در پی حمله سایبری بزرگ به بزرگترین شبکه توزیع سوخت در آمریکا سوخت در جنوب شرق آمریکا به پایان رسید.

 

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، در پی حمله سایبری بزرگ به بزرگترین شبکه توزیع سوخت در آمریکا و در سایه هجوم رانندگان برای پر کردن خودروهای خود از بنزین، سوخت در جنوب شرق آسیا به پایان رسید.

کارشناسان تلاش می کنند که شهروندان را آرام کرده و بگویند که « انبار کردن سوخت فقط منجر به تشدید بحران می شود».این در حالی است که فرمانداران ایالت های «کارولینای شمالی» و «جورجیا» حالت اضطراری اعلام کردند.

مدیر پمپ بنزین«شل روبینزفل» در ایالت کارولینای شمالی به وبسایت «Yahoo Money» گفت: سوخت ما تمام شد و ایمیلی دریافت کردیم مبنی بر اینکه تا مدتی طولانی به دلیل بسته بودن خط لوله سوخت باید منتظر بمانیم».

«پاتریم دی هان» رئیس بخش تحلیل سوخت در GasBUDDY گفت:« درخواست برای سوخت در ایالات متحده آمریکا نزدیک به 20 درصد و در «جورجیا ، فلوریدا،کارولینا، کارولینای شمالی و ویرجینا» 40 درصد افزایش یافت.

در شبکه های اجتماعی نیز تصاویری از صف های طولانی خودروها در برابر پمپ بنزین ها منتشر شده است.

پیش از این نیز  انجمن خودروی آمریکا اعلام کرد که طی روزهای گذشته قیمت بنزین در آمریکا افزایش یافته و به زودی به سطوحی خواهد رسید که از سال 2014 تاکنون بی‌سابقه بوده است.

 در پی حمله به خط لوله توزیع شسوخت شرکت «کلونیال پایپلاین»متوسط قیمت هر گالن بنزین در آمریکا به مرز 3 دلار رسیده و در صورتی که از 3 دلار عبور کند متوسط قیمت بنزین در آمریکا از بیشینه خود در هفت سال گذشته عبور خواهد کرد.

بهای جهانی نفت  نیز روز دوشنبه در پی حمله سایبری بزرگ به آمریکا که منجر به تعطیلی خط لوله مهم سوخت رسانی به آمریکا شد، افزایش یافت. این حمله ضعف و شکنندگی زیرساخت های نفتی را در آمریکا آشکار کرد.

روز دوشنبه هفته جاری نفت خام برنت با 57 سنت افزایش به 68.85 دلار در هر بشکه رسید. نفت خام غرب تگزاس نیز با 51 سنت افزایش به بشکه ای 65.41 دلار رسید. 

«آندرو لیپو» رئیس شرکت «لیپو اویل آسوسیتس» به رویترز گفت: مساله اصلی این جاست که اشرار در ایجاد راه های جدید برای نفوذ به زیرساخت ها بسیار مهارت پیدا کرده اند. زیرساخت ها سیستم های دفاعی برای مقابله با همه شیوه های که برنامه های خرابکار بتوانند به این زیرساخت ها آسیب برسانند ایجاد نکرده اند.

«گولدمن ساکس» نیز تأکید کرد که تقاضا برای نفت تا اواخر سال جاری به سطح قبل از شیوع ویروس کرونا برسد و پیش بینی کرد که بهای نفت خام برنت 80 دلار در هر بشکه برسد و نفت خام غرب تگزاس نیز به 77 دلار در هر بشکه طی شش ماه برسد.

این در حالی است که در پی حمله سایبری به بزرگترین شبکه توزیع فرآورده ای نفتی،دولت آمریکا وضعیت اضطراری اعلام کرد.

دولت آمریکا روز یکشنبه هفته جاری  در پی حمله سایبری هکرها به بزرگترین لوله نفتی این کشور، اعلام وضعیت اضطراری کرده است.کاخ سفید در ۱۷ ایالت آمریکا، منطقه کلمبیا و واشنگتن اعلام وضعیت اضطراری کرد.

لوله نفتی کولونیال، روزانه ۲.۵ میلیون بشکه معادل ۴۵% از نیاز بنزین، دیزل، و سوخت جت ساحل شرقی آمریکا را تامین می‌کند.

این خط لوله روز جمعه در پی حمله سایبری یک گروه از هکرها کاملا از کار افتاد و تلاش برای برقراری دوباره آن هنوز ادامه دارد.

