امارات به آمریکا هشدار داد اگر تسلیحات مورد نیازش را به این کشور نفروشد ابوظبی سراغ کشورهای دیگر مانند روسیه و چین می رود.

 

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، امارات متحده عربی به آمریکا هشدار داد که اگر جنگنده های  پیشرفته«اف 35» و دیگر تسلیحات  را به ابوظبی نفروشد، این کشور سلاح های پیشرفته مورد نیازش  را از  کشورهای دیگر می خرد.

«یوسف العتیبه» سفیر امارات در واشنگتن در سلسله توئیت هایی در حساب رسمی سفارت امارات در آمریکا تصریح کرد که قرارداد تسلیحاتی این کشور با آمریکا به ارزش 23 میلیارد دلار شامل جنگنده های اف 35 می شود و این قرارداد که اکنون توسط کنگره در حال بررسی است برای هر دو طرف بسیار مهم است.

سفیر امارات در واشنگتن کشورش را « بازترین و آسان گیر ترین جامعه» در منطقه توصیف کرد و گفت که قرارداد یاد شده باعث تقویت همکاری نظامی میان ابوظبی و واشنگتن می شود؛ همکاری ای که در اصل عمیق است.

وی افزود: فروش جنگنده های اف35 به امارات بسیار بیشتر از یک قرارداد تسلیحاتی صرف است زیرا به «ایجاد خاورمیانه امن تر و باثبات تر» کمک می کند و به امارات مسئولیت بیشتری در زمینه امنیت منطقه ای می دهد؛امری که باعث می شود آمریکا بر چالش های جهانی دیگری تمرکز گند.

العتیبه تصریح کرد که رهبران رژیم اسرائیل نیز با قرارداد موافقت کرده اند.

العتیبه این توئیت ها را در پاسخ به سخنان «کریس مرفی» سناتور دموکرات منتشر کرد که اخیرا با این قرارداد تسلیحاتی که دولت«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا با آن موافقت کرد، مخالفت خود را اعلام کرد.

سفیر امارات در آمریکا انتقادات مرفی به امارات به دلیل نقش این کشور در بحران یمن را رد کرد و یادآوری کرد که امارات نیروهای خود را از یمن در ماه اکتبر سال گذشته خارج کرد.

وی در ادامه نوشت اینکه گفته می شود امارات از«شراکت دفاعی گسترده و فعالی با روسیه و چین» برخودار است،سخنی است که در آن مبالغه شده است؛ در عین حال تأکید کرد که کشورش روابط اقتصادی و دیپلماتیک با دو کشور دارد و امارات زمانی که نتواند نیازهای خود را در زمینه تجهیزات مهم از آمریکا تأمین کند از تولیدات این دو کشور بهره می گیرد».

العتیبه در ادامه نوشت:« ما ترجیح می دهیم که به بهترین تجهیزات آمریکایی دست پیدا کنیم اما اگر دست نیافتیم مجبوریم به رغم میل باطنی آنها را از دیگر کشورها تأمین کنیم حتی اگر توان آنها کمتر باشد».

العتیبه در پایان پیام خود به سناتور آمریکایی گفت که امارات آمریکا را در عرصه امنیت «شریک برگزیده ای» می داند و نوشت:«تجهیزات دفاعی،آموزشی و هماهنگی با آمریکا را می خواهیم زیرا این مساله برای حمایت از ما و منافع و ارزش های مشترک مان با آمریکا در خطرناک ترین منطقه در جهان بسیار مهم است».

در همین حال، اخیرا وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن برای فروش تسلیحات مدرن شامل جنگنده اف-35 به امارات متحده عربی موافقت کرده است.

وزارت امور خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور برای فروش تسلیحات پیشرفته به قیمت 23 میلیارد دلار شامل جنگنده های اف-35 به امارات متحده عربی موافقت کرده است.

بر این اساس وزارت خارجه آمریکا به کنگره اطلاع داده که« ما به فروش 50 جنگنده اف-35 به ارزش 10.4 میلیارد دلار، 18 هواپیمای بدون سرنشین ام کیو-9 بی به قیمت 2.97 میلیارد دلار و همچنین مهمات هوا به هوا و هوا به زمین به ارزش 10 میلیارد دلار به امارات متحده عربی موافقت کردیم».

در این بیانیه همچنین آمده، امارات متحده عربی شریک امنیتی مهمی ایالات متحده آمریکا طی سال‌های طولانی است.

این در حالی است که فروش تسلیحات پیشرفته و به طور خاص جنگنده های اف 35 به امارات با مخالفت های جدی در کنگره رو به روست.

کریس مورفی، سناتور دموکرات در سنای آمریکا، هفته گذشته با ابراز نگرانی از نهایی شدن فروش هنگفت سلاح به امارات گفت که این مسئله بسیار خطرناک است.

