انفجار بمب در مسیر خودروی معاون رئیس جمهور افغانستان شماری کشته به جا گذاشت.

 

به گزارش جماران، ساعاتی پیش انفجار در منطقه تایمنی کابل رخ داد که هدف آن کاروان خودروهای حامل «امرالله صالح» معاون اول ریاست جمهوری افغانستان بود. اما صالح از این سوء‌قصد جان سالم به در برد.

«عباد صالح» پسر معاون اول ریاست جمهوری افغانستان که همراه پدرش بود، در توئیتی نوشته است:‌ «من همراه جلالت ماب معاون اول ریاست جمهوری بودم که خودروی ما هدف گرفته شد. به شما اطمینان می دهم که که او و همه سالمند. هیچ کسی از جانب ما تاکنون شهید نشده است.

«طارق آرین» سخنگوی وزارت داخلی افغانستان هم می ‌گوید که حوالی ساعت 07:35 دقیقه صبح به وقت محلی انفجاری در حوزه چهارم امنیتی در تایمنی صورت گرفته که دو شهید و 12 مجروح برجا گذاشته است. او نیز تایید کرده است که هدف انفجار صالح بوده است.

«رضوان مراد» رئیس بخش مطبوعات و روابط عمومی معاون اول رئیس جمهوری افغانستان با انتشار پستی در فیس ‌بوک ضمن تایید خبر یادآور شده که هدف حمله صبح روز چهارشنبه امرالله صالح بوده،‌ اما در این انفجار به او آسیبی وارد نیامده است.

امرالله صالح به مواضع ضدطالبانی اش مشهور است. او روز گذشته در سخنرانی به مناسبت نوزدهمین سالروز ترور «احمدشاه مسعود» گفت «طالبان باید بفهمند که مذاکره با این گروه به معنای تسلیمی به خواسته‌ ها و ارزش‌ های این گروه نیست».

او گفت: «سازش و مذاکرات به معنایی این است که مردم می ‌خواهند زیر آسمان کبود و یک چتر با دشمن خود با صلح زند‌گی کنند.»

معاون اول ریاست جمهوری افغانستان افزود: «به طالبان تفهیم می ‌کنیم که جمهوریت نظام چند نفر نیست، بلکه برای استقرار آن مردم از 34 ولایت کشور قربانی داده ‌اند.»

واکنش گروه طالبان به این سوءقصد فوری بود. شورشیان در پیامی نوشتند که بمب ‌گذاری امروز کابل کار آنها نیست.

هیچ گروهی مسئولیت حمله به معاون اول ریاست جمهوری افغانستان را نیز به عهده نگرفته است.

گروه طالبان با آمریکا توافقنامه رسمی دارد که بر مبنی آن در شهرهای بزرگ افغانستان دست به بمب گذاری و حملات انتحاری نزند. اما با وجود آن، هر از گاهی موارد زیادی ناامنی در گوشه و کنار افغانستان رخ می دهد و شهرهای این کشور نیز در امان نیست.

برعکس طالبان در خیلی از مناطق کشور بر شدت حملات خود علیه نیروهای امنیتی افغانستان افزوده است.

تصاویری که از این حادثه در رسانه‌ های افغانستان منتشر شده خیابانی را نشان می ‌دهد که در انتهای آن دود ناشی از انفجار به وضوح دیده می ‌‌شود. برخی دیگر از تصاویر منتشر شده نیز نشان می ‌دهد که محدوده وقوع انفجار توسط نیروهای امنیتی مسدود شده و دسترسی به آن به روی خودروها و عابرین مسدود شده است.

 

773x435_cmsv2_015a24ed-84b8-5027-8888-5642c18a81bc-4960018

 

عبدالله یکی از ساکنان پایتخت افغانستان به خبرگزاری فرانسه گفته که انفجار به قدری قوی بوده که شیشه‌ های پنجره منزل وی شکسته و فرو ریخته است.

به گفته این شاهد محلی در جریان این حادثه یک مغازه که در آن کپسول ‌های گاز به فروش می‌ رفت نیز آتش گرفت و کپسول ‌های داخل فروشگاه منفجر شدند.

امرالله صالح که به اتخاذ مواضع سخت نسبت به طالبان شهرت دارد، پیش‌ تر نیز سال گذشته در طول مبارزات انتخاباتی این کشور از یک حمله انتحاری و شلیک افراد مسلح به دفتر کار وی جان سالم به در برده بود.

این حمله جدا از 50 زخمی، دست کم 20 کشته برجای گذاشت که اغلب آنها را غیرنظامیان تشکیل می ‌دادند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.