آذربایجان و ارمنستان یکدیگر را به آغاز درگیری در منطقه قره باغ متهم می کنند.

 

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، نخست وزیر ارمنستان اعلام کرد که آذربایجان حمله به منطقه «قره باغ» را آغاز کرد.

«نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان صبح امروز گفت:« دشمن حمله به قره باغ را آغاز کرد. ارتش با موفقیت بر اوضاع کنترل دارد.»

وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد که نیروهای این کشور دو بالگرد  و سه پهپاد آذربایجان را سرنگون کردند.

وزارت دفاع ارمنستان رهبران آذربایجان را مسئول کامل اتفاقاتی دانست که در حال رخ دادن است.

از سوی دیگر، وزارت دفاع آذربایجان اعلام کرد که ارمنستان مواضع ارتش آذربایجان و شهرک های واقع در نزدیکی خط تماس را به شدت گلوله باران کرده است که در اثر آن شماری غیرنظامی کشته و زخمی شدند.

وزارت دفاع آذربایجان تأکید کرد که ارتش تدابیری برای پاسخ را اتخاذ کرده است و اوضاع عملیاتی تحت کنترل است.

یورونیوز نیز گزارش داد که جمهوری آذربایجان امروز یکشنبه ۲۷ سپتامبر پس از هدف قرار گرفتن و سرنگونی دو بالگرد نظامی‌اش در ارتفاعات قره‌باغ این منطقه را زیر آتش سنگین توپخانه و سامانه‌های موشکی خود قرار داد.

جدایی طلبان قره‌باغ که تحت حمایت ارمنستان هستند می‌گویند که در جریان درگیری با نیروهای نظامی آذربایجان خسارات سنگینی به آنها وارد کرده اند.

باکو اعلام کرده که نظامیان آذربایجان پس از حمله جدایی طلبان دست به تهاجمی متقابل زده‌اند و بسیاری از مواضع جدایی طلبان از جمله دوازده سکوی پدافند هوایی را هدف قرار داده‌اند.

مقامات نظامی آذربایجان همچنین گفته اند که تنها یک بالگرد ارتش این کشور در جریان حمله جدایی طلبان سرنگون شده است.

سخنگوی جدایی طلبان منطقه قره‌باغ روز یکشنبه در یک پیام فیسبوکی اعلام کرد: «نیروهای آذربایجان صبح امروز کلیه خطوط تماس در منطقه را بمباران کردند.» وی با درخواست از ساکنان این منطقه برای رفتن به پناه گاه‌ها تصریح کرد که «استپاناکرت»، مرکز و پایتخت قره‌باغ نیز بمباران شده است.

هر دو طرف مناقشه از کشته شدن غیرنظامیان در جریان درگیری های صبح روز یکشنبه خبر داده اند. پیش‌تر برخی خبرگزاری ها اعلام کرده بودند در جریان تبادل آتش میان دو طرف خسارات سنگینی به واحدهای مسکونی و تجاری در مناطق مرزی وارد شده است.

در پی از سرگرفته شدن درگیری های شدید در قره‌باغ، جدایی طلبان این منطقه از اعلام بسیج عمومی برای مقابله با آذربایجان خبر دادند. ریاست حکومت خودمختار قره‌باغ روز یکشنبه اعلام کرد که در پاسخ به تهاجم گسترده نیروهای نظامی آذربایجان به این منطقه فرمان «بسیج عمومی» صادر کرده است.

 «آرائیک هارطونیان» رهبر کنونی جمهوری قره‌باغ در جریان نشست فوق العاده پارلمان محلی که صبح روز یکشنبه تشکیل شد ضمن اعلام وضعیت «حکومت نظامی» در این منطقه تاکید که برای افراد بالای هجده سال فرمان بسیج عمومی صادر کرده است.

وزارت دفاع حکومت منطقه مورد مناقشه قره‌باغ که تحت حمایت ارمنستان قرار دارد، ادعا کرد در درگیری‌های امروز یکشنبه با جمهوری آذربایجان، 4 بالگرد، 15 پهپاد و 10 تانک این کشور نابود شدند.

در حالی که درگیری‌های مرزی بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه مورد مناقشه قره‌باغ ادامه دارد، وزارت دفاع حکومت این منطقه مدعی شده که چندین بالگرد، پهپاد و تانک ارتش جمهوری آذربایجان نابود شده است.

