مسئولان مخالف دولت ترکیه وزارت بهداشت را به پنهانکاری درباره آمار مبتلایان و قربانیان کرونا متهم کردند.

 

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز،شهرداران دو شهر بزرگ آنکارا و استانبول در ترکیه دولت«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور این کشور را متهم کردند که در موضوع اطلاع‌رسانی درباره شیوع گستردۀ ویروس کرونا در این کشور دست به پنهانکاری زده است.

«منصور یاواش» شهردار آنکارا پایتخت ترکیه و «اکرم امام‌اوغلو» شهردار استانبول اعلام کردند که میان آمارهای منتشر شده توسط وزارت بهداشت این کشور و گزارش‌هایی که آنها در سطح منطقه دریافت می‌کنند، تفاوتهای قابل تاملی دیده می‌شود.

ترکیه در حال حاضر در فهرست جهانیِ کشورهای گرفتار به بیماری کووید۱۹ در رتبه ۱۸ قرار دارد و بنا برگزارش‌های رسمی، تا کنون دست‌کم ۲۶۸ هزار و پانصد نفر در سراسر این کشور به ویروس کرونا مبتلا شده و ۶ هزار و ۳۲۶ نفر نیز از این بیماری جان باخته‌اند.

اگرچه «فخرالدین کوکا» وزیر بهداشت ترکیه هشدار داده که این کشور مانند بسیاری از کشورهای اروپایی با موارد بیشتری از مرگ و میر ناشی از ابتلا به ویروس کرونا روبرو خواهد شد، اما شهرداران آنکارا و استانبول که هر دو عضو «حزب جمهوری‌خواه خلق» و منتقد حزب حاکم در ترکیه هستند، اعلام کردند آمارهای مرگ و میری که هر کدام بطور جداگانه از شهرهای محل فعالیتشان دریافت کرده‌اند، به تنهایی با آمارهایی که دولت از وضعیت مرگ و میر این بیماری در سراسر ترکیه اعلام کرده، تقریبا برابری می‌کند.

 امام اوغلو روز یکشنبه اعلام کرد: «دقیقا همین الان آمارهای استانبول با داده‌های کل ترکیه برابری می‌کند... این تناقض واقعا آزاردهنده است. من تا کنون شخصا چهار پنج بار در این باره به وزارت بهداشت نامه نوشتم و پرسیده‌ام که این چه وضعی است؟ باید در این باره شفافیت وجود داشته باشد.»

منصور یاواش، شهردار آنکارا نیز در سخنرانی جداگانه‌ای اعلام کرد که مشکل تناقض آماری درباره جمعیت ۵.۵ میلیون نفری پایتخت ترکیه نیز دیده می‌شود.

او گفت: «این پنهانکاری‌ها چه فایده‌ای دارد؟ آن هم در حالی که با اطلاع‌رسانی درست، مردم از رفتن به عروسی‌ها و عزاداری‌ها و دور هم جمع شدن‌ها خودداری خواهند کرد.»

وزارت بهداشت ترکیه تاکنون از واکنش به سخنان این دو شهردار خودداری کرده است.

اعتراض این دو شهردار به آمارهای نادرست دولتی در حالی است که انجمن‌های پزشکی ترکیه نیز درباره شیوع گسترده ویروس کرونا در این کشور هشدار داده‌اند. پزشکان ترکیه هفته‌هاست بر این موضوع تاکید دارند که مقامات دولتی در تلاش برای کمرنگ نشان دادن مقیاس واقعی شیوع کرونا در این کشور هستند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.