رئیس جمهور سوریه به شدت به غربی ها حمله کرد و گفت که نظرات آنها درباره انتخابات ریاست جمهوری کشورش بی ارزش است.

 

به گزارش جماران به نقل از رویترز، «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه پس از آن که در انتخابات ریاست جمهوری سوریه رأی خود را به صندوق انداخت اعلام کرد که دیدگاه ها و نظرات کشورهای غربی که مشروعیت انتخابات ریاست جمهوری کنونی سوریه در این کشور را رد می کنند، هیچ ارزشی ندارد.

1

بشار اسد رئیس جمهور سوریه پس از انداختن رای خود در مرکز رای گیری در شهر«دوما» واقع در منطقه «غوطه شرقی دمشق» به همراه«اسماء » همسرش امروز چهارشنبه تأکید کرد که سوریه هیچ اهمیتی برای سخنان و اظهارات غربی ها درباره انتخابات کنونی نمی دهد.

2

وی در واکنش به اظهارات غربی ها گفت: «ارزش دیدگاه ها و نظرات تان صفر است». 

اسد در ادامه تصریح کرد که رای دادن وی در شهر دوما دلیلی بر وحدت ملت سوریه در رویارویی با تروریسم است.

3

شهر دوما برای چندین سال بزرگترین پایگاه گروه های مسلح در منطقه غوطه شرقی دمشق بود و نیروهای ارتش سوریه این شهر را در بهار سال 2018 آزاد کردند.

در مرحله پایانی این نبرد گروه های مسلح و کشورهای غربی ارتش سوریه را به استفاده از سلاح شیمیایی در دوما متهم کردند. ایالات متحده آمریکا،انگلیس و فرانسه این مساله را بهانه ای برای تجاوز سه گانه به سوریه کردند به رغم آن که دولت دمشق و روسیه تأکید کردند که استفاده از سلاح شیمیایی یک اتهام و ادعای کاملا ساختگی است.

انتخابات ریاست جمهوری سوریه امروز چهارشنبه 26 مه با حضور مردم این کشور در حوزه‌ های رای گیری در سراسر این کشور آغاز شد.

4

این دومین انتخابات ریاست جمهوری سوریه بعد از آغاز بحران این کشور در سال 2011 محسوب می شود. روند رأی‌ گیری از ساعت 7 صبح به وقت محلی آغاز شده و در ساعت 19 پایان می‌ یابد.

بنابر گزارش رسانه‌ های سوری، جمع گسترده‌ ای  از مردم سوریه در برابر مراکز اخذ رای جمع شده‌ اند و منتظر انداختن آرای خود به صندوق هستند. خبرنگار سانا از حضور شهروندان در «حمص» و «حسکه» برای انداختن آرای خود به صندوق خبر داد.

برخی تصاویر منتشر شده نشان می دهد در دانشکده هنر دانشگاه دمشق صدها دانشجو برای رای دادن صف کشیده اند و چندین اتوبوس در بیرون پارک کرده اند.

یک دانشجوی پرستاری گفت: «ما برای انتخاب رئیس جمهور بشار اسد آمدیم ... بدون او سوریه، سوریه نخواهد بود.»

دانشجویان دیگر پیش از گشایش مراکز رای دهی شعار می دادند: «با خون و روح خود جان خود را فدای شما می کنیم، بشار.»

شبکه تلویزیونی الاخباریه سوریه هم تصاویری از حضور گسترده شهروندان سوری از نخستین لحظات آغاز انتخابات ریاست جمهوری این کشور در محله «القصور» در استان «دیرالزور» منتشر کرد. مردم این منطقه از قبل از ساعت هفت صبح در پشت در‌های مرکز حضور داشتند تا با آغاز انتخابات، رای خود را به صندوق بیندازند.

الاخباریه سوریه تصاویری از حضور گسترده دانشجویان سوری در دانشکده ادبیات دانشگاه دمشق برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری این کشور منتشر کرد. خبرنگار شبکه تلویزیونی الاخباریه سوریه، گزارش داد همانطور که مشاهده می‌کنید صد‌ها دانشجوی سوری آماده ورود به دانشکده ادبیات دانشگاه دمشق برای دادن رای خود هستند تا کاندیدای خود را انتخاب کنند. خبرنگار الاخباریه گفت این دانشجویان از ساعت شش صبح منتظر بازگشایی درب‌ های دانشکده هستند.

بشار اسد هم با شعار «امید از طریق کار» در توئیتر نوشت: «اگر جنگ خود را به روزگار ما تحمیل کرده، به معنای جلوگیری از انجام وظایف ما نیست.»

ناظران در سوریه پیش بینی می‌ کنند مردم حضوری گسترده و پرشور در انتخابات ریاست جمهوری این کشور خواهند داشت.

با توجه به اینکه شمار قابل‌ توجهی از سوری‌ ها در خارج از این کشور به‌ سر می‌ برند، مقام‌ های سوریه تصمیم گرفتند این انتخابات در دو مرحله برگزار شود؛ مرحله نخست برای سوری‌ های خارج‌ نشین و مرحله دوم برای سوری‌ های داخل این کشور. انتخابات سوریه در خارج از کشور روز پنجشنبه 20 مه در سفارت‌ های این کشور برگزار شد.

