قتل یک دختر جوان توسط افسر پلیس انگلیس و در پی آن افزایش اختیارات پلیس داد انگلیسی ها را در آورد.

 

به گزارش جماران، اعتراضات در انگلیس، اعتراض ها و مخالفت‌ها با افزایش قدرت و اختیارات پلیس در انگلیس که با قتل یک دختر جوان به دست افسر پلیس انگلیس و کشف بقایای جسد قربانی در یک پارک جنگلی همزمان شده همچنان به شکل های مختلف ادامه دارد.

همین شب گذشته هزاران نفر از معترضان با بی‌توجهی به محدودیت ‌های کرونایی در مرکز شهر «بریستول» انگلیس تجمع کردند تا مخالفت خود را با طرح دولت برای اعطای قدرت و اختیارات بیشتر به پلیس برای محدود کردن اعتراضات خیابانی، اعلام کنند.

 

164575287

 

پلیس انگلیس ادعا کرده است که این تجمع اعتراض آمیز در ابتدا به صورت مسالمت آمیز برگزار شده ولی در نهایت از سوی گروه کوچکی از معترضان به خشونت کشیده شده است.

«پریتی پاتل» وزیر کشور انگلیس نیز مدعی شده است که صحنه‌های مشاهده شده در بریستول قابل قبول نبوده است. وی افزود: بی نظمی و هرج و مرج از سوی یک گروه اقلیت، هرگز تحمل نخواهد شد.

رئیس پلیس بریستول نیز گفته است: همه کسانی که در این رفتار مجرمانه دست داشته اند، شناسایی و محاکمه خواهند شد. تبعات سنگینی برای چنین رفتارهایی وجود خواهد داشت.

 

164575281

 

خواسته معترضان همچنین برکناری رئیس پلیس لندن به علت برخورد امنیتی با تظاهرات کنندگان است. در پی افزایش انتقاد‌ها به رفتار پلیس لندن، به دلیل یورش ماموران به مراسم یادبود «سارا اورارد»، احزاب منتقد دولت همچنین بسیاری از مدافعان حقوق زنان در این شهر، خواستار استعفای «کرسیدا دیک» رئیس پلیس لندن شده اند. اما او با بی شرمی تاکید کرده که حاضر به کناره گیری از قدرت نیست.

این در حالی است که پیش از این نیز مردمی که علیه قتل «سارا» زن جوان توسط یک مامور پلیس در اطراف ساختمان‌ های پارلمان و اداره پلیس تجمع کرده بودند، با سرکوب شدید نیروهای پلیس روبرو شدند.

معترضان لندنی که از خشونت مردان علیه زنان پس از قتل سارا اورارد زن جوان به دست یک مامور پلیس به شدت خشمگین هستند طی روزهای گذشته بارها در مقابل ساختمان‌ های اداره پلیس، پارلمان و نخست وزیری انگلیس تجمع و تظاهرات کرده اند.

این در حالی است که نمایندگان پارلمان انگلیس به جای دفاع از ملتی که نماینده آنها هستند، بحث و مذاکره درباره طرحی موسوم به  «پلیس، جرائم، محکومیت و دادگاه‌ ها» را آغاز کردند که به پلیس قدرت و اختیارات بیشتری برای محدود کردن اعتراضات مسالمت آمیز خواهد داد و در نهایت پس از دو روز بحث، آن را تصویب کردند.

 

The-government-opposed-the-discussion-of-the-peasant-movement-in

 

در این لایحه جنجالی، دولت انگلیس به‌ دنبال «تقویت قدرت پلیس برای مقابله با اعتراضات خشونت ‌آمیزی است که تأثیر مخرب قابل توجهی بر جامعه یا دسترسی به پارلمان ایجاد کند».

با این حال عباراتی که بیش از هر چیز توجه منتقدان را جلب کرده است، جرم‌ انگاری «ایجاد سر و صدا» و ایجاد «مزاحمت‌ های جدی» است. در این لایحه برای ایجاد مزاحمت از طریق سر و صدا، تا 10 سال حبس در نظر گرفته شده است!

دولت محافظه کار «بوریس جانسون» اصرار دارد که با این لایحه امنیت مردم بهتر تامین می‌ شود. این در حالی است که قتل «سارا» زن جوانی که هفته پیش هنگامی که پیاده به سمت خانه می‌ رفت، موجی از گزارش ‌ها درباره خطراتی که زنان را هنگام شب در خیابان‌ ها تهدید می ‌کند و ناباوری از ناکامی پلیس در رسیدگی به این معضل را به همراه داشته است.

 

sarah-everard-62

 

سارا اورارد زن 33 ساله انگلیسی است که 3 مارس ناپدید شد و بعدا بقایای جسد وی پیدا شد. پس از آنکه مشخص شد یک مامور پلیس لندن متهم اصلی قتل این زن جوان است، اعتراضات سراسری در پایتخت انگلیس به اوج خود رسید.

«وین کوزنس» مامور پلیس لندن اصلی ‌ترین مظنون به ربایش و قتل این زن جوان شناخته شده است.

