در پی اعلام توافق آمریکا، رژیم صهیونیستی و امارات برای آغاز روابط رسمی میان تل آویو و ابوظبی، مقامات منطقه و جهان به این توافق واکنش نشان دادند.

 

به گزارش جماران، در پی اعلام توافق آمریکا، رژیم صهیونیستی و امارات برای آغاز روابط رسمی میان تل آویو و ابوظبی مقامات مختلف منطقه و جهان به این توافق واکنش نشان دادند.

کمیته مقاومت مردمی فلسطین توافق میان امارات و اسرائیل را «خنجر مسموم بر پشت امت اسلامی و تاریخ آن» خواند.

سازمان آزادی بخش فلسطین نیز اعلام کرد اسرائیل با مذاکرات محرمانه از امارات جایزه دریافت کرد.

«محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در واکنش به این توافق، خواهان نشست فوق العاده اتحادیه عرب و همچنین نشست فوری رهبران و گروه های فلسطینی برای بررسی پیامدهای این توافق شد.

وی همچنین این توافق را به مثابه به رسمیت شناختن قدس به عنوان «پایتخت رژیم اسرائیل» و نیز خیانت به قدس و الاقصی دانست.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین همچنین از وزارت خارجه فلسطین خواست وزیر فلسطین در ابوظبی را در واکنش به این توافق امارات و اسرائیل فرابخواند.

«عباس زکی» از رهبران جنبش فتح هم اقدام امارات به عادی ‌سازی روابط با رژیم  صهیونیستی را شانه خالی کردن از مسئولیت‌ های ملی، دینی و انسانی خود در قبال مساله فلسطین دانست.

«داوود شهاب» مسئول دفتر رسانه ای جنبش جهاد اسلامی فلسطین گفت به شدت توافق میان امارات و اسرائیل را محکوم می کنیم. این توافق اقدامی برای نجات رژیم صهیونیستی است و در واقع امارات از پشت به فلسطین خنجر زد.

وی افزود این شیخ نشین ها با توافق با دشمن صهیونیستی به دنبال حفظ تاج و تخت خود هستند.

شهاب ادامه داد توافق میان امارات و رژیم صهیونیستی فرصتی برای این رژیم است تا جنایت های خود را در فلسطین اشغالی افزایش دهد.

«فوزی برهوم» سخنگوی حماس گفت توافق میان امارات و اسرائیل، پاداشی رایگان به اشغالگران بابت کشتار و جنایت در حق ملت فلسطین است.

وی افزود این توافق اشغالگران را به جنایت بیشتر تشویق می کند.

«حنان عشراوی» مذاکره کننده ارشد فلسطین و عضو کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین هم در پیامی در توئیتر نوشت «امارات معاملات و عادی سازی روابط خود با اسرائیل را علنی کرد. لطفا نمی خواهد به ما لطف کنید. ما ثمن معامله نیستیم تا با آن مشکلات خود را پنهان کنید.»

«عطاءالله حنا» سراسقف کلیسای رم ارتدکس قدس، عادی سازی روابط و توافق امارات با رژیم صهیونیستی را محکوم کرد و گفت این توافق درچارچوب طرح هایی قرار دارد که هدفشان از بین بردن آرمان ملت فلسطین است. توطئه ها ضد ملت فلسطین تمامی ندارد اما توطئه گران اراده ملت فلسطین را نادیده گرفته اند.

«نبیل ابوردینه» وزیر اطلاع رسانی تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در بیانیه ای گفت توافق امارات با اسرائیل طرح صلح عربی را از بین می برد و ما این اقدام را محکوم می کنیم و آنرا خیانت به قدس می دانیم. به برادران عرب خود هشدار می دهیم تسلیم فشارهای آمریکا نشوند و راه امارات را دنبال نکنند.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا هم در ادعایی مضحک این توافق را «تاریخی» خواند و گفت: این توافق مهمترین دستاوردی است که در 25 سال اخیر به دست آمده و چه بسا شاهد اتفاقات دیگری در آینده باشیم. از رهبران امارات و اسرائیل به خاطر «شجاعتشان» تشکر می کنم!

ترامپ همچنین گفت که دوست دارد نام خودش را روی این توافق بگذارد اما رسانه ها این موضوع را قبول نمی کنند.

«مایک پومپئو» وزیر خارجه آمریکا  در ادعایی این توافق را «گامی بزرگ و رو به جلو در مسیر صحیح» توصیف کرد.

«رابرت اوبرایان» مشاور امنیت ملی آمریکا با اشاره به توافق ادعا کرد که تعجب نمی ‌کند اگر دونالد ترامپ کاندید جایزه صلح نوبل شود!

«جارد کوشنر» داماد ترامپ و طراح طرح ضد فلسطینی معامله قرن هم مدعی شد ترامپ از ما خواهان اقدامی غیرمتعارف از ما خواست و ما انجامش دادیم و این توافق فرصت های «صلح» را فراهم خواهد کرد. وی همچنین با «تاریخی» خواندن این توافق ، موافقت اسرائیل را با توقف طرح الحاق اراضی فلسطینی اعلام کرد. کوشنر اعلام کرد کشورهای عربی دیگر هم هستند که اقدام مشابه امارات اتخاذ خواهند کرد.

