بر اساس پژوهش آژانس محیط زیست اروپا هر سال چند صد هزار نفر در اروپا بر اثر پیامدهای آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری آلمان، «آژانس محیط زیست اروپا »(EEA) گزارش سالانه خود درباره چالش‌های زیست‌محیطی کشورهای عضو اتحادیه اروپا را در کپنهاگ، پایتخت دانمارک منتشر کرد.

مطابق این گزارش که خلاصه‌ای از آن بامداد هشتم سپتامبر در برخی رسانه‌های آلمانی‌زبان منتشر شد، پیامدهای آلودگی هوا مهم‌ترین عامل مرگ زودهنگام شهروندان در اتحادیه اروپاست.

پژوهش‌های این آژانس نشان می‌دهد که هر سال بیش از ۴۰۰ هزار نفر در ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا بر اثر پیامدهای آلودگی هوا دچار مرگ زودرس می‌شوند.

در این گزارش داده‌های مربوط به تاثیر عوامل زیست‌محیطی بر سلامتی و رفاه شهروندان اروپایی تجزیه و تحلیل شده است.

بر پایه بررسی‌های آژانس، آلودگی هوا همچنان اصلی‌ترین علت مرگ‌های زودهنگام در اتحادیه اروپا به شمار می‌رود و حدود یک هشتم موارد مرگ و میر ناشی از پیامدهای آن است.

با این حال در یک سال گذشته شمار قربانیان پیامد آلودگی هوا به نسبت سال ۱۹۹۰ که به یک میلیون نفر می‌رسید، نزدیک به شصت درصد کاهش یافته است.

در گزارش آژانس محیط زیست اروپا دومین علت مرگ‌های زودهنگام اختلال‌های ناشی از آلودگی صوتی معرفی شده که طی یک سال به مرگ ۱۲ هزار نفر منجر شده است.

به گفته «کاتارینه گنتس‌لبن» از همکاران آژانس، پیامدهای تغییرات آب و هوایی، نظیر افزایش شدید دمای هوا و سیلاب‌های ناشی از بارندگی‌های شدید نیز در مرگ زودرس شهروندان سهیم هستند. در این زمینه ساکنان مناطق شهری بیشتر در معرض خطر بوده‌اند.

گزارش آژانس می‌گوید آلودگی منابع آب و استفاده بیش از حد از آنتی‌بیوتیک‌ها که باعث مقاوم شدن عوامل بیماری‌زا می‌شوند نیز از اختلال‌های زیست‌محیطی هستند که در مرگ‌های زودرس نقش دارند.

نکته قابل توجه در این گزارش تفاوت فاحش میزان تاثیر عوامل زیست‌محیطی در مرگ‌های زودهنگام در کشورهای شرق و غرب اروپاست. در اغلب کشورهای اروپای شرقی موارد مرگ زودرس ناشی از پیامد معضلات زیست‌محیطی به مراتب بیشتر از کشورهای غربی است.

در یک سال گذشته بیشترین موارد مرگ زودرس ناشی از آلودگی‌های زیست‌محیطی در کشور بوسنی و هرز‌گوین ثبت شده که ۲۷ درصد کل موارد فوت در این کشور بوده است. کمترین موارد، با حدود ۹ درصد در کشورهای ایسلند و نروژ ثبت شده است.

«هانس بروینینکس» مدیر اجرایی آژانس محیط زیست می‌گوید در حالی که در اروپا شاهد بهبود وضعیت محیط زیست هستیم بررسی داده‌های یک سال گذشته نشان می‌دهد که لازم است برای حفاظت از آسیب‌پذیرترین افراد جامعه اقدامات بیشتری در دستور کار قرار گیرد.

گزارش تازه آژانس بر پایه داده‌های سازمان بهداشت جهانی مربوط به سال ۲۰۱۲ تنظیم شده است. این سازمان هنوز گزارش جدیدی در این زمینه منتشر نکرده است.

مطابق آمار سازمان بهداشت جهانی ۱۳ درصد از موارد سالانه مرگ و میر در کشورهای عضو اتحادیه اروپا به نوعی با معضلات زیست‌محیطی ارتباط دارند. این به معنای مرگ زودهنگام ۶۳۰ هزار نفر در سال بر اثر پیامدهای آلودگی محیط زیست است.

بیماری‌هایی مانند سرطان، نارسایی قلبی و بیماری‌های تنفسی بیشتر در پیوند با آلودگی محیط زیست قرار دارند. آژانس در گزارش خود تاکید می‌کند که با کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی می‌توان جلوی بسیاری از مرگ‌های زودرس را گرفت.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.