اعلام وضعیت اضطراری، انتقال محصولات نفتی از طریق جاده را مجاز می‌کند.

کارشناسان گفته بودند که روز دوشنبه اگر تاثیر این حمله بیش از این طول بکشد احتمالا بهای سوخت روز دوشنبه ۲ تا ۳ درصد افزایش خواهد یافت.

منابع مختلف تایید کرده‌اند که این حمله هکرها توسط گروهی به نام «دارک ساید» انجام شده که روز پنجشنبه کنترل ۱۰۰ گیگابایت از اطلاعات این شبکه را در اختیار گرفته است.

هکرها بعد از این حمله روز پنجشنبه هفته گذشته دسترسی به این اطلاعات را از برخی سرورها و کامپیوترها ناممکن کردند و تهدید کردند اگر باج مورد نظر خود را تا روز جمعه دریافت نکنند این اطلاعات را روی شبکه اینترنت منتشر خواهند کرد.

شرکت کولونیال گفته درحال همکاری با نیروهای امنیتی و کارشناسان امنیت سایبری وزارت انرژی برای برقراری خدمات خود است.

روز یکشنبه این شرکت اعلام کرد که اگرچه ۴ لوله اصلی این شرکت کار نمی‌کنند، برخی از خطوط دیگر بین ترمینال‌ها و نقاط عرضه فعالند.

خط لوله کولونیان روزانه ۲.۵ میلیون بشکه سوخت جابجا می‌کند.

این شرکت همچنین اعلام کرد که به محض اینکه از این حمله باخبر شده برخی از سیستم‌های خود را از کار انداخت، تا بتواند این تهدید را مهار کند. "این اقدام باعث توقف کل عملیات این خط لوله شد و بخش‌هایی از سیستم فن‌آوری اطلاعات را تحت تاثیر قرار داد، مشکلی که در تلاش برای رفع آن هستیم".

«گاراو شارما» تحلیل‌گر مستقل بازار نفت به بی‌بی‌سی گفته است که سوخت بسیاری در پالایشگاه‌های تگزاس بلاتکلیف مانده است.

کارشناسان درباره افزایش بهای سوخت در آمریکا پس از حمله سایبری به شرکت «کولونیال پایپ لاین»، ابراز نگرانی کرده بودند.

اعلام وضعیت اضطراری اجازه می‌دهد که محصولات نفتی با تانکر تا نیویورک منتقل شوند ولی این «به هیچ‌وجه اندازه نیاز و ظرفیت این خط لوله‌ها نیست».

کاخ سفید اعلام کرد که با شرکت کلونیال پایپلاین برای بررسی حمله سایبری به آن و قطع فعالیت‌‌های انتقال سوخت در بخش شرقی ایالات متحده آمریکا در ارتباط است.

شرکت کلونیال پایپلاین، یکی از بزرگ‌ترین اپراتورهای انتقال سوخت در ایالات متحده به دلیل یک حمله سایبری در روز جمعه ۷ مه مجبور به توقف کلیه فعالیت‌های خود شده بود.

این شرکت روز شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که در پی حمله سایبری مجبور به خارج کردن بخشی از سامانه از مدار شده و به همین منظور کل عملیات انتقال سوخت این شرکت را برای مدتی متوقف کرده است.

شرکت کلونیال پایپ لاین که دفتر مرکزی آن در ایالت جورجیا قرار دارد، نفت و بنزین را از خلیج مکزیک و با عبور از تمام ساحل شرقی ایالات متحده به نیویورک می‌رساند.

مدیران کلونیال پایپ بدون اشاره به منشاء احتمالی این حادثه اعلام کردند که از دولت و پلیس فدرال ایالات متحده درخواست کمک کرده‌اند.

هر روز تقریبا ۳۸۰ میلیون لیتر سوخت در ایالات متحده به کلانشهر نیویورک منتقل می‌شود.

بنابراین گزارش، در ماه‌های اخیر شمار حملات سایبری به تاسیسات و نهادهای دولتی آمریکا به شدت افزایش یافته است. مهم‌ترین این حملات، اختلال گسترده در کار نرم‌افزار سولار ویندز بود که بخش بزرگی از شبکه رایانه‌ای دولت فدرال را تحت تاثیر قرار داد. دولت جو بایدن، روسیه را عامل این حملات می‌داند.

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.