نتانیاهو اندکی پیش از برگزاری انتخابات در سرزمین های اشغالی برای چهارمین بار سفر خود به امارات را لغو کرد.

 

به گزارش جماران، «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در سرمقاله روزنامه رأی الیوم نوشت: بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل می خواست از «دوستان» جدید عرب خود برای تقویت فرصت ها و شانس اش برای پیروزی در انتخابات استفاده کند به همین دلیل تلاش کرد خودش را به عنوان میهمان سنگین و ناخوانده بر کشور امارات متحده عربی ده روز قبل از موعد رفتن اسرائیلی ها به پای صندوق های رأی استفاده کند اما همه چیز علیه وی منقلب شد و نتایج این تلاش اش کاملا برعکس شد و سفرش برای چهارمین بار به تأخیر افتاد. گزافه گویی نمی کنیم اگر بگویم این سفر به طور کامل لغو شده است زیرا احتمال بقای نتانیاهو در قدرت به دلیل مخالفت داخلی و خارجی با وی و نیز به دلیل افزایش فرصت پیروزی رقیبانش در انتخابات و بیشتر شدن دایره ائتلاف ها برای سرنگونی اش،به شکل سریعی رو به کاهش است.

نتانیاهو که به مانند«دونالد ترامپ» همپیمان سرنگون شده آمریکایی اش دروغگوی حرفه ای است گفت که وی سفر به امارات را به دلیل آن که اردن اجازه نداد هواپیمای وی از حریم هوایی این کشور عبور کند؛ لغو کرده است.وی دلیل اقدام اردن را نیز انتقام این کشور در مانع تراشی سفر «حسین بن عبدالله » ولیعهد اردن به مسجد الاقصی و اقامه نماز در آن در شب اسراء و معراج دانست. رژیم اسرائیل با مطرح کردن خواسته های غیرقابل پذیرش از جمله برگزاری مراسم معمولی برای این سفر و کاهش حضور رهبران معنوی و بستن سه در از چهار در مسجد الاقصی به بهانه های امنیتی برای این سفر مانع تراشی کرده بود.

کسانی که رازهای این سفر را می دانند تأکید کردند که روابط پادشاه اردن با نتانیاهو بسیار تیره است و اردن به همکاری با بخش های امنیتی و نظامی دولت اشغالگر تکیه کرده است به همین دلیل ملک«عبدالله» از ژنرال «بنی گانتس» وزیر جنگ رژیم اشغالگر به طور رسمی در کاخ خود در «العقبه» استقبال کرد این در حالی است که «ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن نیز  از«گابی اشکنازی» همتای اسرائیلی اش و دو عضو حزب «سفید آبی» رقیب نتانیاهو  استقبال کرد.

همین منبع بعید ندانست که مخالفت اردن با عبور هواپیمای نتانیاهو از حریم هوایی اش با هماهنگی دولت امارات صورت گرفته است زیرا این سفر امارات را در این زمان در تنگنا قرار می دهد به ویژه پس از آن که رهبران این کشور به دلیل زیاده روی در نزدیکی به تل آویو و عبور از بیشتر خطوط قرمز در فرایند عادی سازی روابط با تل آویو در معرض انتقادهای گسترده ای توسط کشورهای عربی و در رأس آنها مصر قرار گرفتند. به گفته یک منبع اردنی نزدیک به دایره تصمیم گیری در اردن، اگر امارات تمایل داشت که سفر نتانیاهو صورت گیرد اردن مانع عبور هواپیمای نتانیاهو از حریم هوایی اش نمی شد.

آن چه مطلب بالا را مورد تأیید قرار می دهد این است که حریم هوایی اردن تنها گزینه عبور هواپیمای نتانیاهو نیست زیرا گزینه های دیگر وجود دارد که مهمترین آنها گزینه عبور از حریم هوایی باز مصر است که به روی هواپیماهای اسرائیلی چهارتاق باز است ولی به نظر می رسد که نتانیاهو پیام اردن را به خوبی گرفت؛پیامی که محتوایش این است که وی شخصیت نامطلوب است به همین دلیل تصمیم گرفت که سفرش را لغو کند.