«برایان هوک» نماینده سابق آمریکا در امور ایران نیز در اظهاراتی مضحک توافق امارات و اسرائیل را «کابوسی» برای ایران خواند! زیرا به ادعای وی، هیچ ‌کس بیشتر از ایران برای تشدید درگیری ‌ها میان اعراب و اسرائیل تلاش نکرده است.

«استیون منوچین» وزیر خزانه ‌داری آمریکا نیز در ادعاهایی گفت: این لحظه‌ای تاریخی است و سپاسگزاریم که اجازه دادید همه ما بخشی از آن باشیم. این خارق‌ العاده است.

«جو بایدن» کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا نیز این توافق را «گامی تاریخی» توصیف کرد. در بیانیه بایدن آمده است: «پیشنهاد امارات برای به رسمیت‌ شناختن اسرائیل اقدامی مبارک، شجاعانه و به شدت مورد نیاز در زمامداری است!»

بایدن در بخش دیگری از این بیانیه از طرح اشغالگرانه رژیم صهیونیستی انتقاد کرده و گفته است: «طرح الحاق، ضربه ‌ای کاری به صلح وارد می‌ آورد و به همین دلیل است که من اکنون با آن مخالف هستم و در کسوت رئیس‌ جمهور نیز با آن مخالف خواهم بود.»

درعین حال، فرانسه و انگلیس از توافق حمایت کردند و از میان کشورهای منطقه هم بحرین با استقبال از عادی‌ سازی رابطه امارات و رژیم اشغالگر اسرائیل اعلام کرد که چنین اقدامی شانس صلح در منطقه را افزایش می ‌دهد!

خبرگزاری رسمی بحرین اعلام کرد این‌ کشور از توافق اسرائیل و امارات متحده عربی استقبال می ‌کند و مدعی شد این توافق طرح الحاق کرانه باختری به اسرائیل را متوقف کرده و شانس صلح را افزایش می‌ دهد.

«بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس نیز گفت از تعلیق طرح الحاق اراضی فلسطینی استقبال می کنیم .وی مدعی شد این اقدام باعث ایجاد «خاورمیانه ای امن تر» می شود!

«دومینیک راب» وزیر خارجه انگلیس هم با استقبال از توافق گفت اکنون زمان مذاکره مستقیم بین فلسطینی‌ ها و اسرائیلی ها فرا رسیده است.

در همین حال فرانسه هم  تعلیق طرح الحاق مناطقی از کرانه باختری به اسرائیل که در توافق این کشور با امارات قید شده است را «‌گامی مثبت» خواند.

وزارت خارجه اردن به توافق عادی سازی رژیم صهیونیستی با امارات واکنشی محتاطانه نشان داد و با صدور بیانیه ای تاکید کرد که تعلیق الحاق کرانه باختری که در توافقنامه امارات و اسرائیل گنجانده شده است باید از سوی اسرائیل عملی شود و اسرائیل باید تمامی اقدامات غیرقانونی خود را متوقف کند.

«ضیف الله الشامی» وزیر اطلاع رسانی دولت نجات ملی یمن هم در واکنش گفت: اعلام برقراری روابط مستقیم میان امارات و رژیم صهیونیستی لکه ننگی است که هر کس ذره ای خون عربی، آزادگی و ارزش های دینی در رگ های خود داشته باشد، آن را رد می کند.

وی بیانیه مشترک امارات - آمریکا و رژیم صهیونیستی را پیامی ضد امت اسلامی و آزادگان جهان عنوان کرد.

«محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصارالله یمن هم گفت توافق صهیونیستی - اماراتی را به شدت محکوم می کنیم و آن را یک اقدام تحریک آمیز می دانیم. این اقدام، آنچه را که سری بود علنی و ثابت کرد دشمن صهیونیستی و آمریکایی به ویران کردن منطقه ادامه می دهند. توافق اماراتی- اسرائیلی و مشارکت امارات در تجاوز به یمن، ثابت می کند ما جان و خون خود را فدای آرمان فلسطین می کنیم.

عبدالسلام خاطر نشان کرد صهیونیست ها با وجود صدور بیش از 60 قطعنامه شورای امنیت، شهرک سازی را متوقف نکردند و امارات امروز به دنبال فریب افکار عمومی است. 

«عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر هم با استقبال از این توافق، در ادعایی آن را گامی در مسیر برقراری صلح در خاورمیانه خواند. 

سازمان ملل متحد در پیامی در واکنش به توافق مذکور اعلام کرد از هر طرحی که به تقویت صلح و امنیت در منطقه بیانجامد، استقبال می کنیم.

«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی، توافق با امارات برای آغاز رسمی و علنی روابط با امارات را ستود و این روز را «روزی تاریخی» توصیف کرد.

وی همچنین گفت که کشورهای عربی و اسلامی دیگری هم هستند که به روند صلح ملحق خواهند شد. 

«انور قرقاش» وزیر مشاور در امور خارجه امارات هم این توافق را دستاوردی منحصر به فرد در حفظ روند صلح در خاورمیانه دانست. وی مدعی شد امارات در تصمیمی شجاعانه، تلاشش را برای توقف الحاق اراضی فلسطینی به کار بست.

سفارت امارات در واشنگتن نیز این توافق را «پیروزی دیپلماتیک» برای منطقه توصیف کرد و در توئیتی مدعی شد امارات دائما «حامی قوی برای ملت فلسطین» خواهد بود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.