کشتی اکتشافی متعلق به ترکیه که در منطقه مورد اختلاف با یونان در شرق دریای مدیترانه در حال دریانوردی بود، به سواحل این کشور بازگشته است.

 

به گزارش جماران، ​ترکیه روز یکشنبه تایید کرد کشتی اکتشافی متعلق به این کشور که در منطقه مورد اختلاف با یونان در شرق دریای مدیترانه در حال دریانوردی بود، به سواحل ترکیه بازگشته است.

اقدام ترکیه در حالی انجام شده است که تنش‌ ها میان این کشور و یونان بر سر منابع گاز در شرق دریای مدیترانه در هفته ‌های گذشته افزایش یافته است.

وزیر دفاع ترکیه به خبرگزاری دولتی آناتولی گفته است: «بازگشت کشتی ترک از شرق دریای مدیترانه به این معنی نیست که ترکیه از حق و حقوقش در این منطقه می ‌گذرد بلکه هر رفتی، برگشتی دارد.»

نخست وزیر یونان روز شنبه ترکیه را متهم کرده بود که با «تهدید» مرزهای شرقی اروپا، امنیت منطقه را مخدوش کرده است. با این حال آتن روز یکشنبه از بازگشت کشتی ترکیه استقبال و بر لزوم ادامه مذاکره تا حل نهایی اختلافات تاکید کرد.

نخست وزیر یونان گفت: در صورتی که ترکیه گام‌ هایی برای کاهش تنش بردارد، آمادگی مذاکره با این کشور را داریم.

با افزایش تنش میان ترکیه و یونان، برخی کشورهای اروپایی از تحریم ترکیه توسط اتحادیه اروپا در صورت انکار حق یونان و قبرس برای اکتشاف گاز در شرق دریای مدیترانه توسط آنکارا سخن گفته بودند.

فرانسه، در مشاجره بین دو کشور، از یونان حمایت کرده است.؛ اوایل هفته جاری، «امانوئل ماکرون» رئیس ‌جمهور فرانسه، ترکیه را به رفتارهای غیرقابل قبول متهم کرد و بر اهمیت سیاست روشن و محکم در برابر این کشور تاکید کرده بود.

این در حالیست که یونان اعلام کرده که مقدار قابل ‌ملاحظه ‌ای سلاح جدید خریداری کرده است.

بنابر اعلام نخست وزیر یونان این سلاح‌ ها شامل 18 هواپیمای جت جنگنده رافال فرانسوی، 4 ناوچه جنگی و 4 بالگرد برای نیروی دریایی این کشور است.

یونان همچنین قرار است طی پنج سال آینده 15 هزار سرباز به نیروی نظامی‌ خود اضافه کند.

ترکیه اخیرا کشتی‌ های تحقیقاتی ‌اش را برای زلزله‌ نگاری تجسسی به آب های نزدیک جزایر یونان فرستاده بود، که منجر به تشدید اختلافات بر سر قلمرو دو کشور شد.

این دو کشور عضو ناتو، ادعاهایی بر سر حقوق دریایی دارند، که باعث نگرانی از امکان افزایش هر چه بیشتر تنش ‌ها بین دو کشور شده است.

خریدهای جدید نظامی، همچنین شامل ضدتانک‌ های جدید، اژدر و موشک‌ خواهد بود.

خرید تسلیحاتی جدید یونان، بزرگ ترین خرید از این نوع در دو دهه اخیر بوده است.

​در ماه ژوئیه امسال ترکیه اعلام کرد که کشتی تحقیقاتی خود را برای حفاری‌ های تجسسی به آب های نزدیک به جزیره یونانی «کاستلوریزو» که فاصله کمی با ساحل جنوب غرب ترکیه دارد، اعزام می ‌کند. یونان در پاسخ به این اقدام ترکیه چند مانور دریایی، همراه با یکی از اعضای اتحادیه اروپا و امارات متحده عربی برگزار کرد.

تنش بین دو کشور، به دلیل مسائل دیگری هم شدت گرفته است؛ از جمله دو بخشی شدن جزیره قبرس بین ساکنان یونانی و ترک آن، و نیز ورود مهاجران به یونان از راه ترکیه.

یونان همچنین از تصمیم اخیر ترکیه در تبدیل مجدد موزه ایاصوفیه در استانبول به مسجد بسیار خشمگین بود. ایاصوفیه برای قرن ‌ها کلیسای جامع مسیحیان ارتدوکس بود.

بیش از یک ماه پیش «رجب طیب اردوغان» رئیس‌ جمهور ترکیه از کشف یک میدان گازی با حجم 320 میلیارد متر مکعب خبر داد و آن را بزرگ‌ ترین میدان گازی ترکیه در دریای سیاه خواند.

او گفته بود که با کشف این میدان گازی و استفاده از آن تا سال 2023 ترکیه به صادرکننده گاز تبدیل خواهد شد و احتمال داد که منابع گازی دیگری در این دریا کشف شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.