شیخ«صباح الاحمد الجابر الصباح» امیر کویت درگذشت.

 

به گزارش جماران، شیخ«صباح الاحمد الجابر الصباح» امیر کویت در سن 91 سالگی درگذشت.

دیوان امیری کویت، امروز -سه‌شنبه- اعلام کرد که «صباح الاحمد الجابر الصباح» امیر این کشور درگذشته است.

دیوان امیری کویت با صدور بیانیه ای رسمی تأکید کرد که امیر این کشور درگذشت.

همزمان با اعلام خبر درگذشت امیر کویت، پرچم این کشور در کاخ «دارالسلوى» محل سکونت امیر کویت پایین کشده شد.

 

5f733d524236045afe6be455

این در حالی است که پیش از این رسانه ها اعلام کردند در حالی که شایعاتی در کویت درباره فوت امیر کویت منتشر شده است تلویزیون رسمی کویت برنامه های خود را به شکل ناگهانی قطع کرد و اقدام به پخش آیاتی از قرآن کریم کرد.

ساعاتی پیش نیز «طارق المزرم» سخنگوی رسمی دولت کویت از همه خواسته بود که به شایعات توجه نکنند و اطلاعات را از منابع رسمی دریافت کنند.

پیش از این شایعاتی درباره فوت شیخ«صباح الاحمد جابر الصباح» امیر کویت در شبکه های اجتماعی منتشر شده بود.

 

امیر کویت کیست؟

شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح امیر  پانزدهم کویت از زمان استقلال این کشور از انگلیس  و معروف به «شیخ دیپلماسی» است زیرا به مدت چهار دهه دیپلماسی کشورش را رهبری کرد.صباح الاحمد الصباح در 16 ژوئن سال 1929 به دنیا آمد و در سن 91 سالگی از دنیا رفت.

صباح الاحمد نقش مهمی در دوران محنت بزرگ این کشور در سال 1990 که ارتش عراق این کشور را اشغال کرد ایفا کرد. وی تلاش های دیپلماتیک گسترده ای را برای به دست آوردن حمایت بین المللی از کشورش در آن زمان با توجه به مهارت گسترده وی در کار دیپلماتیک و سیاسی انجام داد.

صباح الاحمد الصباح از اواخر ژانویه سال 2006 و در پی درگذشت «جابر الاحمد الصباح» امیر وقت کویت و چشم پوشی «سعد العبدالله الصباح» ولیعهد سابق به دلیل بیماری امیر کویت شد.

امیر درگذشته کویت نقش های دیپلماتیک مهمی را برای حل مشکلات منطقه از جمله اختلاف قطر با همسایگانش ایفا کرد و کنفرانس های مهم کشورهای کمک کننده برای کمک به کشورهایی که درگیر نزاع بحران شدند مانند عراق و سوریه را میزبانی کرد.

سازمان ملل در 9 سپتامبر 2014 از صباح الجابر الصباح با دادن عنوان«رهبر کار انسانی» تمجید کرد و کویت نیز«مرکز کار انسانی» به منظور تقدیر این سازمان بین المللی از تلاش های این کشور و امیر آن برای ارائه خدمات انسانی، نامیده شد.

امیر درگذشته کویت طی سال های اخیر از بیماری رنج برد و در سال 2019 چند هفته را در ایالات متحده آمریکا برای درمانش سپری کرد سپس در 23 جولای برای ادامه درمانش پس از انجام عملیات جراحی در کویت به آمریکا بازگشت.

پیش از آن در 18 جولای برخی از اختیارات امیر کشور به ولیعهد وی یعنی«نواف الاحمد الجابر الصباح» 83 منتقل شد.

خاندان الصباح از اواسط قرن هیجدهم و به رغم سیستم وراثتی حاکمیت را در کشور بر عهده دارد اما انتخاب امیر کویت تابع قواعد و عرف ها و نیز تابع قانون اساسی کشور است که فرایند انتقال قدرت را سازماندهی می کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.