گونه جدید و سوم ویروس کرونا در کشور نیجریه ظاهر شده است.

 

به گزارش جماران به نقل از دیلی میل، «جان نکینجا سونگ» رئیس مرکز آفریقایی مبارزه با بیماری ها و پیشگیری از آنها گفت که گونه جدید و سومی از ویروس کرونا در نیجریه ظاهر شده است.

 نکینجاسونگ تأکید کرد که این گونه کشف شده با گونه ای که در انگلیس و آفریقای جنوبی کشف شده است فرق می کند.

این در حالی است که انتشار گونه تازه‌ای از ویروس کرونا در انگلیس که با سرعت بیشتری منتشر می‌شود سبب شد تا دولت این کشور قرنطینهٔ سفت‌وسختی را در لندن، پایتخت و نواحی جنوبی این کشور به اجرا بگذارد در حالی که شماری از کشورهای جهان نیز تردد مسافر از انگلیس را به حالت تعلیق درآورده‌اند.

اقدام اخیر دولت انگلیس بر اساس اعلام نتایج تحقیق تازه پژوهشگران این کشور درباره گونهٔ جدید ویروس کرونا صورت گرفت. اما دربارهٔ این گونهٔ جدید ویروس کرونا دقیقا چه می‌دانیم؟

همهٔ ویروس‌ها در طول زمان جهش پیدا می‌کنند و خود را با شرایط تازه وفق می‌دهند پس پیدا شدن چنین زیرمجموعه‌های تازه‌ای برای یک ویروس عجیب نیست. تا کنون بیش از ۴ هزار گونهٔ زیرمجموعهٔ ویروس کرونای جدید مشاهده شده که تعداد بسیار کمی از آنها اهمیت خاصی داشته‌‌اند.

مقامات بهداشت  انگلیس اعلام کرده‌اند که این گونهٔ تازه ممکن است تا ۷۰ درصد مُسری‌تر از نوع شناخته‌شدهٔ این ویروس باشد اما گونهٔ جدید، براساس اطلاعات فعلی، لزوما احتمال بیماری حاد یا مرگ‌ومیر را افزایش نمی‌دهد.

این گونهٔ تازه که چند هفته پیش، گفته می‌شد حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد موارد ابتلا به آن مربوطند، هفتهٔ گذشته ۶۰ درصد موارد ابتلا در لندن را در بر گرفت.

دانشمندان می‌گویند جهش ژنتیکی در پرزهای پروتئینیِ خاص این گونهٔ جدید ممکن است توان رشد آن را افزایش دهد، این پُرزهای پروتئینی بخشی از ویروسند که توان نفوذ به سلول‌های بدن را به آن می‌دهند.

واکسن کرونا دقیقا به‌شکلی طراحی شده که روی همین پروتئین‌ها تأثیر بگذارد بنابراین محققان انگلیسی می‌گویند ممکن است جهش این گونهٔ تازه ممکن است در کار واکسن اختلال ایجاد کند.

پروفسور «استوارت نیل» ویروس‌شناس کینگز کالج لندن می‌گوید، نکات فوق هیچکدام به‌شکل آزمایشگاهی تأیید نشده و جهش پروتئینی گونهٔ تازه را باید دقیقا بررسی کرد.

از سوی دیگر، کارشناسان اتحادیهٔ اروپا اعلام کرده‌اند که واکسن‌های فعلی کرونا همچنان علیه این گونهٔ تازهٔ ویروس نیز موثرند.

«ینس اسپان» وزیر بهداشت آلمان گفت که براساس اطلاعات کنونی و پس از گفتگوی کارشناسان اتحادیه اروپا، واکسن فعلی علیه این گونه جدید نیز کاملا موثر است.

کشورهای بسیاری اعلام کردند که ورود مسافر را از انگلیس، به‌دلیل شیوع گونهٔ تازهٔ ویروس کرونا، به حالت تعلیق در آورده‌اند.

از سوی دیگر، سازمان بهداشت جهانی با افزایش نگرانی‌ها نسبت به شیوع گونه جدیدی از ویروس کرونا در انگلیس، روز دوشنبه اول دی ماه اعلام کرد که هنوز این ویروس را می‌توان کنترل کرد.

«مایک رایان» مدیر امور اضطراری سازمان بهداشت جهانی در یک کنفرانس خبری که در شهر ژنو سوییس برگزار می‌شد، اظهار داشت: «شرایط به گونه‌ای نیست که از کنترل خارج شده باشد، اما در عین حال نمی‌توان به حال خود واگذارش کرد.»

