دولت روسیه واکسن ضد کرونای اسپوتنیک تولید شده این کشور را کاهش داد.

 

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، دولت روسیه اعلام کرد که وزارت بهداشت این کشور سقف قیمت فروش واکسن ضد کرونای«اسپوتنیک V» را مورد بازنگری قرار داد و آن را به شدت کاهش داد.

در حالی که پیش از قیمت این واکسن 1942 روبل بود اکنون قیمت آن 886 روبل یعنی معادل 11 دلار است.

«دنیس مانتوروف» وزیر صنعت و تجارت روسیه گفت که این اقدام به لطف بهبود فناوری تولید صنعتی و نیز افزایش حجم تولید این واکسن ممکن شده است.

کرونا در اروپا

در حالی که شمار فوتی‌های کرونا در جهان از ۲ میلیون و پانصد هزار نفر گذشته، همچنان گزارش‌های نگران‌کننده‌ای از میزان شیوع ویروس این بیماری و انواع جهش‌یافته آن در کشورهای مختلف اروپا منتشر می شود.

جمهوری چک در روزهای اخیر با افزایش شمار بیماریان مبتلا به کووید۱۹ با کمبود امکانات بیمارستانی روبرو بوده، به طوری که تخت‌های بیمارستانی در بخش مراقبت‌های ویژه و احیا، به ویژه در غرب این کشور در آستانه اشباع است.

مقامات فرانسوی نیز از رشد نگران‌کننده موارد ابتلا به نوع انگلیسی ویروس کرونا در روزهای اخیر خبر داده و گفته‌اند که این موارد تا ۲۵ درصد افزایش داشته ‌است. وزیر بهداشت فرانسه روز چهارشنبه ۲۴ فوریه (۶ اسفند) به شهر دنکرک سفر کرده تا وضعیت را بررسی کند. میزان ابتلا به کرونا در دنکرک واقع در شمال فرانسه چهار برابر میانگین کشوری است و شهردار این شهر به دولت پیشنهاد داده تا قرنطینه کامل وضع کند.

هشدار کمیسیون اروپا به شش کشور

هنوز تحول بزرگی در وضعیت رفت و آمد میان کشورهای اروپایی در شرایط کرونا به وجود نیامده است، اما کمیسیون اروپا به شش کشور عضو اتحادیه هشدار داده است تا برخی از محدودیت‌ها و مقررات ورود و خروج‌ مرزی و بندری و نیز سایر اقدامات مربوط به کووید۱۹ را که در قلمرو خود انجام داده‌اند، لغو کنند.

به گزارش یورونیوز، کمیسیون اروپا می‌گوید این گونه اقدامات مانع از حرکت آزادانه شهروندان و کالاها در میان کشورهای عضو اتحادیه می‌شود.

کمیسیون اروپا این درخواست را با نامه به اطلاع مقامات بلژیک، دانمارک، فنلاند، آلمان، مجارستان و سوئد رسانده و گفته است که اقدامات اعمال شده در این کشورها به نسبت ابعاد شیوع کرونا، «نامتناسب» و «ناموجه» است.

این شش کشور از زمان دریافت نامه کمیسیون در روز دوشنبه ۲۲ فوریه، ده روز فرصت دارند تا به درخواست کمیسیون عمل کنند. بر پایه قوانین اتحادیه اروپا، اگر کشورهای عضو اقدامات لازم خواسته شده را انجام ندهند، کمیسیون می‌تواند اقدامات تنبیهی قانونی برای آنها در نظر بگیرد.

زیان ۲ میلیارد پوندی فرودگاه هیترو

فرودگاه هیترو لندن، پایتخت انگلیس در سال ۲۰۲۰ پس از یک سال رکود شدید و کاهش ۷۳ درصدی مسافران به دلیل شیوع کرونا، اکنون چشم امید به تخفیف‌های مالیاتی دولت بسته تا بتواند بار دیگر کمر راست کند.