 

NINTCHDBPICT000640762069-5

 

وین کوزنس در سال 2018 میلادی به نیروی پلیس انگلیس پیوسته و اخیرا در یگان حفاظت از ساختمان‌ های پارلمانی و سفارتخانه‌ های خارجی مشغول به خدمت شده بود.

حال مردم انگلیس شوکه اند. زنان نه تنها از مرگ سارا اورارد، بلکه از آنچه که پس از آن به نظر آنها یک واکنش «زن ستیزانه» از سوی پلیس و نمایندگان است، عصبانی هستند. آنها از لایحه موسوم به  «پلیس، جرائم، محکومیت و دادگاه‌ ها» عصبانی اند.

این موقعیت ممکن است برای برخی متناقض به نظر برسد. به هر حال پلیس اغلب به عنوان محافظ امنیت عمومی دیده می شود. هنگامی که جنبش بین المللی «جان سیاهان اهمیت دارد» منجر به اعتراض به قدرت و مصونیت بیش از حد پلیس شد، مخالفان سریعاً ایمنی زنان در برابر تجاوز و حمله را دلیل اصلی حفظ قدرت پلیس عنوان کردند.

 

3500

 

اما قتل سارا بسیاری از زنان در انگلیس را متقاعد کرد که پلیس در محافظت از آنها موفق نیست، و اقدام خشونت آمیز پلیس چند روز بعد در مراسم یادبود وی در لندن، همراه با دستگیری یک افسر پلیس به دلیل کشته شدن وی، بسیاری را به این نتیجه رسانده است که پلیس یک تهدید فعال برای آنها است، نه یک سپر محافظتی. آنها معتقدند امنیت و آزادی زنان فقط می تواند ناشی از تغییرات اجتماعی بسیار عمیق تر باشد - و هرگونه تغییر سیاست در پاسخ به مرگ اورارد باید بر آن موارد باشد.

اعطای مصونیت به پلیس متجاوز

«مارگارت اتوود» شاعر، داستان ‌نویس، منتقد ادبی، فعال سیاسی و فمینیست سرشناس کانادایی گفت که رمان «سرگذشت ندیمه» وی روایت چیزی است که در دوره ای از تاریخ برای زنان اتفاق افتاده است: هر حمایتی که زنان فکر می کنند از طرف دموکراسی، تحصیلات، ثروت یا نژاد ارائه می شود، به راحتی و فوری در یک کشور ناپدید می شود. 

برای بسیاری از زنان در انگلیس، قتل اورارد و واکنش خشونت آمیز پلیس، وحشت مشابهی را در مورد چگونگی واقعی محافظت نشدن آنها ایجاد کرده است. همچنین لحظه ای فرا رسیده که رنج زنان رنگین پوست و سایر گروه هایی که مورد سوء استفاده جنیسی قرار گرفته و مدتهاست نادیده انگاشته شده اند، به خوبی منعکس می شود.

«راون بوئن» فعال حقوق بشر گفت که او معتقد است وقتی پلیس به مراسم یادبود سارا حمله کرد، برای زنان طعم تلخ ترومایی که سال هاست زنان با توجه به اقدامات پلیس تجربه می کنند، تداعی شد.

وی معتقد است که چنین تجاربی تأثیر تجمعی دارد: «وقتی آنها درخواست محافظت می کنند، چه چیزی به دست می آورند؟ این یک تجربه آموخته شده است.»

 

SARAH-EVERARD-CLAPHAM-COMMON-VIGIL-scaled-e1615904216246-1024x683

 

«لیدیا کارادونا» نویسنده گفت، به همین دلیل است که مرگ اورارد چنین امواج شوکی را ایجاد کرده است. وی گفت: سارا زن مناسبی بود، آنچه را که قرار بود انجام داد، آنگونه که باید لباس پوشید - اما هیچ کدام برای ایمن کردن او کافی نبود.

«نیکول وستمارلند» محقق دانشگاه دورهام، که در مورد خشونت علیه زنان تحقیق می کند، گفت: «این می تواند کاملاً اعصاب شما را به هم بریزد. وقتی متوجه شوید که کارها را درست انجام داده اید و همچنان مورد تعرض قرار گرفته اید. تجاوز به عنف «جرم زدایی شده است».»

با افزایش خشم مردم پس از کشته شدن سارا، دولت قول اقدامات جدیدی برای بهبود امنیت زنان داد: دوربین های مداربسته بیشتر، روشنایی بهتر خیابان ها و پلیس لباس شخصی برای نظارت بیشتر بر زن.

 

0_MAIN-Sarah-Everard

 

به نظر می رسید تمام این پاسخ ها در این نظریه مبنی بر اینکه زنان احساس امنیت نمی کنند، وجود دارد زیرا پلیس کافی با قدرت کافی در مکان های کافی وجود ندارد.

اما برای بسیاری از زنان که ترس و خشم خود را ابراز داشتند، این اقدامات دیر بود. از نظر آنها، پلیس خود منبع آسیب و خطر بود. و دادن اختیارات بیشتر به آنها فقط زنان را آسیب پذیرتر می کند.

