پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

روزنامه رأی الیوم در سرمقاله خود نوشت:

دلایل تحقیر و توهین به نتانیاهو توسط بایدن

بایدن از زمانی که به قدرت رسیده است بنابر دلایلی که برخی شخصی و برخی نیز مربوط به خود آمریکاست هنوز حاضر نشده است که با نخست وزیر رژیم اشغالگر صحبت کند.

 

به گزارش جماران، «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در سرمقاله روزنامه رأی الیوم نوشت:بنیامین نتانیاهو نخست وزیر دولت اشغالگر اسرائیل این روزها در حالتی از نگرانی و سردرگمی به سر می برد و این حالت این روزها در چهره اش کاملا نمایان شده است زیرا «جو بایدن» رئیس جمهور جدید آمریکا که به رغم  سپری شدن سه هفته و سه روز از ورودش به کاخ سفید با وی تماس تلفنی برقرار نکرده است، به وی بی توجهی کرده و از آن بدتر تحقیرش کرده است.

نتانیاهوی متکبر شبها در حالی می خوابد که تلفن در نزدیکی گوشش است به امید آن که رئیس جمهور جدید آمریکا لطف کند و به او زنگ بزند تاحیثیت بر باد رفته اش را به او بازگرداند و فرصت هایش را برای انتخابات کنیست(پارلمان رژیم صهیونیستی) در ماه آینده تقویت کند ولی به نظر می رسد به چنین افتخاری به این زودی دست پیدا نمی کند زیرا بایدن از بی توجهی به نتانیاهو و طولانی تر کردن انتظارش برای انتقام گیری از وی به دلیل خنجر های مسمومی که شخصا از نخست وزیر رژیم اسرائیل دریافت کرد جدای از خنجرها و ضربه های دیگری که طی پنج سال گذشته به حزب دموکرات زد،« لذت می برد».

گدایی نتانیاهو برای این تماس تلفنی رئیس جمهور آمریکا زمانی به اوج خود رسید که«دنی دانون» سفیر لیکودی وی در سازمان ملل پیام«درخواست گونه» بی سابقه ای به بایدن رئیس جمهور آمریکا فرستاد و از او به دلیل تلفن نکردن به نتانیاهو گله کرد و گفت:« ای بایدن با رهبران کانادا،انگلیس، فرانسه،آلمان،روسیه، مکزیک، هند، ژاپن و کره جنوبی صحبت کردی، پس چرا با نتانیاهو صحبت نمی کنی» وی افزود:«اگر شماره تلفن اش را نداری بفرما این هم شماره تلفن مستقیم اوست،بفرما و با او صحبت کن».

نتانیاهوی متکبر که فکر کرد حاکم آمریکاست فراموش کرد که وی به کنگره رفت و «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا را در سال 2015 دور زد تا نمایندگان را علیه توافقنامه هسته ای با ایران تحریک کند و به این باور رسید که 45 بار کف زدن برای او آن هم ایستاده یعنی وی تبدیل به فردی قوی از ساکن کاخ سفید شده است و فراموش می کند که «همانطور که قرض می دهی به تو قرض داده می شود».

تحقیر فقط به تماس تلفنی برقرار نکردن با نتانیاهو محدود نمانده است و به رد استقبال دو نفر از برجسته ترین دستیاران نتانیاهو در واشنگتن نیز کشیده شد اولی «یوسی کوهین» رئیس موساد بود که از دو هفته پیش برای تعیین زمان دیدار با مسئولان آمریکایی همتای اش برای رایزنی درباره پرونده هسته ای ایران و دومی «مئیر شابات» مشاور امنیت قومی نتانیاهو حامل پرونده عادی سازی روابط با حکومت های عربی، که او هم برای همان منظور یعنی رایزنی درباره پرونده هسته ای ایران همچنان د رانتظار به سر می برد.

وقتی «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه بایدن تأیید الحاق بلندهای جولان اشغالی و حاکمیت رژیم اسرائیل بر این منطقه را رد  می کند و تأکید می کند که قدس اشغالی تابع مذاکرات راه حل نهایی است و دولتش کمک ها به تشکیلات خودگردان را از سر بگیرد و دفتر سازمان آزادیبخش فلسطین را در واشنگتن بازگشایی می کند، این سیلی ها واکنش انتقامجویانه به نتانیاهو و تکبرش و دخالت هایش با تمام غرور و تکبر در امور داخلی آمریکاست.

بایدن نیازی به نتانیاهو و تأثیرگذاری و نفوذش بر یهودیان آمریکا ندارد آن هم به یک دلیل ساده و آن این است: در حالی که نتانیاهو از ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری اخیر حمایت می کرد و برای پیروزی اش دعا می کرد، 72درصد از یهودیان آمریکا رای خود را به بایدن و حزب دموکرات دادند.