مسئولان این فرودگاه بزرگ اروپا همچنین امیدوارند تا به کمک امکانات کنترلی و تشخیصی مدرن بتوانند سفرهای داخلی و بین‌المللی را در این مکان احیا کرده و به اوج رونق پیشین برسانند.

بر پایه پیش‌بینی‌ها، فرودگاه هیترو در نیمه دوم سال جاری میلادی با حدود ۵۰ درصد ظرفیت خود کار خواهد کرد و شاهد رفت و آمد ۲۵ میلیون مسافر خواهد بود.

دانمارک؛ توصیه لغو سفر غیرضروری

دولت دانمارک که به شهروندان خود توصیه کرده از سفر غیر ضروری به خارج از کشور پرهیز کنند، این توصیه را تا ۵ آوریل تمدید کرد.

دولت دانمارک همچنین قوانین سختگیرانه برای سفرهای خارجی را که از تاریخ ۸ ژانویه به هدف مهار کرونا به اجرا گذاشته، تا ۲۸ فوریه تمدید کرده است.

دانمارک اعلام کرده به همه افرادی که هر دو دُز واکسن کووید۱۹ را زده‌اند، «گواهینامه واکسن» می‌دهد. این کشور همچنین طرحی را برای صدور گذرنامه دیجیتال کووید۱۹ در دست دارد که افراد خارجی به کمک آن اجازه ورود آسان‌تر به کشور را خواهند یافت. این طرح قرار است ظرف سه یا چهار ماه آینده اجرایی شود.

دانمارک یکی از شش کشوری است که کمیسیون اروپا از دولتش خواسته تا محدودیت‌های رفت و آمد مرزی کرونایی را لغو کند.

ایتالیا ممنوعیت سفرهای بین ‌استانی را تمدید کرد

افزایش موارد ابتلا به کووید۱۹ در ایتالیا، دولت این کشور را وادار کرد تا ممنوعیت جاری برای سفرهای بین ‌استانی را تا ۲۷ مارس تمدید کند. ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا دستور تمدید این قانون موقت را با هدف جلوگیری از شیوع هر چه بیشتر کرونا در کشور ابلاغ کرده است.

ممنوعیت‌های سراسری کرونایی که دولت ایتالیا وضع کرده، قرار بود روز پنجشنبه منقضی شود. با این حال، مقامات ایتالیا می‌گویند هنوز در مورد این که برداشتن محدودیت‌ها مشکلی ایجاد نکند، متقاعد نشده‌اند.

تاکنون حدود ۲ میلیون و ۸۲۰ هزار نفر در ایتالیا به ویروس کرونا آلوده شده‌اند و این کشور هم اکنون در ردیف هشتمین کشور قربانی کرونا در جهان قرار دارد.

کرونا بخش سفر و جهانگردی ایتالیا را نیز به شدت تحت تأثیر قرار داده است. ماه گذشته کمیسیون اروپا ۷۳.۰۲ میلیون یورو به آلیتالیا، بزرگ‌ترین شرکت هواپیمایی ایتالیا کمک کرد.

یونان محدودیت پروازهای ورودی را تمدید کرد

مقامات یونان محدودیت سفر برای ورود مسافران با پروازهای بین المللی و نیز شرایط قرنطینه اجباری مسافران ورودی را تا ۸ مارس تمدید کردند.

پایگاه اطلاع‌رسانی منطقه شنگن با نقل این خبر از سازمان هواپیمایی کشوری یونان نوشت که شهروندان کشورهای خارج از اتحادیه اروپا و شنگن همچنان از ورود به این کشور منع خواهند شد. از سوی دیگر، بنا به تصمیم دولت یونان، در این مدت تنها مسافران ورودی از انگلیس، سنگاپور، استرالیا، نیوزیلند، رواندا، کره جنوبی، تایلند، امارات متحده عربی و روسیه از مقررات قرنطینه اجباری معاف هستند.

