جیک سولیوان، مشاور سیاست خارجی جو بایدن، با محکوم کردن رویکرد حداکثری مایک پمپئو، تاکید کرد: ما نباید دیپلماسی هسته ای را به خاطر دیپلماسی منطقه ای، گروگان بگیریم بلکه باید راههایی پیدا کنیم که پیوندهایی برقرار کرده و هر دو هدف را به پیش ببریم.

به گزارش سرویس بین الملل جماران؛ ماتیو پِتتی (Matthew Petti)، در نشنال اینترست نوشت: «1. جیک سولیوان Jake Sullivan، مشاور ارشد سیاست خارجی جو بایدن، روز چهارشنبه در نشستی که در اندیشکده "مرکز امنیت نوین آمریکا" برگزار شد، گفت که آمریکا باید به برجام بازگردد تا "سازشی" میان ایران و همسایگانش شکل دهد.

2. سولیوان که هم اکنون به بایدن در شکل دهی به تیم سیاست خارجی اش کمک می کند، روشن ساخت که چنانچه بایدن به ریاست جمهوری برسد، تلاش خواهد کرد فایل هسته ای را بعنوان پیش شرطی برای برخورد با دیگر مسائل، ببندد.

3. وی گفت: "فکر نمی کنم، هیچ (فاکتور) ناسازگاری در جستجوی راهی به جلو در دیپلماسی هسته ای برای اوایل سال آینده وجود داشته باشد" که "پس از آن زمینه را برای گفتگو درباره یک توافق تکمیلی آماده می کند."

4. وی به صراحت نگفت که از بازگشت به توافق 2015 پشتیبانی می کند اما درباره سناریویی صحبت کرد که در چارچوب آن "ما در سال 2021، گشایشی در تحریم ها برای ایران ایجاد می کنیم تا در برابرش، آنها هم به شماری از تعهداتشان بازگردند."

5. سولیوان، رویکرد حداکثری مایک پمپئو را محکوم کرد و گفت: "ما نباید دیپلماسی هسته ای را به خاطر دیپلماسی منطقه ای، گروگان بگیریم بلکه باید راههایی پیدا کنیم که پیوندهایی برقرار کرده و هر دو هدف را به پیش ببریم."

6. سولیوان گفت: "زمانی که برای نخستین بار به این مسئله پرداختیم، دوستانمان در خلیج (فارس) مکررا گفتند که "مسائل منطقه ای را به نقطه کانونی گفتگوها تبدیل نکنید... چرا که ما اگر سر میز گفتگو نباشیم، روی آن هستیم." وی گفت: "مسیر منطقه ای باید توسط بازیگران منطقه ای هدایت شود."

7. آنتونی بلینکن Anthony Blinken، یک مشاور دیگر ارشد جو بایدن، به صراحت از پایبندی به بازگشت به برجام در صورت تمایل ایران، سخن گفت.

8. در جلسه چهارشنبه مرکز امنیت نوین آمریکا، همچنین کلسی دایون پورت، مدیر سیاست عدم تکثیر در انجمن کنترل جنگ افزارها، خواهان بازگشت به برجام شده و آن را بهترین سناریویی دانست که "بی گمان شدنی است". وی گفت که برجام یک توافق محکم و موثر است.

9. اما مارک دوبوویتز، مدیر اجرایی بنیاد دفاع از دمکراسی ها که با ترامپ پیوند دارد، عهد بست که مانع بازگشت بایدن به برجام شود. وی گفت: "جمهوریخواهان، محکم جلوی بازگشت به برجام خواهند ایستاد. اسراییل هم علیه برجام لابی خواهد کرد. همه ما که مخالف برجام بودیم، دوباره علیه بازگشت به آن صف آرایی خواهیم کرد.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.