کیت‌های آزمایش کووید۱۹ که نتیجه را ظرف ۱۵ تا ۳۰ دقیقه اعلام می‌کند، قرار است به زودی در آمریکا و بسیاری از کشورهای فقیر جهان توزیع شود.

 

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، در حالی که شمار قربانیان کرونا در جهان از مرز یک میلیون نفر گذشته است، سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که ۱۲۰ میلیون کیت تست ۵ دلاری، به شرط تأمین اعتبار در اختیار کشورهای در حال توسعه و فقیر قرار خواهد گرفت. «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا نیز روز گذشته- دوشنبه- اعلام کرد که ۱۵۰ میلیون کیت کرونا در آمریکا توزیع می‌شود.

سازمان جهانی بهداشت جهانی اعلام کرد که طرح ۶۰۰ میلیون دلاری خود برای راه‌اندازی بسته‌های تشخیص سریع در ۱۳۳ کشور در شش ماه آینده، به کشورهای کم درآمد و متوسط ​​امکان می‌دهد تا در این زمینه شکاف موجود با جهان ثروتمند را کاهش دهند. کار با این کیت‌ها بسیار سریع‌تر، ارزان‌تر و آسان‌تر از آزمایش «پی‌سی‌آر» است، اما با این حال حساسیت آنها کمتر بوده و احتمال خطا و اعلام منفی‌های کاذب در آنها وجود دارد.

«تدروس آدهانوم» مدیرکل سازمان جهانی بهداشت در یک نشست مطبوعاتی مجازی گفت: «این طرح امکان گسترش آزمایش‌ها را فراهم می‌کند، به ویژه در مناطقی که صعب‌العبور بوده و از امکانات آزمایشگاهی یا کارکنان بهداشتی کافی برای انجام آزمایش‌های پی‌سی‌آر برخوردار نیستند.»

یک اپیدمیولوژیست دانشگاه هاروارد به نام «مایکل مینا» می‌گوید که بسته آزمایشی جدید تست کرونا «بسیار عالی» است و در این زمینه «یک شروع بسیار خوب» به شمار می‌آید اما با این حال بر این باور است که میزان توزیع شده از این بسته‌ها توسط دولت ایالات متحده «کافی نبود» و تولید باید «ده یا بیست برابر» شود.

ماه‌هاست که کارشناسان خواستار پذیرش گسترده این فناوری ارزان قیمت هستند تا افراد بتوانند هفته‌ای چندین بار خود را آزمایش کنند. فراهم کردن امکان آزمایش سریع کووید۱۹ تنها بخشی از ابزارهای محدود دولت‌ها برای مبارزه با این بیماری است که علاوه بر سلامتی عمومی، محدودیت‌های شدیدی در زندگی اجتماعی ایجاد کرده و چرخ‌های اقتصاد را هم از حرکت بازداشته است.

فشار برای افزایش شمار آزمایش‌های سریع کووید۱۹ در جهان در حالی افزایش می‌یابد که ویروس کرونا هیچ نشانه‌ای از عقب‌نشینی از خود نشان نداده است. آمار ابتلا در اروپا بار دیگر به سرعت افزایش یافته و دولت‌های اروپایی برای جلوگیری از رسیدن موج‌های بعدی شیوع بیماری تلاش می‌کنند. پاریس، لندن و مادرید همگی مجبور شده‌اند برای کنترل و کند کردن روند شیوع بیماری مقررات محدودکننده تازه‌ای وضع کنند. روز دوشنبه هلند نیز به صف کشورهای محدودکننده اجتماعات برای مبارزه با کرونا پیوست و جمهوری چک و اسلواکی نیز اعلام کردند که آماده اعلام وضعیت اضطراری هستند.

در حالی که اخبار مربوط به تهیه و توزیع کیت‌های تست سریع کرونا در جهان در حال انتشار است، یک شرکت چینی به نام «کایوت» اعلام کرد که «سریع‌ترین» دستگاه جهان برای آزمایش پی‌سی‌آر با اعلام نتیجه ۳۰ دقیقه‌ای را ساخته و قصد دارد با آن اروپا و آمریکا را فتح کند.

این دستگاه که «فلش ۲۰» نام دارد و قیمت آن ۳۰۰ هزار یوآن (۳۸ هزار یورو) اعلام شده، وجود ویروس کرونا در بدن یا نبود آن را ظرف ۳۰ دقیقه تشخیص می‌دهد و نتیجه را از طریق اپلیکیشن مستقیماً به تلفن هوشمند فرد می‌فرستد.

«سابرینا لی» مدیر عامل و بنیانگذار شرکت کایوت می‌گوید: «این دستگاه می‌تواند در بیمارستان‌ها برای موارد اضطراری مفید باشد. به عنوان مثال هنگامی که فرد آسیب دیده نیاز به عمل جراحی داشته باشد، می‌توانیم به سرعت تشخیص دهیم که وی به ویروس کرونا آلوده است یا نه».

او اطمینان داده که این در حال حاضر «سریع‌ترین دستگاه آزمایش پی‌سی‌آر در جهان» برای تشخیص ویروس کرونا است. خبر ساخت این دستگاه از چند ماه پیش منتشر شده بود. در فرودگاه‌های چین از این دستگاه برای غربالگری مسافرینی که از خارج از کشور می‌آیند استفاده می‌شود و مقامات بهداشتی این کشور چندین ماه است که از آن برای انجام غربالگری در محله‌های قرنطینه شده به دلیل شیوع کووید۱۹ استفاده می‌کنند.

ایراد کیت‌های تست کرونا که ترامپ وعده توزیع ۱۵۰ میلیون آن را داده، آن است که حساسیت آنها بسیار کمتر از تست پی‌سی‌آر است و در نتیجه درصد خطای بیشتری دارند. اما مسئولان شرکت کایوت می‌گویند که فلش ۲۰ نه تنها سریع، بلکه قابل اعتماد هم است. مسئولان کایوت می‌گویند که در حال حاضر دو نمونه از دستگاه‌های آنها در بریتانیا در مرحله تأیید است و «در حال مذاکره» با خریداران این دستگاه در فرانسه هستند. ایران نیز پیش از این از قصد خود برای خرید این دستگاه خبر داده بود.

تنها مانع شرکت چینی در حال حاضر ظرفیت تولید است. کایوت تنها می‌تواند ۵۰۰ دستگاه تست در ماه تولید کند، اما با این حال، قصد دارد این رقم را تا پایان سال ۲۰۲۰ دو برابر کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.