برخی منابع اعلام کردند که سلطان عمان در نشست سران کشورهای حاشیه خلیج فارس در عربستان شرکت نمی کند.

 

به گزارش جماران به نقل از القدس العربی، برخی منابع در حاشیه خلیج فارس گفتند که «هیثم بن طارق بن تیمور آل سعید» سلطان عمان در نشست سران کشورهای حاشیه خلیج فارس شرکت نمی کند و مسئولی به نمایندگی از او برای شرکت در این نشست فرستاده است.

این منابع گفتند که سلطان عمان که یک سال پیش سلطان این کشور شد تصمیم گرفته است که در چهل و یکمین دوره شورای عالی شورای همکاری کشورهای حاشیه خلیج فارس به میزبانی عربستان در شهر«العلا» در سه شنبه آینده، شرکت نکند.

این منابع احتمال دادند که دلیل غیبت سلطان عمان در این نشست واضح نبودن چشم انداز انگیزه ها از برگزاری این نشست است که در اصل هدف از آن حل بحران خلیج فارس است که عربستان،امارات،بحرین و مصر در سال 2017 به راه انداختند و قطر را به محاصره در آوردند. 

این منابع تأکید کردند که سلطان عمان به سبک و رویکرد کشورش مبنی بر بی طرفی و وارد نشدن به درگیری ها و تصمیم های ضد صلح و ثبات در منطقه که سلطان«قابوس بن سعید» سلطان سابق این کشور جا انداخت، پایبند است.

این منابع تصریح کردند که طرف محاصره کننده تا کنون نیت واقعی برای آشتی نشان نداده است و باید قبل از برگزاری نشست سران اقداماتی برای نشان دادن حسن نیت از قبیل لغو محاصره تحمیلی علیه دوحه اتخاذ می کرد.

پیش از این وبسایت اطلاعاتی «تاکتیکال ریپورت» اشاره کرد که سلطان هیثم آشتی کشورهای حاشیه خلیج فارس را در رأس سه اولویت سیاست های آینده خود قرار داد این در حالی است که وی تلاش می کند که سیاست بی طرفی مثبت را سلطان قابوس بن سعید در پرداختن به پرونده های کشورهای حاشیه خلیج فارس و منطقه در پیش گرفته بود، ادامه دهد.

به گفته این وبسایت سه اولویت به هم مرتبط سلطان عمان شامل حل اختلاف میان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با پایان بحران میان قطر و کشورهای محاصره کننده، حل اختلاف با ایران از راه های مسالمت آمیز و رونق اقتصادی عمان از طریق پروژه های سرمایه گذاری بزرگ با همکاری کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به ویژه عربستان، هستند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.