صادق خان دوباره به عنوان شهردار لندن انتخاب شده و برای چهار سال دیگر اداره پایتخت انگلیس را به عهده خواهد داشت.

 

به گزارش جماران، این روزها اولین شهردار مسلمان یک پایتخت غربی بار دیگر در صدر خبرها قرار گرفته است. صادق خان در انتخابات شهرداری لندن توانست با شکست رقیب خود از حزب محافظه‌ کار، چهار سال دیگر بر کرسی شهرداری پایتخت انگلیس تکیه بزند. 

بر اساس نتایج نهایی انتخابات شهرداری لندن، صادق خان با کسب حدود 55 درصد آرا، «شان بیلی» کاندیدای حزب محافظه‌ کار را شکست داد.

این سیاستمدار 51 ساله که در نظرسنجی‌ های قبل از رای‌ گیری هم جلوتر از رقبایش بود، نتوانست در انتخابات هفته گذشته به اندازه پنج سال پیش رای کسب کند.

صادق خان و شان بیلی که ریشه خانوادگی شان به پاکستان و جامائیکا می‌ رسد، به همراه 18 کاندیدای دیگر، خود را برای انتخابات شهرداری لندن که پنجشنبه گذشته برگزار شد، کاندید کردند. انتخابات لندن مانند سایر انتخابات محلی در انگلیس، به دلیل شیوع ویروس کرونا یک سال به تاخیر افتاد و کاندیداهای اصلی بر سر مشاغل، مسکن و جرایم ماه ها با هم بحث کردند.

 

_118434600_p09h1yq5

 

شهردار لندن با بودجه‌ 17 میلیارد پوندی (24 میلیارد دلاری) به همراه یکی از بزرگ‌ ترین شبکه‌ های حمل و نقل جهان و نیروهای پلیس شهری، در حد یک مقام ملی است.

5 سال پس از آنکه «بوریس جانسون» دفتر شهرداری لندن را ترک کرد، به جای او صادق خان از حزب کارگر قرار گرفت. او اینک در حال تبدیل شدن به معروف‌ ترین سیاستمدار مسلمان انگلیس است.

 

Britain_Elections_16196

 

صادق خان، نماینده سابق پارلمان و اولین شهردار مسلمان لندن که در سال 2016 به این مقام رسید، بعد از پیروزی مجدد وعده داد که «برای کمک به ساختن آینده‌ ای بهتر و روشن‌ تر برای لندن» از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.

 

2021_5$largeimg_1062278046

 

او گفت نتایج انتخابات در انگلیس نشان می‌ دهد که این کشور و «حتی شهر ما» همچنان به شدت دچار شکاف است. صادق خان گفت: «زخم‌های برگزیت هنوز ترمیم نشده است. یک جنگ فرهنگی بی‌ رحم در حال عمیق‌ تر کردن شکاف بین ماست.»

صادق خان کیست؟

صادق خان کاندیدای حزب کارگر، بار دیگر به عنوان شهردار لندن انتخاب شد و برای چهار سال دیگر اداره پایتخت انگلیس را بر عهده خواهد داشت.

 

2.59652069-c3483e

 

کمتر کسی پیش‌ بینی می‌کرد که او مجدد در انتخابات پیروز شود، ولی از این قبیل دستاوردهای پیش‌ بینی نشده در زندگی صادق خان زیاد دیده می‌ شوند.

او در تاریخ 8 اکتبر 1970 در خانواده‌ ای فقیر متولد شد و دوران کودکی سختی را پشت سر گذاشت.

صادق خان، پنجمین فرزند از 8 فرزند یک خانواده مهاجر پاکستانی است که در بیمارستان «سنت جورج» در محله «توتینگ» لندن زاده شد.

 

441390_gallery_57b0d22aba4ab_jpg_fa_rszd

 

«امان‌ الله» و «سهرون خان»، پدر و مادرش، در 1970 و زمانی کوتاه پیش از تولد صادق از پاکستان به لندن مهاجرت کردند.

پدرش به مدت 25 سال راننده اتوبوس بود و مادرش خیاط و خانواده ده نفره آنها در خانه‌ ای دولتی در جنوب لندن زندگی می‌ کردند.

در آغاز دور اول کارش، بعضی‌ ها می‌ گفتند او تجربه و داوری لازم برای این مقام مهم را ندارد ولی خودش می‌ گفت شهرداری برای همه لندنی‌ ها خواهد بود و قصد دارد نابرابری در پایتخت را کاهش دهد.

اجداد صادق خان هم در پی جنگ‌ های جدایی هند و پاکستان در سال 1947، از هند به پاکستان مهاجرت کرده بودند.

خان می‌ گوید او هم از کودکی مشغول کار شده‌ است: «پدر و مادرم همیشه در حال کار بودند. من هم به محض اینکه کاری گیر آوردم، شروع کردم به کار. روزهای شنبه کار ساختمانی می‌ کردم.»

