ویدئوی جدیدی از دختر حاکم دبی که گروگان پدرش است، منتشر شده است. حاکم دبی در پرونده ماجراهای مربوط به دخترش لطیفه با انتقادهای تندی روبرو است.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، دختر حاکم دبی که در سال 2018 تلاش کرد از کشور فرار کند و توسط کماندوها در قایقی در خارج از هند بازداشت شد، در فیلم های جدید منتشر شده دوباره ظاهر شده است و می گوید که نمی داند «آیا از این وضعیت جان سالم به در خواهد برد یا خیر.»

فیلم های منتشر شده توسط بی بی سی «شاهزاده لطیفه محمد آل مکتوم» را در «ویلای زندان»، که ظاهراً در دبی پر از آسمان خراش در امارات متحده عربی واقع شده، نشان می دهد. پدر وی، «شیخ محمد بن راشد آل مکتوم»، به عنوان نخست وزیر و معاون رئیس جمهور در امارات متحده عربی نیز کار می کند.

لطیفه در یک ویدئو می گوید: «من یک گروگان هستم. این ویلا به زندان تبدیل شده است.»

 

Untitled

 

او این پیام‌ های ویدئویی را مخفیانه‌ برای دوستانش فرستاده است.

وی همچنین گفت: «من حتی نمی توانم بیرون بروم تا هوای تازه استنشاق کنم.»

 

Untitled525

 

دفتر رسانه ای دولت دبی بلافاصله به درخواست آسوشیتدپرس برای اظهارنظر پاسخ نداد.

در سال 2018، آسوشیتدپرس گزارش داد که چگونه یک دوست و یک جاسوس سابق فرانسوی به شاهزاده لطیفه کمک کردند تا با قایق فرار کند، اما در هند دستگیر شد.

لطیفه که اکنون 35 سال دارد، اولین بار در 16  سالگی تلاش کرد فرار کند اما نتوانست. در سال 2001 بعد از تماس با یک تاجر فرانسوی به نام «الوه ژوبر» بود که برنامه‌ ریزی طولانی خود برای فرار از دوبی را آغاز کرد. او نقشه فرار را با کمک «تینا یاوهیانن» یک دوست کشید که در آن زمان مربی کاپوئرا (نوعی هنر رزمی برزیلی) لطیفه بود.

روز 24 فوریه سال 2018، لطیفه و تینا با یکی قایق بادی و جت ‌اسکی خود را به آب ‌های بین ‌المللی رساندند؛ جایی که الوه ژوبر در قایقی تفریحی با پرچم آمریکا در انتظار آنها بود.

اما هشت روز بعد وقتی به ساحل هند رسیدند کماندوها به قایق یورش بردند. تینا یاوهیانن می ‌گوید نارنجک‌های دودزا او و لطیفه را مجبور کرد که از محل اختفایشان در دستشویی زیر عرشه قایق خارج و با کماندوهای مسلح روبرو شوند.

بعد از آن که به او آرام بخش زدند بیهوش شده، با هواپیمای خصوصی او را به دوبی برگردانده ‌اند و بعد از رسیدن به مقصد به هوش آمده است.

لطیفه را به دوبی برگرداندند و تا الان از او خبر چندانی در دست نبود.

خانم یاوهیانن و خدمه قایق تفریحی بعد از دو هفته بازداشت در دوبی آزاد شدند. دولت هند هرگز درباره نقش خود در یورش به قایق اظهار نظری نکرد.

قبل از عملی کردن نقشه فرار در سال 2018، لطیفه پیامی ویدئویی ضبط کرده بود که بعد از ناکامی او در فرار در یوتیوب منتشر شد.

بی بی سی گفت لطیفه فیلم ها را در یک حمام در ویلا طی ماه ها با تلفنی که حدود یک سال پس از دستگیری به طور مخفیانه دریافت کرده، ضبط کرده است.

وی در این ویدئو می گوید: «من نمی دانم چه وقت آزاد می شوم و وقتی آزاد می شوم چه شرایطی خواهم داشت. من هر روز نگران ایمنی و جان خود هستم.»

به گفته لطیفه، او را پس از بازگرداندن از هند به تنهایی و بدون دسترسی به کمک‌ های پزشکی و حقوقی در ویلایی نگهداری کردند که در و پنجره ‌هایش قفل بوده و پلیس از آن نگهبانی می‌ کرده است.

این ویدئوها  که به دست برنامه پانورامای بی ‌بی ‌سی رسیده، همچنین شامل مصاحبه با «مری رابینسون» رئیس جمهور سابق ایرلند و  و گزارشگر سابق حقوق بشر سازمان ملل است. رابینسون پس از بازگشت لطیفه به دبی در سال 2018 در عکس هایی با لطیفه که توسط مقامات اماراتی منتشر شده بود، ظاهر شد. وزارت خارجه امارات این عکس ‌هااز مری رابینسون و لطیفه را به عنوان مدرکی از سلامت و امنیت دختر حاکم دبی منتشر کرد.

