کشور در کابینه ترزا می منصوب شد.

 

2018

 

زندگی شخصی

جاوید در سال 1997 با دوست دوران کودکی خود، «لورا کینگ» ازدواج کرد.

جاوید دارای چهار فرزند از همسرش لورا - یک مسیحی کلیسایی است. 

 

Laura-King-Javid-Sajid-Javids-Wife-Wiki-Age-Biography-Net-worth-Height-Weight-Kids-Ethnicity

 

فرزندان جاوید به طور خصوصی آموزش مدرسه می بینند. این خانواده دارای املاک در فولام، چلسی ، بریستول و برومسگروو هستند. 

جاوید  چهار برادر دارد. برادر وی «باس جاوید» فرمانده بخش پلیس سولیهول بود و بعداً به عنوان فرمانده در اسکاتلند یارد، مسئول پلیس خط مقدم ارتقا یافت. باس جاوید قبلاً در نیروی دریایی سلطنتی بوده و خدمات نظامی وی شامل جنگ خلیج فارس بوده است.

برادر بزرگترش طارق، در ژوئیه 2018 در «یک مرگ غیر طبیعی» درگذشت و تحقیقات کامل انجام شد که در آن پزشک قانونی حکم داد طارق پس از نوشیدن مشروبات الکلی و مصرف کدئین در هتل خود را عمداً کشته بود. طارق یک تاجر موفق بود و یک سوپرمارکت زنجیره ای را مدیریت می کرد.

برادر دیگر او خالد، مشاور مالی و سرمایه دار املاک چند میلیونی است. 

 

2016

 

جاوید به طور مداوم از مداخله نظامی خارجی حمایت کرده و به مداخله در لیبی و همچنین حملات هوایی در عراق و سوریه رای داده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
8 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.