موضع گیری اردن در زمینه مخالفت با عبور هواپیمای نتانیاهو از حریم هوایی اش چه برای انتقامگیری از مانع تراشی تل آویو برای سفر ولیعهدش به قدس اشغالی و اقامه نماز در مسجد الاقصی و چه با هماهنگی با دولت امارات متحده عربی صورت گرفته باشد این سیلی محکمی به نتانیاهو و مالیدن پوزه اش به خاک است و نشانه مهمی برای خوابیدن باد بادکنک عادی سازی و فرونشستن گرد و خاک آن و ظاهر شدن خسارت های بزرگ آن است؛ زیرا گام برداشتن در این راه عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر که راهی بی آب و علف است، دارای خطرات سیاسی ،ملی و امنیتی زیادی است.

به خوبی می دانیم که نتانیاهو مثل گربه هفت جان دارد و توانسته است از بحران های چندی عبور کند و در قدرت بماند ولی چهارمین دور انتخابات در کمتر از دو سال که به زودی برگزار می شود می تواند پایان عمر سیاسی وی پس از چنبره زدن بر قدرت به مدت دو دهه با همه شیوه ها و ابزارها از جمله دروغ و فساد و تقلب را رقم بزند و قطعا سال های آینده خود را با ذلت و تحقیر پشت میله های زندان سپری خواهد کرد و خدا بهتر می داند.

 

 

ماجرای لغو مجدد سفر نتانیاهو به امارات

مسؤولان اسرائیلی اشاره کردند، بنیامین نتانیاهو سفر خود به امارات را که قرار بود روز گذشته -پنج‌شنبه- انجام شود، لغو کرد.

رادیو رژیم صهیونیستی گزارش داد که دلیل لغو مجدد سفر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به امارات نامساعد شدن حال همسر او طی شب گذشته بوده است. 

این رادیو گزارش داد، همسر نتانیاهو در بیمارستان هداسا عین کارم به دلیل التهاب آپاندیس بستری شد.

دفتر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گزارش داد، ساره نتانیاهو چند روز در بیمارستان بستری خواهد بود و نتانیاهو طی این مدت برای انجام آزمایش‌های پزشکی همراه او خواهد بود.

همچنین دیگر رسانه‌های اسرائیلی از جمله یدیعوت آحارونوت به نقل از مسؤولان اسرائیلی گزارش دادند، نتانیاهو به دلیل بیماری همسرش سفر به امارات را لغو کرد.

اما سایت خبری "واللا" دلیل دیگری را اضافه کرد مبنی بر این‌که اردن با عبور هواپیمای نتانیاهو از حریم هوایی‌اش موافقت نکرده است. 

منابع اسرائیلی گفتند، ممانعت اردن در این باره کمی قبل از زمان بلند شدن هواپیمای نتانیاهو انجام گرفت. این موضع‌گیری اردن در پی لغو بازدید شاهزاده الحسین بن عبدالله، ولیعهد اردن از مسجد الاقصی به دلیل اختلافات با رژیم صهیونیستی درباره تدابیر امنیتی این بازدید صورت گرفت.

تا این لحظه دفتر نتانیاهو بیانیه رسمی در این باره منتشر نکرده است.

نتانیاهو قبلا نیز چند بار سفرش به ابوظبی را به دلیل محدودیت‌های کرونایی لغو کرده بود.

یک روزنامه چاپ فلسطین اشغالی با بیان اینکه تعلل اردن در موافقت با عبور هواپیمای نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در لغو سفر وی به ابوظبی مؤثر بود.

 روزنامه «جروزالم‌پست» نیز در یادداشتی تحلیلی به قلم «هِرب کینون» به بررسی دلایل لغو مجدد سفر «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به امارات عربی متحده پرداخت.

در ابتدای این یادداشت دو نکته‌ای که لغو سفر نتانیاهو به امارات برای بار چهارم به صهیونیست‌ها نشان داد، ذکر شده است: «اول اینکه روابط اسرائیل با اردن به مسیر ناهمواری رسیده است و دوم اینکه ولی‌عهد ابوظبی هیچ تمایلی ندارد که نقش دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا را پیش از انتخابات اسرائیل برای نتانیاهو ایفا کند».

