عمان که توسط سلطان قابوس تا زمان مرگش در سال گذشته به مدت نیم قرن اداره می شد، اکنون یک وارث 30 ساله دارد.

 

به گزارش جماران، خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت: عمان که توسط سلطان قابوس تا زمان مرگش در سال گذشته به مدت نیم قرن اداره می شد، اکنون یک وارث 30 ساله دارد که بخشی از نسل جدید خاندان سلطنتی جوان قدرتمند خلیج فارس است.

در جریان تغییرات کابینه در اوت 2020، «ذی یزن بن هیثم آل سعید» پسر بزرگ سلطان عمان به عنوان وزیر فرهنگ، ورزش و جوانان منصوب شد و جوان ترین عضو کابینه محسوب می‌ شود.

در پی انتصاب او به مقام وزارت، رسانه‌ های عمانی حضورها، سخنرانی ‌ها و دیدارهای شاهزاده با شخصیت‌ های منطقه ‌ای و جهانی را برجسته کرده‌ اند، رویه ‌ای که به گمان بعضی‌ ها نشانه آماده کردن او برای مقام ولیعهدی بود.

در منطقه ای که مدت ها تحت سلطه امیران و پادشاهان پیر بود، ظهور ولیعهدهای جوان هیجان زیادی را در میان جمعیت جوان در کشورهای حاشیه خلیج فارس ایجاد می کند.

نقش آنها به برنامه های جاه طلبانه اصلاحات مربوط می شود که برای از بین بردن وابستگی آنها به نفت و ایجاد اقتصاد متنوع با فرصت های شغلی بیشتر طراحی شده است.

ذی یزن بن هیثم آل سعید جوان 30 ساله ای است که به عنوان وزیر فرهنگ، ورزش و جوانان منصوب شده و جوانترین عضو کابینه محسوب می‌ شود.

حال «هیثم بن طارق» سلطان عمان و پدر ذی یزن، با صدور فرمانی قانون اساسی این کشور را تغییر داده و برای نخستین بار در تاریخ این کشور رویه‌ ای مشخص برای انتصاب ولیعهد تعیین کرده است؛ قبایی که برای پسر بزرگش دوخته شده است.

این تغییرات قانون اساسی روز 11 ژانویه اعلام عمومی شد و صراحتا مشخص می ‌کند که اختیار قدرت از سلطان به بزرگترین پسرش، و سپس به بزرگترین پسر این پسر منتقل خواهد شد.

 

000_8X93LV

 

ذی یزن با وجود سن نسبتا کم اش تجربه سیاسی قابل توجهی دارد. او که فارغ ‌التحصیل رشته علوم سیاسی از دانشگاه آکسفورد است که در سال 2013 وارد وزارت خارجه شد و تا سال 2020 دبیر دوم سفارت عمان در لندن بود. او در اوت 2020 به درخواست پدرش به کشور بازگشت.

«النا دلوزیر» یکی از اعضای موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک به خبرگزاری فرانسه گفت: «اشتیاق واقعی به رهبری 30 ساله ها در چندین کشور از جمله همسایگان عمان یعنی عربستان سعودی و امارات متحده عربی وجود دارد.»

وی افزود: «حتی اگر آن شخص رهبر ارشد نباشد، داشتن جوانی در سمت های ارشد این امید را به وجود می آورد که خواسته های جوانان در سیاست گذاری اعمال می شود.»

ذی یزن بن هیثم همزمان با روز جوان در عمان گفت که وزارتخانه تحت امرش تلاش خواهد کرد «نسلی از جوانان متفکر، تحلیلگر و خلاق» ایجاد کند، و قول داد که وزارتخانه در عین حال «ساز و کار لازم برای شنیدن صدای جوانان و پیگیری نظراتشان را فراهم خواهد کرد تا شراکتی واقعی در برنامه ‌ریزی برای آینده ایفا کنند.»

 

22_0

 

او در سخنرانی دیگری نیز که در همان ماه به مناسبت روز زن در عمان ایراد کرد گفت: «ما بار دیگر با صراحت اعلام می ‌کنیم که از صمیم قلب دوست داریم از زنان عمانی در مسیر رسیدن به آرزوهایشان حمایت کنیم و تلاش خواهیم کرد تا از تمامی ظرفیت‌ ها برای رسیدن به اهداف مورد نظر استفاده کنیم.»

در دسامبر 2020، عمان میزبان جلسه شورای المپیک آسیا بود که به منظور انتخاب کشور میزبان بازی‌ های آسیایی 2030 برگزار می‌ شد. قطر و عربستان سعودی برای میزبانی این بازی‌ ها با یکدیگر رقابت داشتند. این جلسه در حال برگزار شد که مذاکراتی برای پایان دادن به اختلافات قطر و برخی از کشورهای همسایه ‌اش در جریان بود.

ذی یزن هنگام سخنرانی در این جلسه گفت که «رویدادها و رقابت های ورزشی ابزاری است برای شیوع فرهنگ دوستی و درک متقابل میان ساکنان این قاره، و ایجاد پایه‌ های صلح و دوستی در جهان.»

«بادر السیف» استادیار دانشگاه کویت و همکار مرکز کارنگی خاورمیانه گفت: ذی یزن مانند پدرش آنگلوفیل(طرفدار و دوستدار انگلیس) است.

سیف در توئیتی نوشت: «سلطان هیثم با انتخاب پسر بزرگ خود به عنوان ولیعهد، عاقلانه طرف اکثر مردم خود را گرفته است. جوانان تقریبا نیمی از جمعیت عمانی ها را تشکیل می دهند.»

 

1174522_605

 

در حالی که رسانه های رسمی ذی یزن را به عنوان وارث معرفی نکردند، در یک فرمان سلطنتی که در 12 ژانویه صادر شد، حاکمیت اکنون خواه ناخواه «از سلطان به پسر بزرگش» منتقل می شود.

به گفته «مارک سیورز» سفیر سابق آمریکا در عمان خط جانشینی در عمان «بنابراین از این پس قابل پیش بینی خواهد شد و بی ثباتی ای که می تواند منجر به ناآرامی شود، کمتر احتمال خواهد داشت.»

سلطان قابوس 20 دی 1398 در 79 سالگی درگذشت و هیثم، که سال ‌ها وزیر میراث و فرهنگ عمان بود، جانشین او شد. سلطان قابوس، که 49 سال در رأس قدرت در این کشور کوچک و ثروتمند حاشیه جنوبی خلیج فارس بود، فرزندی نداشت. به همین دلیل «اسعد، هیثم و شهاب» عموزاده‌ های سلطان قابوس، در صف جانشینی او بودند، که در نهایت هیثم معرفی شد. قابوس که از طریق سرنگون کردن پدرش به قدرت رسیده بود، در یک پاکت در بسته وصیت کرده بود هیثم جانشینش شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.