سفر وزیر خارجه روسیه و هیأت بلندپایه این کشور به دمشق پیام های سیاسی و اقتصادی زیادی دارد.

 

به گزارش جماران، روزنامه رأی الیوم در سرمقاله خود نوشت: سفر ناگهانی امروز دوشنبه هیأت روسیه به رهبری «یوری بوریسف» معاون نخست وزیر روسیه به دمشق و دیدار با «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه تأکیدی بر این مقوله است :«دوست زمان تنگی»،زیرا در سایه شرایط اقتصادی دشوار به دلیل محاصره و تحریم های اقتصادی تحمیلی آمریکا بر سوریه در چارچوب قانون «سزار» صورت گرفته است.

وجود«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه که به هیأت روسی ملحق شد به این سفر اهمیت و وزن زیادی داده است و نیز به آن بُعدی سیاسی داد به ویژه آن که لاوروف از هشت سال پیش تا کنون به دمشق سفر نکرده است و به احتمال زیاد ایده ها و اطلاعاتی دارد که در نتیجه مذاکرات روسیه و ترکیه درباره اوضاع ادلب ، رزمایش های مشترک این دو کشور و اخباری که درباره پاسخ مثبت ترکیه به خواسته های مسکو درباره اجرای توافقنامه جدا کردن گروه های تروریستی از گروه های «میانه رو» در ادلب به بیرون درز کرده است،متبلور شده است.

جمله مهمی که در کنفرانس مطبوعاتی لاوروف با «ولید المعلم» همتای سوری اش بیان شد این بود که لاوروف گفت:« انجام اقدامات لازم برای عبور از محاصره اقتصادی» و پس از آن مژده آقای المعلم به ملت سوریه برای بهبود اوضاع اقتصادی طی روزهای و ماه های آینده است.

یوری بوریسف در چنته خود 40 توافقنامه اقتصادی برای بازسازی پروژه های انرژی،نفت و کشاورزی داشت که بارزترین آنها توافقنامه با یک شرکت روسی برای استخراج نفت از آب های سوریه در دریای مدیترانه و ترزیق سرمایه ها در عرصه های بازسازی سوریه است.

این سفر زنگ آغاز عملیات بازسازی سوریه و شکستن محاصره اقتصادی آمریکا با تعهد روسیه، این کشور بزرگ، به تزریق میلیاردها دلار و در سطحی وسیع برای بازسازی آن چه جنگ ویران کرده است به صدا در آورد. این تعهد پیامی به آمریکا و دولت اشغالگر است مبنی بر این که سوریه و عملیات بازسازی آن خط قرمزی است که رهبران روسیه اجازه نمی دهند کسی از آن عبور کند و جان شهروندان و شرکت ها و سرمایه گذاری هایش به خطر بیفتد.

روسیه از طریق شرکت هایش که حفاری برای نفت و گاز را در شرق دریای مدیترانه در آب های منطقه ای سوریه آ؛از می کنند، تبدیل به شریکی قانونی و طرفی اساسی در هر گونه نزاعی در آینده در منطقه شد و با همه ابزارها و شیوه ها از منافع خودش و در عین حال از منافع سوریه همپیمانش حمایت خواهد کرد.

مساله قطعی این است که لاوروف فرمانده دیپلماسی روسیه در چنته خود چندین ایده سیاسی دارد که از طریق تماس های روسیه با ترکیه و ایالات متحده متبلور شده است و چه بسا در این دیدار آنها را به اطلاع رئیس جمهور سوریه رسانده است؛مردی همچون لاوروف بعد از غیبت هشت ساله به منظور رایزنی درباره پروژه های بازسازی سوریه که خارج از تخصص اش است به دمشق سفر نمی کند.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه شخصا بر سیر سیاسی« سوچی»برای حل بحران سوریه نظارت دارد؛ روندی سیاسی که با کمیته قانون اساسی که نمایندگانی از طیف های مختلف دولت و مخالفان سوریه (به استثنای طرف کرد) را شامل می شود و بعید نیست که ایده ها و افکار جدیدی درباره پیکره قانون اساسی پیشنهادی و انتخابات ریاست جمهوری سال 2023 وجود دارد و این ایده ها و افکار بدون موافقت رئیس جمهور سوریه به دنیا نمی آیند و عملی نمی شوند.

نمی خواهیم که گزافه گویی گرده و بگویم این سفر چه بسا مهمترین اقدام از زمان «امدادرسانی» نظامی روسیه برای خنثی کردن توطئه ساقط کردن نظام سوریه است که آمریکا با 65 کشور و صدها میلیارد دلار و صدها هزار تروریست و میلیون ها تن تجهیزات نظامی سنگین برای اجرای آن اقدام کرد ولی نشانه های اولیه ای که از لا به لای کنفرانس مطبوعاتی مشترک می توان به آن رسید حکایت از چیزی های زیادی در این زمنیه دارد و چه بسا ارزش لیره سوریه «ترمومتر» ی در این زمینه باشد و بالا رفتن آن محتمل تر است و خدا بهتر می داند.

 

مضمون کنفرانس مطبوعاتی لاوروف و المعلم

وزیر خارجه سوریه کنفرانس خبری مشترک با همتای روس و معاون نخست وزیر روسیه در دمشق برگزار کرد. لاوروف گفت، آخرین لانه‌های تروریست‌ها در سوریه کاملا نابود خواهند شد.

 ولید معلم، وزیر خارجه سوریه در کنفرانس خبری با سرگئی لاوروف، همتای روسش و یوری بوریسف، معاون نخست‌وزیر روسیه اظهار کرد: هیئت روسیه دیداری سازنده و مثمرثمر با بشار اسد داشت و این دیدار شامل مباحث همکاری سیاسی و وضعیت سوریه و منطقه بود.

