اولین نخست وزیر زن در کشور کوچک ساموآ مجبور شد مراسم سوگند شروع کار خود را در یک چادر برگزار کند زیرا او را به پارلمان راه ندادند.

 

به گزارش جماران به نقل از سی ان ان، اولین نخست وزیر زن در کشور کوچک ساموآ مجبور شد مراسم سوگند موقت شروع کار خود را در یک چادر برگزار کند؛ پس از اینکه رقیب انتخاباتی او که تا حالا نخست‌ وزیر بوده، به دلیل جنگ قدرت حاضر به کناره گیری نشد و مانع ورود او و همراهانش به ساختمان پارلمان شد.

 

World-2-6-696x392

 

حزب «ایمان به خدای یگانه ساموآ» (FAST) به رهبری «فیامه نائومی ماتاآفا» نخست وزیر زن ساموآ ​​گفت که چرخش چشمگیر حوادث پس از هفته ها عدم اطمینان پس از انتخابات 9 آوریل این کشور، «کودتای بدون خونریزی» بود.

 

skynews-fiame-mataafa-fiame-naomi-mataafa_5393923

 

پیروزی فیامه نائومی ماتاآفا در انتخابات قرار بود به 40 سال حاکمیت حزب حفاظت از حقوق بشر(HRPP)، که تقریباً بدون وقفه از سال 1982، و بیش از دو دهه با «ولیپا سیله‌ له مالیلگائو» به عنوان نخست وزیر این کشور را اداره می کرد، پایان دهد. اما در تصمیم آخررئیس دولت فعلی، جلسه پارلمان ادای سوگند وی بدون هیچ توضیحی لغو شد.

اگرچه دادگاه عالی ساموآ روز یکشنبه حکم «غیرقانونی بودن دستور لغو جلسه پارلمان» را صادر کرد، اما حزب «ایمان به خدای یگانه ساموآ» روز دوشنبه وارد پارلمان شد تا درها را قفل شده ببیند. خانم ماتا آفا معاون نخست وزیر سابق، در کنار رئیس دادگستری قصد ورود به ساختمان پارلمان را داشتند اما تعدادی از ماموران پلیس مانع ورود آنها شدند و گفتند که فقط از مالیلگائو فرمان می‌گیرند.

«لانس آپولو» سخنگوی حزب «ایمان به خدای یگانه ساموآ» هنگام درخواست از وی برای توصیف وقایع روز دوشنبه گفت: «من فکر می کنم استفاده از واژه کودتا دقیق خواهد بود. بدون خونریزی، اما آنها در واقع در حال کودتا هستند.»

در این بیانیه آمده است: «دموکراسی باید همیشه پیروز شود. هیچ استثنایی از این اصل اساسی وجود ندارد. کسانی که ادعای دیگری دارند و طبق آن عمل می‌ کنند در واقع با آتش بازی می‌ کنند.»

 

SAM101_90546.jpg-0d157-1226x0-c-default

 

حزب «ایمان به خدای یگانه ساموآ» با مراسم تحلیف در در داخل چادری در حیاط پارلمان پیش رفت، اگرچه مشخص نیست که این مراحل چقدر قانونی است. دوشنبه آخرین روز احتمالی تشکیل پارلمان جدید بر اساس قانون اساسی است.

اما مالیلگائو در یک سخنرانی پس از مراسم، مشروعیت آن را زیر سوال برد و آن را «یک شوخی» خواند.

سی ان ان برای اظهارنظر با حزب «ایمان به خدای یگانه ساموآ» و حزب حفاظت از حقوق بشر ارتباط برقرار کرده است.

اختلافات از یک ماه پس از برگزاری انتخابات اخیر در ساموآ آغاز شد. نتیجه انتخابات به طور بی سابقه‌ ای نزدیک به هم بود به طوری که باعث درگیری‌ های حقوقی بین دو حزب شد.

حزب حفاظت از حقوق بشربه رهبری مالیلگائو و حزب خانم ماتا آفا هر کدام 25 کرسی پارلمان را کسب کردند و یک نماینده که از خانم ماتا آفا حمایت کرد، به چهار دهه قدرت حزب حفاظت از حقوق بشر در عرصه سیاسی ساموآ پایان داد.

حزب حاکم به نتیجه انتخابات اعتراض کرد و کمیسیون انتخابات ساموآ نتایج انتخابات را باطل کرد و اعلام کرد که یک انتخابات جدید برگزار می‌ شود.

اما 5 روز پس از این تصمیم، دادگاه عالی ساموآ بر خلاف نظر حزب حاکم رای داد و با تایید نتیجه انتخابات از خانم ماتاآفا خواست که به عنوان نخست وزیر سوگند یاد کند و کار خود را شروع کند.

ولیپا سیله‌ له مالیلگائو 22 سال مقام نخست وزیری ساموآ را داشته و دومین فرد در جهان است که این مدت طولانی نخست وزیر بوده است.

 

1145

 

فیامه نائومی ماتاآفا اولین زنی بوده است که مقام معاون اول نخست وزیر را در مجموعه جزایر پلی نزی اقیانوس آرام داشته است و در صورتی که موفق به تشکیل دولت شود، دومین زنی خواهد بود که ریاست دولت کشوری را در این منطقه در دست خواهد داشت.

او دختر اولین نخست وزیر در تاریخ کشور مستقل ساموآ است و از اواسط سال‌ های دهه 80 میلادی فعالیت سیاسی خود را آغاز کرده است.

 

2000

 

«پاتریشیا اوبراین» متخصص تاریخ اقیانوس آرام در دانشگاه ملی استرالیا، تایید کرد که اوضاع به کودتا نزدیک شده است، اگرچه هیچ عنصری وجود ندارد، و افزود به نظر می رسد حزب حمایت از حقوق بشر روند دموکراتیک را به حالت تعلیق درآورده و احکام متعدد دادگاه را نادیده می گیرد.

وی گفت چنین اقدامی از زمان استقلال ساموآ از نیوزیلند در سال 1962 بی سابقه بود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.