به جز این، کلیه مسافرانی که قصد دارند از هر کشور دیگری به یونان وارد شوند، از جمله مسافران کشورهای عضو اتحادیه اروپا، باید پس از ورود قرنطینه هفت روزه اجباری را رعایت کنند. در صورت مثبت بودن آزمایش کرونا، فرد مجبور است حداقل ۱۴ روز در قرنطینه بماند.

محدودیت مرزی فرانسه با آلمان

وزارت امور بهداشت و اروپا فرانسه اعلام کرد، از اول ماه مارس تمام ترددهایی شخصی و بدون دلایل شغلی در مرز آلمان و فرانسه صورت می‌گیرد، ارائه نتیجه منفی یک تست کرونا از نوع PCR ضروری است.

در نواحی مرزی آلمان و فرانسه گونه جهش‌یافته ویروس کرونا از نوع آفریقای جنوبی در حال گسترش سریع است

برای ساکنان مناطق مرزی آلمان و فرانسه قرار تست‌های هفتگی گذاشته شده است، زیرا این افراد تقریبا هر روز از مرز گذر می‌کنند و سپس به محل زندگی خود بازمی‌گردند.

وزارت امور بهداشت و اروپا در پاریس در این رابطه گفته است که پلیس گشت نواحی مرزی تقویت خواهند شد.

از این پس قرار است افراد و خودروهایی که خارج از دلایل شغلی در مرز تردد می‌کنند، باید نتیجه منفی یک تست کرونا از نوع PCR ارائه دهند.

هم‌اکنون گونه جهش‌یافته ویروس کرونا از نوع آفریقای جنوبی آن، در استان موزل فرانسه در همجواری دو ایالت زارلند و راین‌لند-فالتس آلمان در حال گسترش سریع است.

با این حال دو کشور آلمان و فرانسه قصد دارند با اتخاد تصمیماتی مانع از بستن مرز شوند.

گذرنامه واکسن کرونا

از سوی دیگر، اتحادیه اروپا قصد دارد برای کنترل شیوع ویروس کرونا و انهدام کامل آن، به شهروندانی که تحت واکسیناسیون قرارگرفته اند، «گذرنامه واکسن کووید-۱۹» صادر کند.

گذرنامه واکسیناسیون اما مخالفان فراوانی در اروپا دارد. انتشار خبری مبنی بر اعطای گذرنامه واکسن کووید به شهروندان اروپایی، باعث شد تا مخالفان واکسیناسیون در دانمارک به خیابان ها بیایند.

یکی دیگر از مخالفان اصلی پاسپورت واکسن کووید-۱۹، «سازمان بهداشت جهانی» است. این سازمان می گوید هنوز «اطمینانی نیست که واکسن کووید بطور کامل با انتقال ویروس مقابله کند.»‌

گذرنامه های واکسن که برخلاف نامشان بیشتر شبیه یک گواهی نامه رانندگی خواهند بود تا پاسپورت، قرار است در بدو ورود شهروندان به رستورانها، بارها، جشنواره ها و هواپیماها کنترل شوند. این خواست کنونی اتحادیه اروپاست.

مخالفان «گذرنامه واکسن کووید» چه می گویند

مخالفان اما این روش کنترل را کاملا تبعیض آمیز می خوانند. آنها می گویند چنین روندی مغایر با حقوق بشر است. چرا که بین شهروندانی که واکسن زده و بقیه شهروندان تبعیض قائل می شود و نهایتا بنوعی به اختلاف طبقاتی و اجتماعی گسترده دامن می زند. خصوصا اینکه با توجه به پیش بینی سازمان بهداشت جهانی بسیاری از شهروندان کشورهای فقیر و در حال توسعه امکان دریافت واکسن کرونا تا پیش از سال ۲۰۲۴ را نخواهند داشت.