وزارت دفاع حکومت منطقه مورد مناقشه قره‌باغ که تحت حمایت ارمنستان قرار دارد، ادعا کرد در درگیری‌های امروز یکشنبه با جمهوری آذربایجان، 4 بالگرد، 15 پهپاد و 10 تانک این کشور نابود شدند.

ادعای این حکومت در حالی مطرح شده که پیشتر وزارت دفاع جمهوری آذربایجان خبر داد که نیروهای نظامی این کشور توانستند 6 روستای تحت کنترل ارمسنستان را «از اشغال درآورده و آزاد کنند».

از سوی دیگر نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان نیز با اعلام حکومت نظامی و بسیج عمومی از مردم کشورش خواست که آماده دفاع از «میهن مقدس» باشند.

نیکول پاشینیان در پیامی که در شبکه اجتماعی فیس بوک منتشر شد، خطاب به مردم کشورش تاکید کرد: «قاطعانه از کشور و ارتش خود حمایت کنیم...ما پیروز خواهیم شد. زنده باد ارتش با شکوه ارمنستان!»

این در حالی ست که رئیس جمهوری آذربایجان با مشروع خواندن اقدام نظامیان کشورش در مناقشه قره‌باغ وعده پیروزی در میدان نبرد داد.

«الهام علی‌اف» رئیس جمهوری آذربایجان صبح روز یکشنبه پس از شروع مجدد درگیری ها در منطقه قره‌باغ طی یک نطق تلویزیونی وعده داد که ارتش این کشور در نبرد با نیروهای ارمنی و جدایی طلبان پیروز از میدان خارج خواهند شد.

آقای علی‌اف در این خصوص تصریح کرد: «ارتش آذربایجان امروز در سرزمین خود می جنگد و از تمامیت ارضی خود دفاع می کند.»

رئیس جمهوری آذربایجان در ادامه تاکید کرد که کشورش «هدفی درست» را دنبال می کند و با وارد کردن «ضربات ویرانگر به دشمن» در نهایت پیروز خواهد شد.

مسکو در نخستین واکنش به شعله ور شدن دوباره آتش جنگ میان آذربایجان و ارمنستان در منطقه قره‌باغ که گفته می شود تلفانی را در میان غیرنظامیان به همراه داشته، خواهان «آتش بس فوری» در این منطقه شد.

وزارت امور خارجه روسیه با انتشار بیانیه ای ضمن اشاره به «بمباران های شدید» در خطوط تماس میان دو طرف مناقشه، خواهان توقف فوری درگیری ها و آغاز مذاکرات برای تثبیت اوضاع در منطقه شد.

قره‌باغ با مرکزیت استپاناکرت، به دنبال جنگ و درگیری‌های باکو و ایروان در اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ میلادی، اعلام استقلال کرد. اغلب ساکنان قره‌باغ را که از حمایت تمام عیار ارمنستان برخوردار است ارمنی‌ها تشکلیل می دهند. قره باغ پیش از اعلام استقلال جزیی از خاک جمهوری آذربایجان بود.

آذربایجان و ارمنستان چندین دهه است که بر سر منطقه «ناگورنو قره‌باغ» با یکدیگر اختلاف دارند؛ اختلافی که اواخر دهه هشتاد میلادی آتش یک مناقشه و جنگ ادامه‌دار میان دو کشور را شعله‌ور کرد.

ارمنستان عضو یک پیمان امنیت منطقه‌ای موسوم به «سازمان پیمان امنیت جمعی» است که رهبری آنرا مسکو برعهده دارد. آذربایجان اما در این مناقشه حمایت کشور ترکیه را با خود دارد.

د ر همین حال،نخست وزیر جمهوری ارمنستان نسبت به هرگونه مداخله احتمالی ترکیه در درگیری این کشور با آذربایجان هشدار داد.

نخست وزیر جمهوری ارمنستان یکشنبه بعد از ظهر نسبت به هرگونه مداخله محتمل ترکیه در تنش بین ایروان و باکو هشدار داد.

خبرگزاری انگلیسی «رویترز» در این زمینه گزارش داد که نخست وزیر ارمنستان از جامعه بین‌المللی خواسته تا اطمینان حاصل کند ترکیه از هرگونه دخالت احتمالی بابت درگیری در منطقه قره باغ کوهستانی خودداری می‌کند. وزارت خارجه ترکیه روز یکشنبه در بیانیه‌ای بار دیگر حمایت خود را از جمهوری آذربایجان اعلام و تاکید کرد که کمک‌ها و حمایت‌های لازم را در اختیار آذربایجان قرار خواهد داد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.