برای برگزاری انتخابات در داخل کشور، 12 هزار و 102 مرکز رای‌ گیری در تمام شهرها و سرتاسر مناطق کشور ایجاد شده است و بنا بر اعلام مقام‌ های ذ ربط در صورت نیاز به مراکز رای‌ گیری، شمار دیگری نیز افزوده می‌ شود.

در این دور از انتخابات ریاست جمهوری، رای دهندگان از میان سه کاندیدا یعنی «بشار اسد» رئیس جمهور فعلی و دبیر کل حزب بعث سوریه ، «عبدالله سلوم عبدالله» وزیر اسبق و معاون سابق حزب سوسیالیست و از مخالفان داخلی و نیز «محمود احمد الراعی» دبیرکل جبهه دموکراتیک سوریه یکی را انتخاب خواهند کرد.

پیش از این وزارت کشور سوریه اعلام کرد که حدود 18 میلیون سوری واجد شرایط حضور در انتخابات ریاست جمهوری هستند.

بر اساس بیانیه این وزارتخانه، تعداد کسانی که حق رای دارند (بالای 18 سال و از نظر قانونی محروم از رای دادن نیستند) 18 میلیون نفر است و 107000 سوری در داخل و خارج سوریه از رای دادن محروم هستند.

همزمان کمیته‌ های فرعی قضایی انتخابات در تمام استان‌ ها تجهیزات و مقدمات لازم برای انجام انتخابات ریاست جمهوری را تکمیل کردند. صندوق‌ های رای، روسا و اعضای کمیته‌ ها، اوراق رای و کلیه لوازم مورد نیاز به مراکز انتخاباتی ارسال شدند.

علاوه بر این پروتکل‌ های بهداشتی لازم برای مقابله با انتشار ویروس کرونا انجام شده و مواد ضدعفونی کننده و ماسک در مراکز رای گیری فراهم شده است.

«ناصر الدیب» معاون وزیر کشور سوریه اعلام کرد: «این وزارت خانه در آمادگی کامل برای تأمین امنیت مراکز انتخاباتی و حفاظت از یگان‌ های آن به سر می‌ برد. بعد از پایان روند انتخابات نیروهای امنیتی صندوق‌ ها را به اماکن اختصاص یافته با نظارت کمیته عالی قضایی انتخابات منتقل می‌ کنند. تمام شهروندان سوری در سطح عالی از مسئولیت برخوردار هستند و وظیفه خود را درباره انتخابات انجام می‌ دهند. این یک وظیفه ملی است و شهروندان به مسئولیت خود در موفقیت روند انتخابات و انتخاب کاندیداهایشان در این روند آگاه هستند.»

«بشار الجعفری» معاون وزیر خارجه سوریه دیروز ضمن دیدار با هیأت‌ های آمریکایی، اروپایی، کانادایی و آفریقایی که چندین مهاجر سوری از آمریکا آنها را همراهی می کردند، اعلام کرد که اگرچه دشمنان سوریه و متحدانشان تلاش زیادی می‌ کنند تا فرآیند قانون اساسی این کشور را به هم بزنند، اما این تلاش تاثیری بر روند طبیعی قانون اساسی و عزم و اراده دولت وملت در حفظ استقلال تصمیمات ملی سوریه نداشته و نخواهد داشت.

الجعفری در دیدار با این هیات‌ ها، توضیحات تفصیلی سیاسی درباره توطئه‌ ها و جنگ تروریستی علیه سوریه و در مقابل اقدامات رهبران سوری و ارتش و ملت سوریه برای مقابله با تروریست‌ ها و رسیدن به پیروزی در برابر تروریسم به نمایندگی از جهان، ارائه کرد.

وی همچنین از اعضای هیأتی که برای مشارکت در پوشش انتخابات ریاست جمهوری سوریه به این کشور سفر کردند، تقدیر و تشکر کرد.

معاون وزیر خارجه سوری همچنین، بر اهمیت حضور این هیأت‌ های خارجی در این رویداد مهم تأکید کرد تا بتوانند با چشمان خود پیشرفت مناسب این روند قانون اساسی را ببینند.

اعضای هیأت هم به نوبه خود تاکید کردند که برخی از کشورهای غربی اشتباهات بزرگی نسبت به سوریه که همیشه الگوی وحدت ملی و حمایت از شهروندان بوده است، مرتکب شده‌ اند.

همزمان وزارت خارجه روسیه اعلام کرد ناظران روس در آستانه برگزاری انتخابات سوریه وارد این کشور می‌ شوند و هنگام اعلام نتایج اولیه شمارش آرا، حضور خواهند داشت.

سوریه از دیروز سه شنبه وارد فاز سکوت انتخاباتی شد. بر اساس ماده 58 قانون انتخابات هرگونه تبلیغات انتخاباتی 24 ساعت قبل از تاریخ تعیین شده برای انتخابات متوقف می‌ شود. کاندیداها از 16 تا 24 ماه مه فرصت تبلیغات داشتند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.