اسپانیا با درخواست ارتش از ورود یک هواپیمای الجزایری به حریم اش جلوگیری کرد.

 

به گزارش جماران به نقل از رویترز،سازمان هواپیمایی اسپانیا اعلام کرد که بخش کنترل هوایی اسپانیا با دستور ارتش این کشور از ورود یک هواپیمای الجزایری به حریم هوایی اسپانیا جلوگیری کرد.

این هواپیما از الجزایر به شهر«لو گرونو»ی اسپانیا در پرواز بود.

سازمان هواپیمایی مدنی«انایر» اعلام کرد که این هواپیما در حال پرواز به سمت شهر لوگرونو در شمال اسپانیا بود اما بعد از آن که کنترل هوایی اسپانیا به آن اعلام کرد که به دستور ارتش اجازه ورود به حریم هوایی اسپانیا را ندارد مجبور به بازگشت شد.

انایر تأکید کرد که این هواپیما از الجزیره پایتخت به این شهر اسپانیایی در پرواز بود.

لوگرونو یکی از شهرهای اسپانیایی است که در آن« ابراهیم غالی» رهبر جبهه «پولیساریو» بیش از یک ماه پیش برای درمان بستری شده است؛امری که منجر به تنش میان اسپانیا و مراکش شده است.

هنوز  جزئیات بیشتری درباره این رخداد منتشر نشده است.

در همین حال، رهبر جبهه پولیساریو که به تازگی برای گذراندن دوره درمان بیماری به اسپانیا سفر کرده بود روز سه‌شنبه تحت بازجویی دستگاه قضایی این کشور قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دادگستری اسپانیا بر اساس دو پرونده با موارد اتهامی «شکنجه» و «نسل‌کشی» اقدام به بازجویی از رهبر جدایی‌طلب جبهه آزادیبخش پولیساریو کرده است.

فرانس‌پرس در این گزارش تصریح کرده که قاضی دو پرونده یاد شده پس از تفهیم اتهام و شنیدن سخنان ابراهیم غالی هیچ حکم یا اقدام قهری نظیر توقیف اسناد و مدارک یا بازداشت موقت وی صادر نکرده است.

گفته می‌شود که درخواست برای بازداشت موقت و یا توقیف اسناد مسافرتی ابراهیم غالی از سوی شاکیان پرونده مطرح شده بود که با مخالفت قاضی روبرو شد.

قاضی با این توجیه چنین درخواستی را رد کرده که به اعتقاد وی در شرایط کنونی شواهد اثبات شده‌ای دال بر امکان فرار ابراهیم غالی وجود ندارد.

در صورتجلسه بازجویی که توسط قاضی پرونده تنظیم شده آمده است که «به نظر نمی‌رسد ابراهیم غالی بتواند یا قصد این را داشته باشد که از چنگال عدالت فرار کند.»

به گفته منابع قضایی، این تصمیم می‌تواند برای رهبر جبهه پولیساریو در صورت تمایل امکان خروج از اسپانیا را فراهم کند.

ابراهیم غالی که پذیرش وی در اسپانیا برای طی دوره درمان بیماری ناشی از ابتلا به کووید۱۹ یک بحران دیپلماتیک بزرگ را میان رباط و مادرید رقم زده است تنها باید نشانی محل سکونت و شماره تلفنی را در اختیار مقامات قضایی اسپانیا قرار دهد تا از این طریق امکان شناسایی دائم موقعیت وی فراهم شود.

رهبر جدایی‌طلبان صحرای غربی در حالی از سوی دستگاه قضایی اسپانیا تحت محاکمه و بازجویی قرار گرفته که مادرید و رباط جدا از مسئله پذیرش وی در خاک اسپانیا بر سر بحران اخیر مهاجرت از سواحل مراکش به شهر سئوتا در برون‌بوم اسپانیا دچار تنش و بحران دیپلماتیک شده‌اند.

گفته می‌شود که مقامات مراکشی و اسپانیایی مراحل دادرسی ابراهیم غالی را از نزدیک دنبال می‌کنند. از دیدگاه رباط رهبر جدایی طلبان جبهه پولیساریو در صحرای غربی یک «جنایتکار جنگی» است.

برخی رسانه‌ها و منابع خبری پیش‌تر اعلام کرده بودند که مراکش به تلافی پذیرش ابراهیم غالی در خاک اسپانیا اخیرا مرزهای خود را به روی ده‌ها مهاجر و پناهجو که قصد ورود به اروپا از طریق شهر سئوتا را داشتند، باز کرد.

صحرای غربی که جبهه پولیساریو برای آزادی و استقلال آن مبارزه می‌کند پیش از این تحت استعمار اسپانیا قرار داشت. این منطقه با خروج اسپانیا در سال ۱۹۷۶ میان مراکش و موریتانی تقسیم شد اما رباط کل این منطقه را بعد‌ها ضمیمه خاک خود کرد.

جبهه پولیساریو با حمایت الجزایر خواهان برگزاری همه‌پرسی تعیین سرنوشت در صحرای غربی است در حالی که مراکش به شدت با استقلال مخالف است و اعلام کرده تنها تن به خودمختاری تحت حاکمیت خود خواهد داد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.