بنا بر اعلام اداره بهداشت و سلامت عمومی انگلیس، گونه‌ کشف‌ شده در ویتنام گونه‌ ای جدید یا «ترکیبی» نیست بلکه همان گونه دلتا است با یک حذف در قسمت 144.

به گزارش جماران به نقل از ایندیپندنت، ساختار ویروس کرونا روز به روز پیچیده تر و پیشرفته تر می شود. تا جایی که به تازگی یک گونه جدید کرونا در ویتنام شناسایی شده است که به نظر می‌ رسد گونه جهش‌ یافته دلتا باشد، که پیشتر به نام گونه هندی شناخته می‌ شد.

این گونه را ابتدا متخصصان همه‌ گیرشناسی ویتنام شناسایی کردند و در دست تحقیق و بررسی است. مقام‌ های ویتنامی ابتدا گفتند این «ترکیبی» از گونه دلتا و گونه آلفا است که به نام گونه انگلیس نیز شناخته می‌ شود. اما سازمان بهداشت جهانی در این مورد تردید دارد.

در مورد این گونه تازه کشف‌ شده اطلاعات چندانی در دست نیست، اما وزیر بهداشت ویتنام گفت داده‌ های ژنوم آن به‌ زودی در دسترس خواهد بود.

گونه جدید کجا کشف شد؟

ویتنام در حال حاضر تنها کشوری است که موارد ابتلا به این گونه را شناسایی و ثبت کرده است، اما مقام‌ های سایر کشورها گفته‌ اند اطلاعات کافی ندارند تا بتوانند آن را رصد و ردیابی کنند.

«له تای کویین مای» از موسسه ملی بهداشت و همه‌ گیرشناسی ویتنام گفت طرح جهانی به‌اشتراک‌گ ذاری تمام داده‌ های آنفلوانزا هنوز این گونه را ثبت نکرده است.

یکی از مشاوران ارشد بهداشتی در سنگاپور، که از طرح جهانی به‌اشتراک‌ گذاری تمام داده‌ های آنفلوانزا برای ردیابی گونه‌ ها استفاده می‌ کند، گفت تا وقتی داده‌ های بیشتر به اشتراک گذاشته نشود، اطلاعات کافی وجود ندارد که این گونه را دنبال کرد.

این رسانه دولتی گزارش داد بر اساس نتایج آزمایش‌ های توالی ژنتیکی که موسسه ملی بهداشت و همه‌ گیرشناسی ویتنام انجام داده است، تا روز شنبه دست‌ کم چهار نفر در ویتنام به این گونه جهش‌ یافته جدید آلوده شده بودند.

در پی افزایش شدید و ناگهانی موارد ابتلا در هفته‌ های اخیر، ویتنام محدودیت‌ ها برای مهار شیوع کرونا را تشدید کرده است. بیش از نیمی از مجموع 6700 مورد ابتلا از پایان ماه آوریل به این سو ثبت شده‌ اند.  

ماجرای سردرگمی و اشتباه در مورد گونه جدید چه بود؟

«وین تان لانگ» وزیر بهداشت ویتنام گفت این گونه ترکیبی از گونه‌ های بی.1.617.2 (هندی) و بی.1.1.7(انگلیسی) است. او گفت این گونه «بسیار خطرناک» است و ویژگی‌ های ترکیبی دو گونه شناسایی‌شده را دارد و از طریق هوا بسیار راحت‌ تر منتقل می‌ شود.

سازمان بهداشت جهانی توصیف این گونه به‌ عنوان «ترکیبی» را زیر سوال برده است، و می‌ گوید یافته‌ ها حاکی از آن است که جهشی جزئی در گونه جهش‌ یافته هندی بوده است.

«ماریا ون کرکوف» متخصص همه‌ گیرشناسی در سازمان بهداشت جهانی گفت: «این گونه ویروس که در ویتنام شناسایی شده و وزارت بهداشت ویتنام گزارش کرده است همان بی.1.617.2 است. بر اساس آنچه ما فهمیده‌ ایم این گونه بی.1.617.2 است که در محل تاج پروتئینش یک حذف دیگر رخ داده است. بنابراین، گزارش شده است که گونه‌ جهش‌ یافته ترکیبی است، اما در واقع، قضیه این است که یک جهش، همان گونه [بی.1.617.2] با یک حذف دیگر، است.»

خانم ون کرکوف تاکید کرد گونه بی.1.617.2 مسری‌ تر شناخته شده است و سازمان بهداشت جهانی در کوتاه‌ ترین زمان ممکن اطلاعات بیشتری در مورد گونه جدید ارائه می‌ کند.

بنا بر اعلام اداره بهداشت و سلامت عمومی انگلیس، گونه‌ کشف‌ شده در ویتنام گونه‌ ای جدید یا «ترکیبی» نیست بلکه همان گونه دلتا است با یک حذف در قسمت 144.

آیا واکسن‌ ها مقابل گونه جدید هنوز موثرند؟ 

در مورد اثربخشی واکسن و گونه ویتنام هنوز داده‌ های روشنی در دست نیست، اما می‌ دانیم جهشی در گونه بی.1.617.2 بوده که یافته‌ ها حاکی از آن است به کاهش مصونیت پس از یک دوز واکسن از جمله واکسن‌ های «فایزر و آسترازنکا» منجر شده است. با وجود این، نتایج یک پژوهش نشان داده است دو دوز واکسن مقابل این گونه مصونیتی مشابه سایر گونه‌ ها ایجاد می‌ کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.