ترکیه احتمالا دست به آزمایش سامانه دفاع موشکی اس 400 زده که از روسیه خریداری کرده است. این اقدام بر روابط ترکیه با ناتو سایه انداخته است.

 

به گزارش جماران، طبق گزارش‌ ها ترکیه احتمالا برای اولین بار آزمایشی با سیستم دفاع موشکی اس 400 در شهر ساحلی «سینوپ» در دریای سیاه انجام داده  است. ترکیه این موشک ‌ها را از روسیه خریداری کرده است.

این آزمایش روز جمعه انجام شده و یک ویدئوی آماتور یک رگه دود سفید در آسمان را که حاصل شلیک موشک است، نشان می ‌دهد. وزارت دفاع ترکیه در این مورد به رسانه ها توضیحی نداده است.

ترکیه هفته گذشته در یک اطلاعیه رسمی از یک تمرین نظامی چهار روزه در نزدیکی سواحل دریای سیاه خبر داد، که طبق برنامه اعلام شده تا روز 16 اکتبر (25 مهر ماه) ادامه می ‌یافت.

آن اطلاعیه پس از آن منتشر شد که برخی منابع آگاه گفته بودند ترکیه قصد دارد در طول همین چند روز، یک آزمایش جامع بر روی سامانه دفاع موشکی اس 400 که از روسیه خریداری کرده است، انجام دهد.

محرومیت ترکیه از برنامه جنگنده های F-35

خرید این سامانه موشکی از روسیه در سال گذشته منجر به اختلافات شدیدی بین آمریکا و سایر متحدان ترکیه در ناتو شد.

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، از آزمایش احتمالی سامانه موشکی اس 400 ساخت روسیه توسط ترکیه انتقاد کرد و از آنکارا خواست یک پدافند هوایی متفاوت را برای استفاده انتخاب کند.

ناتو در بیانیه ‌ای کتبی که از طریق ایمیل به خبرگزاری بلومبرگ ارسال کرده است، می‌ گوید: «هرگونه آزمایش سامانه دفاع هوایی اس 400 توسط ترکیه، اگر تایید شود، تاسف ‌‌بار خواهد بود.»

در ادامه بیانیه تاکید شده است که «مهم است که ترکیه به کار با دیگر متحدان خود برای یافتن راه ‌حل ‌‌های جایگزین ادامه دهد.»

به دنبال این آزمایش دولت آمریکا هم بار دیگر به ترکیه در مورد استفاده از این موشک ‌ها هشدار داد و اعلام کرد که استفاده از این موشک‌ ها برای ترکیه «پیامدهای بالقوه جدی» در پی خواهد داشت.

وزارت خارجه آمریکا تاکید کرده است که از این موشک‌ ها نباید استفاده شود. «مورگان اورتاگوس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است که خرید این موشک ‌ها از سوی ترکیه غیرقابل پذیرش است و اگر این آزمایش تایید شود، آمریکا به شدت آن را محکوم می ‌کند. او تاکید کرد که این اقدام «با مسئولیت ترکیه به عنوان متحد ناتو و شریک استراتژیک امریکا ناسازگار است» و اقدام ترکیه را «نقض تعهدات ترکیه به عنوان عضو ناتو و متحد راهبردی آمریکا» دانست.

آمریکا مخالفت خود را با خرید این تسلیحات از سوی ترکیه همواره اعلام کرده و گفته است که این اقدام می ‌تواند سامانه‌ های دفاعی ناتو را به خطر بیاندازد. آمریکا همچنین‌ ترکیه را به دلیل خرید سامانه دفاع موشکی روسیه، از برنامه تولید مشترک جت ‌های جنگنده F-35 محروم کرد. اکنون اگر روشن شود که این کشور دست به آزمایش موشک‌ های روسی اس 400 زده، تنش میان آمریکا و ترکیه باز هم شدت بیشتری خواهد گرفت. آمریکا ترکیه را به تحریم تهدید کرده است.

قرارداد خرید موشک ‌های اس 400 از روسیه سه سال پیش توسط ترکیه امضا شد و اولین بخش از این سامانه موشکی به ارزش 2.5 میلیارد دلار در تابستان سال گذشته به ترکیه تحویل داده شد.

نگرانی آمریکا از جاسوسی

غرب سیستم موشکی روسیه را خطر امنیتی می‌ داند زیرا با سیستم‌ های نظامی ناتو ناسازگار است. واشنگتن می‌ ترسد اگر آنکارا سیستم دفاع موشکی اس 400 روسی را در خاک خود مستقر و فعال کند، روسیه بتواند به داده‌ های حساس ناتو دسترسی پیدا کند.

با این حال «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه بارها اظهار داشته است که ترکیه از اس 400 استفاده خواهد کرد. آنکارا تصمیم به خرید سیستم دفاع موشکی روسی را این طور توضیح داده است که آمریکا نمی ‌خواست موشک‌ های پاتریوت را به این کشور بفروشد.

ترکیه یکی از اعضای ناتو است و خریداری این تجهیزات پیشرفته نظامی از روسیه، باعث شده است که روابط آنکارا و آن اتحادیه نظامی غربی تیره شود. روابط مسکو و غرب، از جمله امریکا، اتحادیه اروپا و ناتو، در چند سال گذشته به دلیل اقدام روسیه به الحاق شبه جزیره کریمه به خاک خود و تحرکات آن کشور در شرق اروپا، به تنش کشیده شده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.