استدلال حامیان اعطای گذرنامه واکسن کووید چیست؟

همزمان حامیان اعطای گذرنامه واکسن کووید معتقدند که نهایتا برای کنترل و شکست کامل ویروس کرونا نیاز به آمارهای دقیق دارند و تبعا فهرست شهروندانی که واکسن دریافت کرده اند می تواند کمک فراوانی در این زمینه بکند. همچنین این گذرنامه ها شاید آن دسته از «مخالفان واکسیناسیون» را نیز قانع کند تا خود را واکسینه کنند. از سوی دیگر تعطیلی رستوران و بارها و کاهش آمار سفرهای هوایی و زمینی اقتصاد جهان را با بحرانی بی سابقه روبرو کرده است. گذرنامه واکسن کووید می تواند کمک کند تا دست کم میلیون ها نفری که واکسن دریافت کرده اند به صنایع مختلف از جمله توریسم رونقی دوباره بدهند.

 

نگرانی از بروز گونه‌های جدید ویروس کرونا در آمریکا

گونه‌های جدید جهش‌یافته ویروس کرونا در ایالت‌های آمریکا در حال شیوع است. این گونه‌ها قدرت سرایت بیشتری دارند و نسبت به ویروس اولیه کرونا تهاجمی‌تر عمل می‌کنند.

کارشناسان در رسانه‌های مختلف به گسترش گونه‌های جدید جهش‌یافته ویروس کرونا در سطح ایالات متحده آمریکا اشاره کرده‌اند.

در نیویورک گونه‌ای با نام B.1.526 در حال گسترش است که در نمونه‌برداری‌های ماه نوامبر برای اولین بار آن را تشخیص داده‌اند.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز، تا اواسط ماه فوریه این گونه ویروس کرونا یک چهارم تمام زنجیره نمونه‌ها را در بر می‌گیرد که در بانک داده‌ها ذخیره شده‌اند. این داده‌ها در اختیار پژوهشگران برای تحقیقات بیشتر گذارده شده است.

دو گروه تحقیقاتی از انستیتوی تکنولوژی کالیفرنیا و دانشگاه کلمبیا، نتایج تحقیقات خود در باره گونه‌های جدید را آماده کرده‌اند که البته هنوز در یک نشریه تخصصی علمی منتشر نشده و از سوی دیگر پژوهشگران مورد ارزیابی قرار نگرفته است.

نوسن‌تسوایگ، کارشناس ایمنی‌شناسی از دانشگاه راکفلر در گفت‌وگو با نیویورک تایمز، ابراز نگرانی کرده که گونه جدید ممکن است از تأثیر واکسن‌ها بکاهند و انسان‌هایی را بیمار سازد که یک دوره بیماری کرونا را پشت سر گذاشته‌اند.

گونه ویروسی B.1.427 یا B.1.429 که بیشتر در کالیفرنیا خود را نشان داده است، به نظر می‌آید که نه تنها قدرت سرایت بیشتری نسبت به نوع وحشی ویروس کرونا دارد، بلکه تهاجمی‌تر نیز هست. نتایج یک پژوهش دانشگاه کالیفرنیا در سانفرانسیسکو نشان داده که برای مقابله با این گونه ویروسی، احتمال اینکه روند درمان باید در بخش مراقبت‌های ویژه صورت گیرد، بیش از پنج برابر نوع ویروس وحشی است. احتمال مرگ نیز در مقایسه ۱۱ برابر بیشتر است.

یکی از کارشناسان این پژوهش به روزنامه "لس‌آنجلس تایمز" گفته است، این گونه ویروسی تا پایان ماه جاری (فوریه) به احتمال عامل ۹۰ درصد تمام ابتلا‌ها در ایالت کالیفرنیا خواهد بود. این گونه ویروسی خود را در دیگر ایالت‌های آمریکا و دیگر کشورها نیز نشان داده است.

این کارشناس نیز احتمال می‌دهد که واکسن‌ها در مقابله با این گونه ویروسی ضعیف‌تر عمل کنند تا دیگر گونه‌ها.