جروزالم‌پست با بیان اینکه اعلام بروز تنش دیپلماتیک با اردن توسط دفتر نخست‌وزیری، چیزی نیست که هروز اتفاق بیافتد، نوشت: «در کل، هر زمان که مشکلاتی با اردنی‌ها پیش می‌آمد، تلاش‌های قاطعی برای کاهش ابعاد و لاپوشانی کردن آنها انجام می‌شد، نه اینکه به‌صورت علنی به آنها اذعان شود».

روز گذشته دفتر نخست‌وزیری اسرائیل نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن تایید لغو شدن سفر نتانیاهو به امارات، توضیح داد که مخالفت کشور اردن با عبور هواپیمای نتانیاهو از حریم هوایی این کشور باعث لغو آن شده است.

برخی منابع می‌گویند که دلیل مخالفت اردن با عبور هواپیمای نتانیاهو، اجازه ندادن رژیم صهیونیستی به «الحسین بن عبدالله» ولی‌عهد اردن برای حضور در مسجدالاقصی بوده است. «اوفیر جندلمن» سخنگوی نتانیاهو دقایقی بعد، این مسئله را تایید کرد و گفت عدم مجوز ورود بن‌عبدالله به مسجدالاقصی، به دیل برخی اختلافات امنیتی بوده است.

جروزالم‌پست سپس به دلیل دوم لغو شدن سفر نتانیاهو پرداخت و نوشت اماراتی‌ها تمایل چندانی نداشتند که حدود ۱۲ روز مانده به انتخابات سراسری در فلسطین اشغالی، از طریق پذیرایی از نتانیاهو، کمک انتخاباتی به او کرده باشند.

این روزنامه به نقل از «باراک راوید» خبرنگار ارشد وبگاه‌های «واللا نیوز» و «آکسیوس» نوشت، نتانیاهو ده روز قبل در تماس تلفنی که با «محمد بن زائد آل نهیان» ولی‌عهد ابوظبی داشت، خواسته بود که به این کشور سفر کند اما اماراتی‌ها با ابراز تردید در این باره، گفتند نگران این هستند که از نظر افکار عمومی اسرائیلی‌ها این سفر دخالت امارات در انتخابات محسوب شود.

بر اساس این گزارش، اماراتی‌ها ترجیح داشتند که سفر نتانیاهو به کشورشان بعد از برگزاری انتخابات سراسری در فلسطین اشغالی صورت بگیرد اما «یوسی کوهن» رئیس موساد به آنها فشار آورده بود که هرچه سریعتر انجام شود.

جروزالم‌پست ادامه داد؛ این در حالی است که در سه انتخابات قبلی نتانیاهو از سوی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا موجی از هدایای انتخاباتی دریافت کرد که به پیروزی ناپلئونی‌اش برای تشکیل کابینه منجر شده بود.

نتانیاهو قرار بود روز پنجشنبه در سفری ۷ ساعته به ابوظبی برود و با مقامات اماراتی دیدار کند اما این سفر بعد از تأخیر چند ساعته، لغو شد. نتانیاهو ابتدا قرار بود در ماه نوامبر به این دو کشور سفر کند. اما به دلایل مختلف از جمله همه‌گیری «کووید۱۹»، مشکلات سیاسی داخلی و برخی ملاحظات خارجی، این سفر ابتدا به ماه دسامبر و سپس ژانویه به تعویق افتاد. 

یک مقام ارشد کابینه اسرائیل - که خواست نامش فاش نشود - نیز به راوید گفته بود: «سازماندهی سفر [نتانیاهو] به امارات، از ابتدا تا انتها یک شکست بود. تمام مسئولیت آن نیز برعهده یوسی کوهن، رئیس موساد به دلیل هماهنگی ضعیفش با اردنی‌ها است. این سفر از ابتدا هم اشتباه برنامه‌ریزی شده بود و با اشتباه نیز لغو شد».

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی بنیامین نتانیاهو
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.