برای آن که سخنان مان بد برداشت نشود باید در این روزنامه «رأی الیوم» تأکید کنیم که ما همه دولت های آمریکا را از جمله دولت بایدن را منشأ بسیاری از بدبختی هایی می دانیم که بر سرمان آمد و دشمن اول عرب ها و مسلمانان می دانیم.همه دولت های آمریکا در خندق دولت اشغالگر اسرائیل قرار گرفتند و موضع گیری بایدن در قبال نتانیاهو در بیشتر موارد به دلیل اختلاف شخصی است و از خاستگاه اختلاف بر سر بقای دولت اشغالگر نژادپرست در اراضی عربی اشغالی و ادامه تهدید امنیت و ثبات منطقه خاورمیانه نیست.

بایدن می خواست از کرامت خودش و حزبش از نخست وزیر متکبر و وقیح که از همه خطوط قرمز عبور کرد انتقام بگیرد، فقط همین، به همین دلیل نیز در این مساله بسیاری در جهان عربی و اسلامی و داخل ایالات متحده آمریکا و چه بسا داخل خود سرزمین های اشغالی از وی حمایت می کنند...و خدا بهتر می داند.

 

 

جزئیات جدید تیرگی روابط بایدن با تل آویو

سخنگوی کاخ سفید امروز شنبه برای توجیه به انتظار گذاشتن نخست وزیر رژیم صهیونیستی و تماس نگرفتن بایدن با وی  اعلام کرد تماس نگرفتن بایدن با نتانیاهو عامدانه نبوده است.

«جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری به اخبار و گزارش در خصوص چرایی عدم تماس تلفنی جو بایدن با بنیامین نتانیاهو پاسخ داد.

خانم ساکی با بیان اینکه تعمدی در این خصوص وجود نداشته، افزود: «رئیس جمهور بایدن به دنبال گفتگو با نتانیاهو بوده و می‌توانم تایید کنم که این تماس به زودی انجام خواهد شد.»

سخنگوی کاخ سفید البته اشاره‌ای به زمان انجام این گفتگو نکرد و در ادامه اظهار داشت که بایدن از مدت‌ها پیش با نخست وزیر رژیم اسرائیل، بنیامین نتانیاهو آشنایی داشته و این دو یکدیگر را می‌شناسند. در اینکه تاکنون این تماس صورت نگرفته هم هیچ نادیده انگاشتن تعمدی وجود نداشته است.

اشاره خانم ساکی در حالی مطرح می‌شود که عدم تماس تلفنی بایدن با نتانیاهو مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته و در عین حال نارضایتی شخصیت‌های رژیم صهیونیستی را نیز به همراه داشته است.

دنی دانون، سفیر پیشین رژیم اشغالگر در سازمان ملل روز چهارشنبه ۱۰ فوریه در حساب توییتری خود در پستی ضمن انتقاد از جو بایدن، از رئیس جمهوری آمریکا خواست هرچه سریعتر با بنیامین نتانیاهو تماس بگیرد. دانون در این توییت خود با لیست کردن کشورهایی که جو بایدن تاکنون با آنها تماس گرفته ادامه داد که آیا زمان آن نرسیده که با نخست وزیر رژیم اسرائیل نزدیک‌ترین متحد ایالات متحده تماس بگیرد؟

این دیپلمات صهیونیستی در ادامه شماره تلفنی را هم به اشتراک گذاشته بود که مدعی بود شماره دفتر بنیامین نتانیاهو است.

برخی از خبرنگاران البته با این شماره تماس گرفته بودند و به آقای سفیر گفته بودند که شماره به اشتراک گذاشته درست نیست و کار نمی‌کند. روزنامه تایمز اسرائیل هم خبر داده بود که این شماره قدیمی است و دیگر کار نمی‌کند.

 دانون یکی از اعضای حزب لیکود است که تا ژوئیه ۲۰۲۰ نماینده رژیم اشغالگر اسرائیل در سازمان ملل بود.

روابط واشنگتن و تل آویو در ۴ سال اخیر و در دوران زمامداری دونالد ترامپ بسیار گرم و نزدیک دنبال می‌شد و حالا طرفداران مناسبات دو طرف نگرانند با روی کار آمدن جو بایدن، خللی در این موضوع پدید بیاید و رژیم اسرائیل دیگر نتواند از حمایت‌های کامل ایالات متحده برخوردار باشد.

دونالد ترامپ تنها سه روز پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری با نتانیاهو تماس تلفنی داشت و در طور چهار سال حضور او در کاخ سفید روابط نزدیکی میان واشنگتن و تل آویو دنبال شد. اما حالا با گذشت بیش از ۲۳ روز جو بایدن هنوز نخواسته با نخست وزیر رژیم اسرائیل صحبت کند. ضمن اینکه اختلاف نظرهای جدی میان دولت جو بایدن و اسرائیل بر سر موضوعاتی چون شهرک‌سازی‌های تل آویو در سرزمین های فلسطینی و همچنین سرنوشت توافق هسته‌ای با ایران سبب شده تا تحلیلگران از پایان اوج روابط نزدیک میان دو طرف سخن بگویند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.