در اثر ازدحام در مراسم بزرگداشت رئیس جمهوری که کرونا را انکار می کرد و در اثر کرونا جان خود را از دست داد،45 نفر جان خود را از دست دادند.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری فرانسه، در اثر ازدحام در مراسم بزرگداشت رئیس جمهور درگذشته تانزانیا 45 نفر جان خود را از دست دادند.

پلیس تانزانیا اعلام کرد که در اثر ازدحام به وجود آمده در مراسم بزرگداشت «جان ماگوفولی» رئیس جمهور درگذشته این کشور که اخیر در اثر کرونا درگذشت، 45 نفر کشته شدند.

 

تانزانیا1

 

این در حالی است که هفته پیش نیز خبرگزای رویترز گزارش داد که در اثر ازدحام در ورزشگاه  شهر دارالسلام 5 نفر از یک خانواده در جریان انجام آخرین نگاه به جسد رئیس جمهور، جان خود را از دست دادند. قربانیان یک زن و دو کودکش و دو کودک دیگر از نزدیکانش بودند.

رییس جمهوری 61 ساله تانزانیا دو هفته پیش درگذشت و با وجود انکار دولت تانزانیا، منتقدان دلیل مرگ او را ابتلا به کرونا می دانند.

پس از نزدیک به 3 هفته غیبت رییس جمهوری تانزانیا از انظار عمومی، خبر درگذشت او به دلیل نارسایی قلبی از سوی دولت اعلام شد اما منتقدان و مخالفان دولت تانزانیا می گویند ماگوفولی به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده و دولت این امر را پنهان می کند.

در پی درگذشت ماگوفولی، دولت تانزانیا  به مدت 2 هفته عزای عمومی اعلام کرده است.

ماگوفولی اعتقادی به اعمال محدودیت برای جلوگیری از شیوع کرونا و زدن واکسن نداشت و حتی چند هفته پیش مدعی شده بود با دعای مردم تانزانیا و به کارگیری شیوه های سنتی همچون بُخور گیاهان دارویی، کرونا در تانزانیا ریشه کن شده است.

او به مردم کشور 60 میلیونی خود توصیه کرده بود بدون در نظر گرفتن خطر کرونا به زندگی عادی خود ادامه داده و با استفاده از بُخور و با دعا سلامت خود و کشور را تضمین کنند.

تانزانیا حتی اعلام کرده بود حاضر نیست در قالب برنامه تامین واکسن رایگان سازمان بهداشت جهانی موسوم به "کواکس" واکسن ضدکرونا دریافت کند.

«سامیا سولوهو» معاون رییس جمهوری تانزانیا که پس از وی به عنوان رئیس جمهور سوگند یاد کرد، در تلویزیون دولتی تانزانیا با اعلام خبر مرگ رییس جمهوری، گفت ماگوفولی در اثر نارسایی قلبی در بیمارستان مزانا در شهر دارالسلام (پایتخت) جان باخته است.

رهبر مخالفان دولت تانزانیا اما پس از غیبت 2 هفته ای ماگوفولی از انظار عمومی در مصاحبه ای با بی بی سی اعلام کرده بود او مبتلا به کرونا شده و به دلیل وخامت حالش برای درمان به کنیا انتقال یافته است.

از 27 فوریه سال جاری که آخرین حضور ماگوفولی در انظار عمومی بود، شایعاتی مبنی بر ابتلای او به کرونا و انتقال او به خارج از کشور برای درمان منتشر شده بود اما دولت تانزانیا این خبر را تکذیب کرده و تاکید می کرد حال عمومی ماگوفولی خوب بوده و او به فعالیت های عادی خود ادامه می دهد. دولت تانزانیا تاکید می کرد مردم به شایعات رسانه های خارجی درباره ابتلای ماگوفولی به کرونا توجه نکنند.

حتی  4 نفر در تانزانیا به اتهام انتشار  اطلاعات نادرست در مورد سلامت ماگوفولی دستگیر و روانه زندان شدند.

دولت تانزانیا به رغم درخواست سازمان بهداشت جهانی مبنی بر ارایه آمار روزانه وضعیت شیوع کرونا در این کشور از ماه می 2020 هیچ آمار و اطلاعاتی درباره وضعیت شیوع کرونا در این کشور ارایه نکرده است.

از سوی دیگر، سخنگوی دولت تانزانیا دو روز بعد از درگذشت ماگوفولی گفت که «سامیه حسن صلوحی» معاون رئیس جمهور درگذشته این کشور  به عنوان رئیس جمهور سوگند یاد کرد. انتصاب صلوحی به عنوان نخستین رئیس جمهور زن تانزانیا یک اتفاق نادر و تاریخی در این کشور واقع در شرق آفریقا به شمار می رود.

سامیا سولوهو نخستین رئیس‌جمهور زن در طول تاریخ تانزانیا است که به مدت 4 سال ریاست جمهوری این کشور را بر عهده گرفته است.

سامیا سولوهو، معاون رئیس جمهور تانزانیا طبق بند 37 قانون اساسی به‌دلیل درگذشت «جان پومبه مگوفولی» رئیس‌جمهور این کشور به سمت وی منصوب شد.

سوهولو بدین ترتیب نخستین رئیس‌جمهور زن در طول تاریخ تانزانیا به شمار می رود که به مدت 4 سال دیگر این وظیفه را بر عهده گرفته است.

طبق بند 37 قانون اساسی تانزانیا، در صورتی که مقام ریاست جمهوری به هر دلیلی از جمله مرگ خالی باشد، معاون رئیس‌جمهور جایگزین این می‌شود و در غیاب او نیز رئیس مجلس این مسئولیت را بر عهده می‌گیرد.

خانم  سوهولو روز جمعه ۱۹ مارس در دارالسلام، بزرگ‌ترین شهر کشور تانزانیا و در حالی که قرآن در دست داشت سوگند یاد کرد و به عنوان رئیس جمهوری جدید این کشور معرفی شد. او که زنی مسلمان است با حجاب در این مراسم حضور داشت.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.