مورفی دلیل موضع خود را سؤالات و مسائل حل نشده بسیار زیادی دانست که دولت دونالد ترامپ به آن جواب نداده است.

وی افزود: عجله برای نهایی شدن معامله فروش سلاح به امارات خطرناک است.

۲۹ سازمان فعال در زمینه حقوق بشر نیز خواستار توقف فروش سلاح به امارات به ارزش  ۲۳ میلیارد دلار شدند.

قرار است که کنگره آمریکا که جمهوری‌خواهان در آن اکثریت را دارند، پیش از پایان دولت ترامپ آن را تصویب کند.

این سازمان‌های حقوق بشری همچنین از کنگره آمریکا خواستند که مانع نهایی شدن این معامله تسلیحاتی با امارات شوند.

از سوی دیگر، سه تن از نمایندگان کنگره آمریکا نیز طرحی را برای توقف این معامله تسلیحاتی تنظیم کرده‌اند، طرحی که مانع از فروش ۵۰ جنگنده اف-۳۵، ۱۸ پهپاد ام کیو ۹بی و موشک‌های هوا به هوا و هوا به زمین به امارات خواهد شد.

ایالات متحده و ابوظبی امیدوارند که در ماه جاری میلادی توافق اولیه‌ای در مورد این معامله تسلیحاتی حاصل کنند، آن هم در صورتی که ترامپ بتواند، کنگره را متقاعد کند که این توافق مشروط به آن خواهد شد که امارات از این تسلیحات علیه رژیم اسرائیل یا ضربه زدن به امنیت یا منافع این رژیم استفاده نخواهد کرد.

رژیم صهیونیستی نخستین رژیم در خاورمیانه است که از سال ۲۰۱۷ میلادی، ۲۷ جنگنده‌ اف-۳۵ در اختیار دارد و امیدوار است که ۷۵ فروند دیگر را نیز در آینده از آمریکا دریافت کند.اگر امارات به این جنگنده ها دست یابد پس از رژیم اسرائیل در رتبه دوم دارندگان این هواپیماهای پیشرفته در خاورمیانه قرار می گیرد.

مقام‌های امنیتی رژیم صهیونیستی پیش تر برآورد کرده بودند که امارات متحده عربی ۲۵ تا ۳۰ جنگنده اف – ۳۵ از آمریکا خریداری کند؛ اما با اعلام واشنگتن مبنی بر فروش ۵۰ جنگنده اف – ۳۵ به ابوظبی، این موضوع باعث نگرانی آن‌ها شده است.

همچنین پیش از این روزنامه عبری زبان هاآرتص گزارش داده بود، رژیم صهیونیستی به دنبال توافق با آمریکا در فروش جنگنده اف-۳۵ به امارات، با طرح درخواست جنگنده اف-۲۲ از دولت دونالد ترامپ به دنبال امتیازگیری از واشنگتن جهت حفظ برتری نظامی خود در منطقه است.

نتانیاهو پیشتر وجود توافق تسلیحاتی در خلال عادی‌سازی روابط بین ابوظبی و تل آویو را تکذیب کرده بود.

دفتر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای پیشتر اعلام کرد که او با فروش جنگنده‌های اف-۳۵ و دیگر تسلیحات پیشرفته به هر کشوری در خاورمیانه از جمله اعراب که توافق صلح با اسرائیل دارند، مخالف است.

«الی کوهن»، وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی نیز چندی پیش با بیان این‌که تغییری در سیاست‌های این رژیم مبنی بر نفروختن سلاح‌های پیشرفته به کشورهای عربی ایجاد نشده است، گفت: توافقی برای فروش جنگنده‌های اف-۳۵ به امارات وجود ندارد.

اما یک مقام اماراتی به روزنامه یدیعوت آحارونوت گفته است که نتانیاهو توافق تسلیحاتی بین آمریکا و امارات را به عنوان بخشی از روابط دیپلماتیک بین ابوظبی و تل آویو پذیرفته است.

آمریکا، رژیم صهیونیستی و امارات متحده عربی ۲۳ مرداد امسال با انتشار بیانیه‌ای مشترک از امضای توافق برای عادی‌سازی روابط میان ابوظبی و تل‌آویو و آغاز روابط دیپلماتیک میان دو طرف خبر دادند.مراسم امضای توافقنامه عادی‌سازی روابط میان تل‌آویو با منامه از یک طرف و پیمان صلح رژیم صهیونیستی با امارات روز سه‌شنبه ۱۵ سپتامبر (۲۵ شهریور) در کاخ سفید و در حضور دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، به صورت رسمی امضا شد و این دو کشور حاشیه خلیج فارس رابطه چندین ساله غیرعلنی خود را با صهیونیست ها آشکار و رسمی کردند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.