 

160507105630_s_624x351_sadiqkhan_nocredit

 

او بارها گفته که درکی که در کودکی از دنیای کار در او ایجاد شد، نقش مهمی در ایمانش به جنبش‌ های کارگری بازی کرده. پدرش، عضو اتحادیه بود و حقوق و مزایای قابل قبولی داشت.

صادق خان آموزش‌ های دوره ابتدایی را در محله زادگاهش، توتینگ، گذراند.

او برای تحصیلات دبیرستانی به یک مدرسه دولتی رفت و در این دوره بود که جذب سیاست شد و در 15 سالگی به حزب کارگر پیوست.

او می‌ گوید «ناز شاه» مدیر مدرسه که اتفاقا اولین مدیر مسلمان در انگلیس بود، به او نشان داد که رنگ پوست و سابقه خانوادگی نمی‌ تواند مانعی برای پیشرفت در زندگی باشد.

در هنگام تحصیل می‌ خواست دندانپزشک شود، اما یک معلم پیشنهاد کرد از آنجایی که شخصیتی منطقی و استدلالی دارد، حقوق بخواند. پیشنهاد معلم و تاثیر برنامه‌ های تلویزیونی، باعث شد او تحصیلش را در رشته حقوق ادامه دهد.

 

 

ErnestBevinSchool

 

 

او برای تحصیل حقوق به دانشگاهی در شمال لندن رفت و در سال 1994 به عنوان کارآموز وارد دفتر وکالت «لوئیس کریستین» شد که در زمینه حقوق بشر فعالیت می‌ کرد.

 

160507105704_x_281x351_sadiqkhan_nocredit

 

او تا سال 2004 به کار وکالت مشغول بود و طی آن سال‌ ها روی چند پرونده معروف کار کرد. او موفق شد برای «کن سو» آرایشگری که به اشتباه توسط پلیس بازداشت شده بود و در جریان بازداشت کتک خورده بود، غرامت بگیرد. او در عین حال وکیل «علی دیزایی» افسر بلندپایه ایرانی الاصل پلیس لندن بود.

 

1 (1)

 

این افسر ایرانی الاصل پلیس لندن که تا سال 2009 فرمانده کل پلیس غرب لندن بود با شکایت فردی به نام «وائد البغدادی» به بدرفتاری و سوء استفاده از قدرت و نیز جلوگیری از اجرای عدالت متهم شد. دیزایی همواره اتهامات مطرح شده علیه خود را رد کرده و تاکید نموده بود که این اتهامات به دلیل مبارزات مستمر وی علیه نژاد پرستی در پلیس انگلیس، ساخته و پرداخته شده است. او در نهایت آزاد شد.

زندگی حرفه ای

صادق خان در سال 1994 به عنوان عضو انجمن شهر وارد شورای منطقه «واندزوورث» لندن شد. خان در سال 2005 کاندیدای حزب کارگر از حوزه انتخابی توتینگ در جنوب لندن بود و موفق شد در یک رقابت نزدیک به مجلس راه پیدا کند. او یکی از پنج نماینده جدیدی بود که آن سال از میان اقلیت‌ های قومی به مجلس راه پیدا کردند.

دو ماه بعد از شروع کارش در مجلس بود که بمب‌ گذاران در 7 ژوئیه به لندن حمله کردند و این اتفاق او را در مرکز توجه‌ ها قرار داد.

او در انتخابات عمومی سال 2005 انگلیس، به نمایندگی از حزب کارگر، از حوزه انتخابیه توتینگ وارد پارلمان شد. با خروج «تونی بلر» نخست‌ وزیر وقت انگلیس، از قدرت، صادق خان به محفل «چپ‌ های میانه» حزب پیوست و بعد از رسیدن «گوردون براون» به نخست‌ وزیری، وارد کابینه او شد. در سال 2008، گوردن براون در جریان تغییراتی که در کابینه خود وارد کرد، صادق خان را به عنوان وزیر امور جوامع وارد دولت خود کرد. به این ترتیب، او دومین عضو مسلمان دولت انگلیس شد.

در سال 2009، خان به عنوان وزیر حمل و نقل نخستین مسلمانی بود که وارد کابینه دولت انگلیس شد.

 

2009

 

بعد از شکست حزب کارگر در انتخابات سال 2010، صادق خان مدیر برنامه انتخاباتی «اد میلیبند» شد و توانست به او در رسیدن به رهبری حزب کمک کند. رابطه او با اتحادیه‌ های کارگری نقش مهمی در حمایت آنها از میلیبند ایفا کرد، چیزی که در انتخاب او به عنوان کاندیدای انتخابات شهرداری هم تاثیرگذار بود.

 

800px-Ed_Miliband_conference_speech_in_Manchester__September_2010

او در زمان رهبری «اد میلیبند» سخنگوی حزب کارگر در امور قضایی بود.

پس از آنکه اد میلیبند از حزب کناره گرفت، «هریت هارمن» سرپرست حزب کارگر، صادق خان را به عنوان وزیر حمل و نقل در دولت سایه انتخاب کرد.