وزیر خارجه سوریه گفت: آینده روابط با روسیه به لحاظ اقتصادی و سیاسی امیدبخش و مثبت است.

وزیر سوری تاکید کرد: درخصوص قانون اساسی آینده این مساله به نتایج و توافقات اعضای کمیته قانون اساسی و پیش‌نویسی که همه‌پرسی مردمی گذاشته خواهد شد، بستگی دارد.

او خاطرنشان کرد: هیچ جدول زمانی برای تدوین قانون اساسی جدید وجود ندارد و این مساله به اعضای کمیته قانون اساسی مربوط است. قانون اساسی از قداستی برای ملت برخوردار است و باید آنچه از آن حاصل می‌شود در جهت منافع ملت باشد. قانون اساسی آینده مساله‌ای است که به اعضای کمیته از دو طرف مخالفان و دولت مربوط می‌شود و اگر بخواهند قانون اساسی آینده را اصلاح یا قانون اساسی جدید ایجاد کنند در هر دو حالت باید آن به همه پرسی مردمی گذاشته شود.

معلم تاکید کرد: هیچ ارتباطی بین همکاری اقتصادی و روابط سیاسی بین روسیه و سوریه وجود ندارد و این مسائل به منافع کلی دو ملت مربوط هستند.

رئیس دستگاه دیپلماسی سوریه همچنین تاکید کرد: انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه در زمان خود در سال آینده میلادی برگزار خواهد شد و هیچ ربطی به مناقشات جاری بر سر قانون اساسی ندارد. انتخابات ریاست‌جمهوری به صورت شفاف و آزاد برگزار می‌شود و هر کسی شرایط نامزدی را داشته باشد می‌تواند نامزد شود. ما در سوریه از هیچ توافقی در مغایرت با قانون اساسی سوریه حمایت نمی‌کنیم.

لاوروف نیز تصریح کرد: سفر  ما متمرکز بر بررسی چشم‌اندازهای آتی توسعه روابط دو جانبه در سایه تحولات سوریه، منطقه و جهان بود. سوریه در مقابل خود اولویت‌های جدیدی دارد که مهمترین آنها بازسازی زیرساخت‌های اجتماعی، اقتصادی و جلب حمایت جامعه جهانی برای تحقق این هدف هستند.

او افزود: در دیدار با اسد توافق کردیم وضعیت سوریه به آرامش نسبی بازگردد.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه افزود: گروه‌هایی خارجی هستند که می‌خواهند طرح‌ها جدایی‌طلبانه خود را در سوریه اعمال کنند و ملت سوریه با تحریم‌ها خفه کنند. هیئت روسیه بار دیگر بر پایبندی قاطع خود در خصوص حاکمیت سوریه و تمامیت ارضی آن تاکید می‌کند. سوری‌ها خودشان درباره تعیین سرنوشت‌شان تصمیم می‌گیرند. تعیین جدول زمانی برای فعالیت کمیته قانون اساسی سوریه غیرممکن است.

دیپلمات کهنه‌کار روسیه گفت: تمام منشورها و اسناد خارجی درباره روند آستانه بر پایبندی روسیه و ترکیه به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه تاکید کرده‌اند.

او ادامه داد: روند آستانه زمانی تجلی یافت که سازمان ملل از برداشتن گام‌های ملموس در پرونده سوریه امتناع کرد. اختلافاتی بین مسکو، آنکارا و تهران در خصوص نحوه روند بحران سوریه وجود دارند اما ما برای ممانعت از تکرار سناریوی عراق و لیبی در سوریه تلاش صادقانه می‌کنیم و این نقطه وحدت ماست.

وی اضافه کرد: وجود ایران در سوریه مربوط به اراده حاکمیتی دولت مشروع این کشور است.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه تاکید کرد: اولویت‌های همکاری تجاری و اقتصادی به طور مفصل بین معلم و بوریسوف بررسی شد. مهمترین ویژگی این مرحله این است که سوریه با حمایت روسیه در جنگ علیه تروریسم پیروز شد.

لاوروف گفت: اتهامات استفاده روسیه از پایگاه حمیمیم در سوریه برای انتقال سلاح و شبه‌نظامیان به لیبی ادعاهایی بی‌اساس هستند. ما نباید فراموش کنیم که ماهیت بحران لیبی به ریشه‌های ماجراجویی ائتلاف ناتو بازمی‌گردد. طرف‌های حل بحران لیبی در مسکو مسائل مشترک را بررسی کردند.

او ادامه داد: از همان روزهای اول بحران لیبی روسیه تنها کشوری بود که روابط خود را با تمام گروه‌های درگیر در این کشور حفظ کرد. با گذشت زمان طرف‌های خارجی فهمیدند راه حل نظامی برای بحران لیبی جواب نمی‌دهد. ما خواهان آتش‌بس فوری در لیبی هستیم.

بوریسف نیز تصریح کرد: روسیه در تلاش برای تقویت روابط نظامی، سیاسی و اقتصادی با سوریه است. ما مذاکرات سازنده و مفیدی با نخست وزیر جدید داشتیم و راه‌های تقویت همکاری تجاری و اقتصادی را بررسی کردیم.

معاون نخست وزیر روسیه تصریح کرد: ما به صورت فعال در چارچوب کمیته مشترک روسیه و سوریه تلاش می‌کنیم.

بوریسوف ادامه داد: طرح توافقنامه جدید بین روسیه و سوریه شامل بیش از ۴۰ طرح جدید در زمینه‌های احیای بخش انرژی، تعدادی نیروگاه برق و استخراج نفت و اکتشافات دریایی است.

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.