کرونا باعث شده است که بسیاری در اروپا کار خود را از دست بدهند.

 

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، در حالی که اتحادیه اروپا پس از بحران مالی بزرگ سال ۲۰۰۸ متعهد به کاهش شمار شهروندان فقیر خود شده بود، گزارشگر ویژه فقر شدید سازمان ملل متحد می‌گوید که ۲۷ کشور عضو این اتحادیه نتوانسته‌اند به این تعهد خود عمل کنند.

براساس گزارش دفتر منطقه‌ای مبارزه با فقر شدید سازمان ملل متحد در اروپا، امسال ۲۱ درصد شهروندان اروپایی در آستانه فقیر شدن هستند. این آمار شامل ۱۹ میلیون و ۴۰۰هزار کودک و ۲۰میلیون و ۴۰۰ هزار کارگر است.

این آمار در حالی منتشر می‌شود که «اولیویه دو شوتر» گزارشگر گزارشگر ویژه فقر شدید سازمان ملل متحد نسبت از بدتر شدن اوضاع در ماه‌های آینده اطمینان دارد و می‌گوید: «می‌دانیم که بحران مثل یک موشک دو مرحله‌ای است. ما همین حالا شمار بسیاری از افراد را داریم که پیشاپیش درآمدشان را از دست داده اند. خیلی از آن‌ها حتی قبل از [شیوع بیماری کووید۱۹] هم در فقر به سر می‌بردند. اما مرحله دوم و سخت‌تر تا پایان سال ۲۰۲۱ فرا می‌رسد؛ وقتی که همزمان با ورشکستگی‌های بزرگ، شمار بسیار بیشتری کارشان را از دست می‌دهند. کمک دولت‌ها به شرکت‌ها کم‌کم کاهش می‌یابد و بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی در ماه‌های پیش رو مجبور به اعلان ورشکستگی هستند.»

کشورهای عضو اتحادیه اروپا سال گذشته متعهد شده بودند که شمار فقرا را به ۲۰ میلیون نفر کاهش دهند. امری که مسلما محقق نشد. گزارشگر سازمان ملل رقابت مالیاتی میان کشورهای اروپایی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی بیشتر را یکی از عوامل اصلی ناتوانی برای مبارزه با پدیده فقر در این منطقه می‌داند و می‌گوید: «دولت‌های اروپایی هر سال ۱۶۰ تا ۱۹۰ میلیارد یورو از درآمدهای مالیاتی خود را [برای جلب سرمایه‌گذاری] از دست می‌دهند.»

«اولیویه شوتر» از دولت‌های اروپایی می‌خواهد تا شجاعت باز تعریف بنیادین حکمرانی اقتصادی-اجتماعی را داشته باشند. در حال حاضر اصل رقابت و تلاش برای رسیدن به بازار رقابتی کامل، به مثابه الگوی اقتصادی اتحادیه اروپا عمل می‌کند. با وجود اهمیت تامین اجتماعی، شمار بالای فقرا و افراد در آستانه سقوط به زیر خط فقر نشانگر چالش جدی برای کشورهای اروپایی و اتحادیه اروپا در دوره بحران کرونا است.

از سوی دیگر، در حالی که ۲۷ عضو اتحادیه اروپا و کشورهای همسایه تلاش می‌کنند تا کارزار واکسیناسیون علیه ویروس کرونا را تقویت کنند، بحث بر سر خرید واکسن از دو رقیب عمده اروپا یعنی چین و روسیه در نهادهای اروپایی، دولت‌های عضو، رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بالا گرفته است.

صربستان پیشاپیش با انتقاد از روند کند تحویل واکسن‌های فایزر بیون‌تک و آسترازنکا، از چین واکسن خریده است. روز سه‌شنبه و تنها ساعاتی پیش از انتشار گزارش نتایج سومین مرحله آزمایش انسانی واکسن اسپوتنیکv، اولین محموله واکسن‌های روسی وارد خاک مجارستان شد.

با وجود انتشار گزارش لنست مبنی بر بی خطری و کارایی بالای ۹۱ درصدی واکسن اسپوتنیکv، استراتژی کمیسیون اروپا درباره واردات واکسن تغییر نمی‌کند.

اتحادیه اروپا، و البته نه کشورهای عضو، تنها با شرکت‌هایی قرارداد می‌بندند که لابراتوارهای تولید آن‌ها در خاک اروپا باشد. این مساله، به أژانس دارویی اروپا امکان نظارت و تایید واکسن را می‌دهد. اریک مَمر، سخنگوی کمیسیون اروپا می‌گوید: «حالا وقت بحث درباره این چیزها [واردات واکسن از خارج از اروپا] نیست. باید روی استراتژی تحویل واکسن‌هایی که قرار بوده به ما برسد، متمرکز شویم.»

با این حال واکسیناسیون در اروپا بسیار کند پیش می‌رود. احتمالا و در صورت ادامه روند کنونی، واکسیناسیون عمومی تا زمستان یک سال آینده هم انجام نمی‌شود. این در حالی است که اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه اعلام کرد تا پایان تابستان ۲۰۲۰، ۷۰ درصد بزرگسالان اروپایی باید واکسینه شده باشند. همچنین امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه، یکی از کشورهایی که تاکنون کمترین شمار واکسیناسیون را انجام داده، می‌گوید تا ۲۲ سپتامبر همین امسال، تمام بزرگسالان داوطلب دست‌کم یک دُز واکسن دریافت خواهند کرد.

در روزهای گذشته، و پیش از انتشار گزارش لنست، بحث خرید واکسن از روسیه در رسانه‌های اروپایی بالا گرفته بود. در فرانسه، شماری از پزشکان و متخصصان بر لزوم واردات واکسن اسپوتنیکv در صورت تایید آژانس دارویی اتحادیه اروپا تاکید کردند. شمار دیگری از پزشکان هم با اشاره به نبود اطلاعات کافی نسبت به کارایی این واکسن، ابراز تردید کردند.

شرکت گالیما، تولید کننده واکسن اسپوتنیکv بیستم ژانویه درخواست خود برای اخذ تائیدیه این واکسن را به اتحادیه اروپا تسلیم کرد. گالیما اندکی پیش از آن همکاری با شرکت آسترازنکا برای تولید مشترک در خاک اروپا را آغاز کرده بود. معلوم نیست آژانس دارویی اروپا در چه بازه زمانی درباره این درخواست تصمیم خواهد گرفت.

به‌نظر می‌رسد واکسن کووید-۱۹ در اروپا، فراتر از یک مساله بهداشتی و پزشکی، در حال تبدیل شدن به یک چالش ژئوپولیتیک است. کشورهای شرق اروپا هفته‌ها است منتظر تحویل محموله‌های واکسن‌های «ساخت غرب» هستند و هنوز هم شمار پیش‌بینی شده اولیه را تحویل نگرفته اند؛ مجارستان، کشوری که همراه با لهستان در ماه‌های پایانی سال گذشته بودجه احیای اقتصادی اروپایی را برای هفته‌ها بلوکه کرد، مورد روشن این چالش است؛ کشوری که از زمان آغاز شیوع ویروس کرونا، راهی مستقل از اتحادیه اروپا در پیش گرفت. صربستان، کاندیدای عضویت در اتحادیه اروپا هم موردی مشابه است. کریستین برزینا، پژوهشگر بنیاد مارشال آلمان می‌گوید باید به کارزارهای ترویج اطلاعات غلط درباره واکسن‌های مورد تائید اتحادیه اروپا هم توجه کرد. کارزارهایی که به گفته خانم برزینا «از سوی مسکو و پکن هدایت می‌شوند.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.