آمار فاجعه بار جرائم جنسی پلیس انگلیس

مرگ سارا اورارد یک فاجعه بود اما آمار حکایت از شکست های گسترده تر دارد. گزارش سال 2019 روزنامه انگلیسی ایندیپندنت نشان داد که 568 افسر پلیس لندن بین سال های 2012 تا 2018 به جرم جنسی متهم شده اند، اما تنها 43 نفر با دادرسی روبرو شده اند.

 

bebe3550-8b16-11eb-b76f-60c740f2d83e

 

طبق اسناد به دست آمده توسط دفتر تحقیق روزنامه نگاران، از آوریل 2015 تا آوریل 2018 حداقل 700 گزارش از خشونت خانگی توسط افسران پلیس و کارکنان پلیس گزارش شده است.

مخالفان لایحه اخیر که به پلیس اختیار گسترده ای می دهد، استدلال می کنند که این اقدام صحنه هایی مانند صحنه ربودن و قتل سارا را بیشتر کرده و متداول ترین اشکال خشونت علیه زنان را متوقف نخواهد کرد.

گری گفت: «خشونت علیه زنان معمولاً ناشی از عدم توازن قدرت است.» وی گفت ، یکی از دلایل حمله به لایحه پلیس این است که «در این زمینه کاری انجام نمی شود.»

خشونت‌ پلیس انگلیس افراد زیادی را به کام مرگ‌ می ‌کشاند

در هر هفته دستکم یک نفر بر اثر خشونت ‌های ناشی از مأموران پلیس انگلیس، جان خود را از دست می ‌دهد.

 

anglis-0910-as

 

بر اساس این گزارش، به عنوان مثال «شان ریگ دیوید» که از مشکل ذهنی رنج می ‌برد، توسط 4 مأمور پلیس انگلیسی محاصره شد و به داخل یک «ون» برده شد و ظرف مدت 5 دقیقه‌ ای که به اداره پلیس رسانده شد بر اثر شدت خشونت ‌های وارده بر وی، دیگر قادر به نفس کشیدن نبود و درست لحظاتی پس از آن درگذشت. 

2 سال پس از گذشت این حادثه، مرگ وی مورد بررسی قرار نگرفت و نتایج تحقیقات نیز اغلب نارضایت بخش است.

در نمونه ای دیگر، در طول اعتراضات گسترده علیه گروه 20 که سال گذشته در انگلیس صورت گرفت، مأموران پلیس این کشور «یان تاملینسون» را به شدت مورد ضرب و شتم قرار دادند و لحظاتی پس از آن، تاملینسون بر اثر شدت جراحات، جان خود را از دست داد اما هیچ گونه اتهامی به افسر پلیس مسئول این حادثه، وارد نشد. 

 

Ian_Tomlinson_remonstrates_with_police

 

اکثریت آن دسته از افرادی که در حبس پلیس انگلیس کشته می ‌شوند، کسانی از طبقه نه چندان مهم هستند.

یکی از فعالان «کارزار اقوام و دوستان متحد» در خصوص خشونت ‌های مأموران پلیس انگلیس گفت: افسران پلیس انگلیس تنها به جرایم کوچک بسنده نمی کنند بلکه قتل نفس می ‌کنند و این دلیل آن چیزی است که مردم خشمگین شده ‌اند و به تظاهرات پرداخته ‌اند تا از مردم دیگر بخواهند که در این رابطه اقدامی انجام دهند. اگر نقض حقوق بشر در کشورهای دیگر وجود داشته باشد، شکایت می ‌کنیم یا اگر در چین وجود داشته باشد، گلایه می کنیم اما علیرغم نقض حقوق بشر در انگلیس، سکوت پیشه شده است.

نتایج تکان دهنده تحقیقات

روزنامه گاردین گزارش داد که نتایج تکان دهنده تحقیقات صورت گرفته در انگلیس نشان می‌دهد که تقریبا تمام زنان جوان در این کشور مورد آزار جنسی قرار گرفته‌ و بدتر از آن، اعتماد خود را به حل این معضل از سوی مقامات مسئول از دست داده ‌اند.

 

0_Protest-against-the-heavy-handed-response-by-the-police-at-the-Sarah-Everard-vigil-in-London-UK-1

 

مطالعات نهاد موسوم به «سازمان ملل و زنان انگلیس» حاکی است که 97 درصد زنان بین 18 تا 24 سال مورد آزار جنسی قرار گرفته‌ و هولناک‌ تر آنکه 80 درصد زنان از تمام گروه‌ های سنی گفته‌ اند که این معضل را در فضای عمومی تجربه کرده ‌اند.

کارشناسان معتقدند که حادثه قتل سارا اورارد بخش کوچکی از قله یک کوه یخی است که نشان می‌ دهد ادعای لیبرالیسم اجتماعی، برابری زن و مرد و آزادی زنان در جامعه انگلیس «یک سراب» است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.