 

5JDALJPOQB6Z47EGX5HZKTUPDY

 

مری رابینسون که بعد از دیدار با لطیفه در سال 2018 او را یک «زن جوان آشفته» توصیف کرده بود، حالا می ‌گوید که خانواده سلطنتی او را «کاملا فریب داده ‌اند.»

رابینسون اکنون به کارزار تلاش ‌های بین ‌المللی برای تعیین وضعیت و محل نگهداری شاهزاده لطیفه پیوسته است.

او می ‌گوید: «من به ویژه هنگام انتشار عکس ها فریب خورده ام. این کاملا تعجب آور بود ... من کاملاً مبهوت شدم. من همچنان بسیار نگران لطیفه هستم. وضعیت تغییر کرده و من فکر می ‌کنم باید درباره او تحقیق شود.»

شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، حاکم دوبی و نایب رئیس امارات متحده عربی، یکی از ثروتمندترین دولتمردان جهان است. حاکم دبی چندین ده فرزند از چند همسر دارد. برخی از پسران و دختران وی در رسانه های محلی و آنلاین چهره برجسته ای دارند، اما برخی دیگر به ندرت دیده می شوند. شاهزاده لطیفه به دلیل عشق به چتربازی قبل از سال 2018 بسیار شناخته شده بود.

 

7103298-9266013-Princess_Latifa_Maktoum_s_Identity_Card_pictured_above_which_sta-a-66_1613486700675

 

زندگی خانوادگی شیخ محمد در سال 2020 مجدداً به یک موضوع عمومی تبدیل شد. سپس یک قاضی انگلیسی حکم داد که شیخ علیه همسر خود کارزار ترس و ارعاب را ترتیب داده و دستور ربودن دو دختر وی که یکی از آنها لطیفه است را صادر کرده است. این حکم در نبرد حضانت بین شیخ محمد و همسرش هیا، دختر پادشاه فقید اردن صادر شد.

هیا بنت الحسین هم در سال 2019 به همراه دو فرزندش از دوبی به لندن فرار کرد.

 

16714946-9266013-Dubai_s_ruler_Sheikh_Mohammed_bin_Rashid_Al_Maktoum_right_with_h-m-67_1613489139101

 

در آن سال تنش در خانواده حاکم دبی بار دیگر با طرح پرونده ‌ای در دادگاه انگلیس به سرخط خبرها تبدیل شد و هیا بنت الحسین برای درخواست حمایت از خود فرزندانش و گرفتن حکم عدم آزار و اذیت علیه حاکم دبی به دادگاه رفت.

در سال 2020، دادگاه لندن بعد از بررسی اتهامات، مجموعه ‌ای از یافته ‌های خود را منتشر کرد که از جمله می‌ گفت شیخ محمد بین سال‌ های 2002 و 2018 دستور بازگرداندن اجباری لطیفه را صادر و سازماندهی کرده و در سال 2000 هم به صورت غیرقانونی «شمسه» خواهر بزرگتر لطیفه را که قصد فرار داشته از لندن ربوده است.

یافته ‌های دادگاه نشان می ‌داد حاکم دبی کماکان وضعیتی را برقرار کرده که هر دو زن جوان را از آزادی ‌هایشان محروم می ‌کند.

دوستان لطیفه امیدوار بودند حکم دادگاه علیه شیخ محمد و به نفع همسر فراری‌ اش که در ماه مارس 2020 صادر شد، به وضعیت لطیفه کمک کند.

اما تینا یاوهیانن، دوست لطیفه می ‌گوید از زمان توقف ارسال پیام ‌های او «مدت زیادی گذشته» و به همین دلیل دوستانش تصمیم به افشا کردن این پیام‌ ها گرفته ‌اند.

 

25633832-9266013-Princess_Latifa_and_her_best_friend_Tiina_Jauhiainen_in_a_selfie-a-64_1613485509161

 

یاوهیانن می‌ گوید خیلی درباره انتشار این پیام‌ ها فکر کرده و به این نتیجه رسیده که لطیفه «از ما انتظار دارد که برای او بجنگیم و فراموشش نکنیم.»

 

Q7RTRVVUARUKXKAJBGRHYR7XCY

 

حاکم دوبی از سرمایه ‌گذاران بزرگ در مسابقات اسب ‌دوانی است و بارها در مراسم رویال اسکات انگلیس شرکت کرده و با ملکه الیزابت دوم عکس گرفته است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
12 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.