به باور طالبان نیروهای ارتش ترکیه بخشی از ناتو هستند و به موجب توافق با آمریکا باید از افغانستان خرج شوند.

 

به گزارش جماران به نقل از رویترز، گروه طالبان افغانستان اعلام کرد که به موجب توافقنامه ای که این گروه با ایالات متحده آمریکا در سال 2020 امضا کرده است نیروهای ترکیه باید از افغانستان خارج شوند.

«سهیل شاهین» سخنگوی گروه طالبان گفت که نیروهای ترکیه طی بیست سال اخیر بخشی از نیروهای ناتو  بوده اند و در نهایت به موجب توافقنامه ای که طالبان با ایالات متحده آمریکا در 29 فوریه 2020 امضا کرده است باید از افغانستان خارج شوند.

به موجب توافقنامه ای که آمریکا با طالبان در سال 2020 امضا کرد همه نیروهای خارج طی 14ماه از افغانستان خارج می شوند.اما آمریکا  زمان عقب نشینی را به تأخیر انداخت و دولت«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا قصد دارد خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را تا 11 سپتامبر کامل کند.

این در حالی است که ترکیه محافظت و اداره فرودگاه کابل را بعد از خروج آمریکا و نیروهای ناتو از افغانستان پیشنهاد داد اما مقامات آمریکایی گفتند، آنکارا شروطی دارد که باید حل شوند.

به گزارش  خبرگزاری رویترز، مسؤولان ترکیه گفتند، آنکارا در نشست ناتو در ماه مه زمانی که آمریکا و شرکایش با طرح خروج نیروها از افغانستان تا ۱۱ سپتامبر موافقت کردند، این پیشنهاد را مطرح کرد.

یک مسؤول ترکیه فاش کرد: مسؤولان ترکیه و آمریکا نیازهای احتمالی این ماموریت را بررسی کردند و واشنگتن با تحقق برخی از آنها موافقت کرد.

در این راستا، خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه پیشتر گفته بود: پیشنهاد ترکیه منوط به حمایت هم‌پیمانان است.

او اضافه کرد: قصد داریم براساس شروطی در افغانستان بمانیم. شروط ما چیست؟ حمایت سیاسی،‌ مالی و لجستیکی. اگر به این شروط عمل شود، می‌توانیم در فروگاه بین‌المللی حامد کرزای بمانیم. 

از سوی دیگر، مسؤولان آمریکایی گفتند، آنها از پیشنهاد ترکیه استقبال کردند اما آنکارا خواستار "مولفه‌های حمایتی" آمریکا برای این ماموریت است.

این مسؤولان به برخی نگرانی‌های آمریکا درباره صداقت ترکیه در سایه دیگر اختلافات اشاره کردند اما گفتند، واشنگتن راهی برای موفقیت آن خواهد یافت.

طبق گزارش رویترز، نقش ترکیه در تامین امنیت فرودگاه و پروازهای بین‌المللی می‌تواند به بهبود روابط بین آنکارا و غرب کمک کند؛ روابطی که به دلیل خرید سامانه‌های دفاع موشکی روسیه و اختلافات با اروپا بر سر حفاری در آب‌های مدیترانه شرقی تیره شده است.

تامین امنیت فرودگاه کابل همچنین به متقاعد کردن برخی کشورها در حفظ حضور دیپلماتیک در افغانستان کمک خواهد کرد به طوری که استرالیا ماه گذشته سفارتش را از بیم نگرانی‌های امنیتی تعطیل کرد.

قرار است رهبران ناتو در نشست دوشنبه آتی وضعیت افغانستان را بررسی کنند. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه نیز برای اولین بار با جو بایدن همتای آمریکایی دیدار خواهد کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.