ترکیه و امارات که یکی از دولت شرق و دیگری از دولت غرب لیبی در بحران این کشور حمایت می کنند برای یکدیگر شاخ و شانه کشیدند.

 

به گزارش جماران، در پی تهدید امارات توسط وزیر دفاع ترکیه، وزیر مشاور در امور خارجی امارات نیز به شدت به ترکیه حمله کرد.

پس از آن «خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه امارات را تهدید کرد که به دلیل دخالت در لیبی و حمایت از ژنرال «خلیفه حفتر»  این کشور را محاکمه خواهد کرد، «انور قرقاش» وزیر مشاور در امور خارجی امارات متحده عربی درباره مداخلات ترکیه در امور کشورهای عربی هشدار داد.

 انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجی امارات متحده عربی امروز شنبه گفت ترکیه باید از مداخله در امور کشورهای عربی دست بردارد. وی همچنین به انتقاد از اظهارات وزیر دفاع ترکیه درباره لیبی پرداخت.

رسانه‌های ترکیه پیشتر اظهارات وزیر دفاع آن کشور را که از نقش مخرب امارات در لیبی انتقاد می‌کرد منتشر کرده بودند.

ترکیه، مصر و روسیه از «خلیفه حفتر» فرمانده نظامی که در شرق لیبی مستقر است حمایت می‌کنند. ترکیه نیز از دولت مستقر در طرابلس که مورد تأیید سازمان ملل است پشتیبانی می‌کند.

در اظهارات توییتری قرقاش آمده است: «روابط به وسیله تهدیدها مدیریت نمی‌شود و در این روزگار و زمان، توهمات استعمارگرایانه از هیچ جایگاهی برخوردار نیستند.»

پیش از این ترکیه با محکوم کردن اقدامات مصر و امارات در لیبی بر محاکمه این کشور تاکید کرد.

«خلوصی آکار»، وزیر دفاع ترکیه گفت: «ابوظبی مرتکب اقدامات مضر در لیبی و سوریه شده است.»

آکار وعده داد که ترکیه امارات را در زمان و مکان مناسب محاکمه خواهد کرد.

وی در ادامه افزود: «باید از ابوظبی سؤال شود که انگیزه این خصومت، این اهداف بد، این حسادت چیست؟»

آکار گفت که به مصر توصیه می‌کنم از اظهاراتی که به برقراری صلح در لیبی کمک نکرده بلکه باعث ایجاد جنگ در این کشور می شود، خودداری کند.

وی با درخواست از کشورهای حامی «خلیفه حفتر»، فرمانده نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی برای توقف حمایت از وی گفت: «اگر امارات، مصر، عربستان، روسیه و فرانسه از حمایت حفتر دست برندارند، لیبی به ثبات نخواهد رسید.»

اظهارات آکار درست زمانی مطرح شده است که تنش بین دولت وفاق و نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی به فرماندهی «خلیفه حفتر» در حال افزایش است.

ترکیه از دولت وفاق حمایت نظامی می‌کند و امارات و مصر عربستان سعودی و روسیه از نیروهای حفتر پشتیبانی می‌کنند.

بنابراین گزارش، نزاع در لیبی تنش حاکم بر روابط آنکارا و ابوظبی را تشدید کرد؛ روابط دو کشور در سال های اخیر در پی رقابت بر سر نفوذ منطقه ای و حمایت ترکیه از قطر در تنش میان دوحه با عربستان، امارات،بحرین و مصر رو به تیرگی رفت.

ترکیه از انتقاد مستقیم عربستان سعودی اجتناب می کند اما در انتقاد از امارات درنگی به خرج نمی دهد.

در سال 2018 ترکیه نام محله ای که سفارت امارات در آنکارا در آن واقع شده است را «کوچه فخرالدین پاشا»به افتخار حاکم عثمانی گذاشت؛ امارات این حاکم عثمانی را به ارتکاب جنایت علیه ساکنان شهر «مدینه منوره» متهم می کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.