وی سپس از کشورهای جهان خواست که تمهیدات بهداشتی آزموده شده را برای مهار این ویروس به کار ببندند.

بر اساس برآوردهای سازمان بهداشت جهانی، کسانی که به نوع جدید ویروس کرونا مبتلا می‌شوند به طور متوسط آن را به ۱.۵ نفر انتقال می‌دهند، حال آن که این میزان در مورد ویروس قبلی کرونا ۱.۱ نفر بود.

اما بسیاری از ویروس‌شناسان باور دارند که واکسن‌های بیماری کووید- ۱۹ در رابطه با نوع جدید ویروس کرونا نیز موثر است.

«اوگور شاهین» رئیس شرکت آلمانی بیون‌تک که همراه شرکت آمریکایی فایزر واکسن کرونا را ساخته است، به خبرگزاری آلمان گفت که این شرکت واکسن خود را در رابطه با ۲۰ نوع دیگر ویروس کرونا امتحان کرده که نتیجه آن موفقیت‌آمیز بوده است.

وی افزود که نوع جدید ویروس جهش قدرتمندتری داشته و آزمایش واکسن علیه آن تا دو هفته بعد انجام می‌گیرد.

به گفته سازمان بهداشت جهانی، تاکنون هیچ نشانه‌ای به دست نیامده که نوع جدید ویروس کرونا از نوع قبلی شدیدتر یا کشنده‌تر باشد.

از جهتی دیگر،«آنتونی فائوچی» کارشناس ارشد بیماری‌های عفونی آمریکا هشدار داد که گونه جدید ویروس کرونا که در انگلیس شایع شده، احتمالا به آمریکا رسیده است.

 فائوچی روز گذشته-چهارشنبه- گفت: وقتی شاهد مساله ای بسیار شایع در کشوری چون انگلیس هستیم و همچنین جهش هایی که در آفریقای جنوبی رخ داده است، با توجه به مسافرت ها در سراسر جهان جای تعجب ندارد که ویروس جدید به آمریکا رسیده باشد.

گزارش‌های منتشر شده درمورد شیوع گونه جدیدی از ویروس کرونا در انگلیس و آفریقای جنوبی، نگرانی‌هایی را ایجاد کرده، اما کارشناسان می‌گویند بعید است این ویروس به مصونیت ناشی از دریافت واکسن ضربه زند.

«مت هنکاک» وزیر بهداشت انگلیس هفته پیش خبر داد که گونه جدیدی از ویروس کرونا که سرعت سرایت بیشتری دارد در جنوب شرقی این کشور شیوع یافته است. اعضای دولت انگلیس در پی شناسایی این گونه جمعه شب جلسه مخفیانه‌ای تشکیل دادند تا درباره تشدید محدودیت‌های کرونایی برای مهار این ویروس تصمیم‌گیری کنند.

با شیوع نوع جدید ویروس کرونا در انگلیس،  سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد از مقام های انگلیس خواسته است تدابیر سختگیرانه تری در اروپا برای جلوگیری از گسترش این نوع ویروس جهش یافته بکار گیرند.

در همین حال، فائوچی و «الکس آزار» وزیر بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده اولین دُز واکسن مُدرنا برای مقابله با کووید – ۱۹ را دریافت کردند.

فائوچی قبل از واکسینه شدن گفت: به مصونیت و تاثیرگذاری این واکسن کاملا اطمینان دارم و می خواهم هر کس را که از فرصت واکسینه شدن برخوردار است، به این کار ترغیب کنم تا بتوانیم محافظتی در کشور برای پایان دادن به این همه گیری ایجاد کنیم.

آمریکا هفته گذشته واکسن شرکت مُدرنا را مورد تائید قرار داد.

دیگر مقام های ارشد آمریکا از جمله جو بایدن رئیس جمهوری منتخب این کشور و مایک پنس معاون دونالد ترامپ رئیس جمهوری فعلی ایالات متحده دُزهایی از واکسن فایزر و بایون‌تک را دریافت کرده اند.

آمریکا در صدر فهرست کشورهایی که موارد ابتلا به کووید – ۱۹ در آن به ثبت رسیده است، قرار دارد.

۱۸ میلیون و ۶۸۴ هزار و ۶۲۸ نفر در ایالات متحده به کووید – ۱۹ مبتلا شده اند. از این تعداد، ۳۳۰ هزار و ۸۲۴ نفر بر اثر ابتلا به این بیماری فوت کرده و ۱۰ میلیون و ۹۴۵ هزار و ۹۷ نفر بهبود یافته اند.


 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.