بر اساس یک گزارش مجله تخصصی "ساینس"، برخی پژوهشگرانی که در روند پژوهش شرکت داشته‌اند، به نارسایی‌های نتایج پژوهش سانفرانسیسکو اشاره می‌کنند. آنها می‌گویند که این پژوهش متکی بر داده‌های نسبتا محدود صورت گرفته است.

 

با هر نوع واکسنی واکسینه شوید

«آنتونی فاوچیم رئیس موسسه آلرژی و بیماری های عفونی ایالات متحده به آمریکایی‌ها توصیه کرد که آمریکایی‌ها منتظر برخی از واکسن‌های کووید-۱۹ باقی نمانند و هر نوع واکسنی را که در دسترس بود تزریق کنند.

فاوچی روز پنجشنبه در یک گفت‌وگوی تلویزیونی افزود: «وقتی واکسنی در دسترس است آن را تزریق کنید.»

وی تاکید کرد: «این یک مسابقه بین ویروس و واکسینه کردن افراد است. اگر فردی بیشتر منتظر تزریق واکسن باقی بماند احتمال جهش ویروس بیشتر است. بنابراین هر چه زودتر باید واکسیناسیون افراد با هر واکسنی که باشد انجام شود.»

فاوچی در حالی این اظهارات را بیان کرد که دولت آمریکا در نظر دارد تا در طول ۱۰۰ روز نخست فعالیت دولت دولت بایدن، ۱۰۰ میلیون دوز واکسن تزریق شود.

طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، تاکنون ۶۶ میلیون و ۵۰۰ هزار دوز واکسن در ایالات متحده آمریکا تزریق شده است.

سازمان غذا و داروی آمریکا مجوز استفاده اضطراری به دو واکسن فایزر-بیون‌تک و مدرنا را صادر کرده است. طبق تحقیقات مشخص شده است که هر دو واکسن اثر گذاری بالای ۹۰ درصد دارند.

سازمان غذا و داروی آمریکا روز چهارشنبه تایید کرد که این واکسن ۶۶ درصد اثرگذاری مقابل ویروس کرونا دارد که بالاتر از استانداردهای این سازمان است. قرار است امروز تصمیم نهایی درباره مجوز به این واکسن اعلام شود.

آغاز واکسیناسیون در هنگ‌کنگ و کره‌جنوبی

همزمان کارزار واکسیناسیون در کره جنوبی و هنگ‌کنگ نیز از امروز آغاز شد. مقام‌های حوزه درمانی کره‌جنوبی در نظر دارند مرحله نخست تزریق دوز اول واکسن کرونا را با اولویت قرار دادن افراد ساکن خانه‌های سالمندان و کادر درمانی آغاز کنند. به این منظور در این مرحله حدود ۳۴۴ هزار نفر از ساکنان خانه‌های سالمندان و ۵۵ هزار نفر از کادر پزشکی که در خط اول مقابله با کرونا قرار دارند تا پایان ماه مارس واکسینه می‌شوند.

کره جنوبی واکسن تولیدی شرکت‌های فایزر و بیون‌تک را از برنامه کوواکس که تحت حمایت سازمان جهانی بهداشت قرار دارد تهیه کرده است و محموله‌های این واکسن‌ها روز جمعه وارد فرودگاه بین‌المللی اینچئون شد. از سوی دیگر این کشور واکسن تولیدی دانشگاه آکسفورد و شرکت آسترازنکا را نیز خریداری کرده است.

هنگ‌کنگ نیز واکسیناسیون سراسری را با تزریق رایگان واکسن به ۷.۵ میلیون نفر از ساکنان خود آغاز کرد. افراد بالای ۶۰ سال و کارکنان بخش مراقبت‌های ویژه که حدود ۲.۴ میلیون نفر هستند در اولویت نخست دریافت واکسن قرار دارند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی واکسن ضد کرونا

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.