 

2011

 

کاندیداتوری برای انتخابات شهرداری در سال 2016

در سال 2015، حزب کارگر ، صادق خان را به عنوان کاندیدای خود در انتخابات شهرداری لندن در ماه مه سال 2016 معرفی کرد. صادق خان انتخابات درون حزبی برای انتخاب کاندیدای شهرداری لندن موفق به کسب 60 درصد آرا شد.

وی در تاریخ 6 مه 2016 با کسب 56.8 درصد آرا رقیب محافظه‌ کارش را شکست داد و شهردار لندن شد.

شکست فاجعه‌ بار حزب کارگر در انتخابات سال 2015 و استعفای اد میلیبند از رهبری حزب می‌ توانست خان را از صحنه سیاست حذف کند.

اما تنها یک هفته بعد از انتخابات بود که او اعلام کرد قصد دارد کاندیدای حزب در انتخابات شهرداری باشد. در ابتدا کسی شانس زیادی برای او قائل نبود، ولی رقابت بر سر رهبری حزب و هجوم اعضای جدیدی که برای حمایت از «جرمی کوربین» به حزب پیوسته بودند به نفع او تمام شد؛ هر چند که او در انتخابات رهبری حزب به یکی از رقبای کوربین رای داد.

 

unnamed (2)

 

این پیروزی چنان غیرمنتظره بود که به گفته برخی حتی خود خان هم از نتیجه نهایی متعجب بود.

رقابتی که در ادامه بر سر شهرداری لندن شکل گرفت، تند و گاهی تنش‌ آمیز بود. «زک گلداسمیت» کاندیدای حزب محافظه‌ کار رقیب اصلی او در این انتخابات بود و تصمیم گرفت بیشتر روی روابط خان با افراطی‌ های مسلمان تمرکز کند. حزب کارگر هم در واکنش به این اقدام، حزب محافظه‌ کار را به استفاده از تاکتیک‌ های تفرقه‌ انداز متهم کرد.

 

800px-Zac_Goldsmith_MP_at__A_New_Conversation_with_the_Centre-Right_about_Climate_Change__cropped

 

کار به جایی کشید که وقتی «دیوید کامرون» نخست‌ وزیر انگلیس در مجلس از گلداسمیت حمایت کرد و  خان را به هم‌ نشینی با افراطی‌ ها متهم کرد، نمایندگان حزب کارگر او را در صحن علنی مجلس به نژادپرستی متهم کردند.

در نهایت ولی خان موفق شد با اختلاف زیادی در انتخابات پیروز شود. نکته مهمی که صادق خان در تبلیغات انتخاباتی اش بر آن تمرکز کرد این بود: چگونگی تبدیل کردن لندن به شهری برای تسامح دینی و نژادی است به طوری که همه زیر لوای آن زندگی کرده و به دور از هر گونه تعصبی شکوفا شوند.

 

gettyimages-610628134

 

پیروزی صادق خان به پیروزی بر اسلام هراسی در اروپایی تعبیر شد که اقدامات ضد اسلامی در آن شدت یافته است. وی اولین شهردار مسلمان یک پایتخت غربی لقب گرفت.

کاندیداتوری برای انتخابات 2021

صادق خان و شان بیلی به همراه 18 کاندیدای دیگر، خود را برای انتخابات شهرداری لندن که پنجشنبه گذشته برگزار شد، کاندید کردند.

در نهایت صادق خان برای دومین بار به عنوان شهردار لندن برگزیده شد. صادق خان با اختلافی کمتر از حد انتظار رقیب محافظه‌ کار خود شان بیلی را شکست داد.

 

2021-05-06T090555Z_301233312_RC29AN9LKVEJ_RTRMADP_3_BRITAIN-POLITICS-ELECTIONS_0

 

مشارکت در این انتخابات این دوره از انتخاب شهردار لندن تنها 42 درصد اعلام شد. صادق خان با نزدیک به یک میلیون رای بیشتر از رقیب خود پیروز این انتخابات شد.

صادق خان در سخنرانی خود به مناسبت پیروزی در انتخابات شهرداری گفت که «می‌ خواهد پس از فائق آمدن بر ویروس کرونا آینده‌ ای روشن تری را برای لندن بسازد».

بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که پیروزی صادق خان در انتخابات شهرداری باعث امیدواری زیاد برای حزب کارگر انگلیس است که پیشتر در انتخابات شوراها شکست خورده بود.

زندگی خصوصی

صادق خان در سال 1994 با وکیل دیگری به نام «سعدیه احمد» ازدواج کرد و نتیجه این ازدواج دو دختر به نام‌ های «انیسه» (متولد 1999) و «عماره» (متولد 2001) است. پدر زن او هم راننده اتوبوس بود.

 

160507105558_w_624x351_getty_nocredit

jpeg

 

خان به ورزش‌ هایی چون فوتبال و کریکت علاقه زیادی دارد.

 

gettyimages-1316242668-1024x1024

 

او هوادار تیم فوتبال لیورپول و باشگاه کریکت ساری است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.