محاکمه درک چاوین پلیس قاتلی که موجب مرگ جرج فلوید شد، آغاز شده است.

 

به گزارش جماران، جلسه دادگاه «دِرِک چاوین» پلیس متهم به قتل «جورج فلوید» شهروند سیاه پوست آمریکایی که به دست این مامور پلیس به قتل رسید، تحت تدابیر شدید امنیتی در شهر «مینیاپولیس» ایالت مینه سوتا آغاز شد.

درک چاوین، پلیس سفیدپوست قاتلی است که با گذاشتن پای خود روی گردن جورج فلوید مسبب مرگش شد. حال کمتر از یک سال پس از قتل، دادگاه رسیدگی به این پرونده آغاز شد.

این سیاه پوست 46 ساله روز 24 مه 2020 در حالی که به اتهام استفاده از یک اسکناس 20 دلاری تقلبی دستگیر شده بود، زیر فشار زانوهای یک پلیس سفیدپوست جان داد.

درک چاوین اما این اتهام را رد کرده و رفتارش را متناسب با شرایط بازداشت جورج فلوید و مقاومت صورت گرفته از سوی او دانسته است. وکلای او نیز مرگ فلوید را نه بر اثر فشار 8 دقیقه‌ ای زانوی موکلشان بر گلوی مقتول بلکه به دلیل بیماری ‌های قبلی او و نیز مصرف بیش از اندازه مواد مخدر دانسته ‌اند.

چاوین به اتهام قتل درجه دو بدون قصد قبلی محاکمه خواهد شد که در صورت اثبات جرم تا 40 سال حبس در پی دارد. او همچنین به قتل درجه سه نیز متهم شده که تا 25 سال حبس در پی دارد. همچنین ایراد ضربه منتهی به قتل نیز یکی دیگر از اتهاماتش است که تا 10 سال حبس در پی خواهد داشت.

درک چاوین پس از قتل جورج فلوید از پلیس اخراج شد اما در حال حاضر با قرار وثیقه آزاد است.

محاکمه نژادپرستی؟

قتل جرج فلوید هرچند در میانه شیوع کرونا روی داد اما میلیون ها نفر را در سراسر آمریکا به خیابان ‌ها کشاند و جنبش «جان سیاهان باارزش است» را به راه انداخت. این جنبش در سایر نقاط دنیا از جمله آلمان نیز مردم را بر علیه نژادپرستی به خیابان ‌ها کشاند.

از هم اکنون تمامی معترضان و شهروندان از نزدیک روند و نتیجه این دادگاه را دنبال می کنند. در آمریکا بسیاری امیدوارند که نتیجه دادگاه قتل جورج فلوید نشانه ‌ای علیه نژادپرستی باشد.

یکی از وکلای خانواده فلوید این پرونده را پرونده پیچیده‌ ای ندانسته و در توئیترش نوشته است: «این مورد قتل، سخت نیست. آن چه جرج فلوید را کشت، استفاده بیش از حد از قدرت بیش از اندازه بود؛ خفه شدن بر اثر فشار مداوم یک زانو بر روی گردنش به مدت 8 دقیقه و 46 ثانیه.»

اشاره او به ادعای وکلای متهم است که گفته ‌اند مرگ جورج فلوید بر اثر استفاده بیش از اندازه از مواد مخدر بوده است.

هویت مخفی هیأت منصفه

جلسه دادگاه به صورت زنده از تلویزیون پخش می ‌شود. اعضای هیأت منصفه اما در تصویرها نشان داده نمی ‌شوند. این هیأت 12 نفره در نهایت تصمیم به گناهکار بودن یا نبودن درک چاوین می ‌گیرد. به همین دلیل هویت آنها به دلایل امنیتی آشکار نشده است.

انتخاب اعضای هیأت منصفه دو و نیم هفته به تاخیر افتاد چرا که به دلیل حساس بودن این پرونده قاضی نمی‌ توانست کسانی را پیدا کند که نسبت به این موضوع پیش داوری نداشته باشند.

نخستین شهود نیز برای دادن شهادت به دادگاه فراخوانده شدند. «جنا لی اسکوری» یکی از شهود به دادگاه گفت که وی متوجه رفتار غیر عادی افراد پلیس در جریان دستگیری جورج فلوید شد.

شهر میناپولیس پیش از برگزاری دادگاه موظف به پرداخت غرامت 27 میلیون دلاری به خانواده جورج فلوید شد. این غرامت جدای از دادگاهی است که برای رسیدگی به اتهامات درک چاوین برگزار می‌ شود.

علاوه بر چاوین، سه پلیس دیگر نیز که در روز قتل جورج فلوید همراه او بوده‌ اند، محاکمه خواهند شد. دادگاه آنها اما به طور جداگانه در اواخر ماه اوت برگزار می‌ شود. این افراد متهم به همکاری در قتل هستند که در صورت اثبات تا چندین سال حبس در پی دارد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.