موضوع بر سر یک بحران جدی است. پیامد اقتصادی برخاسته از همه ‌گیری کرونا همه کشورهای جهان را کمابیش شامل می ‌شود.

 

به گزارش جماران، خبرگزاری آلمان گزارش داد پیامدهای اقصادی شیوع جهانی کرونا، بسیاری از کشورهای جهان و حتی کشورهای دارای اقتصاد با ثبات و قدرتمندی مانند آمریکا و آلمان را نیز به چالش کشیده است؛ بحرانی که از آن به عنوان شدیدترین بحران دهه ‌های گذشته یاد می ‌شود. دامنه این بحران حادتر از بحران مالی سال‌ های 2008 و 2009 است و تبعات آن نیز برای اقتصاد جهان شدیدتر است.

برای فهم دامنه بحرانی که کرونا در اقتصاد جهان ایجاد کرده است، باید به سراغ آن دسته از کشورهایی رفت که از اقتصادی کمابیش شکوفا و رشدیابنده برخوردار بوده ‌اند.

از آن جمله است اقتصاد کشورهایی همچون آلمان و آمریکا که از توان مالی بسیاری برخوردار هستند. این دو کشور برای مهار پیامدهای برخاسته از شیوع کرونا صدها میلیارد یورو در شریان‌های اقتصاد خود تزریق کرده ‌اند.

تصویر سیاه از اقتصاد آمریکا

آمریکا در حال حاضر با شیوع گسترده ویروس کرونا روبرو است. چهار میلیون و 350 هزار مورد ثبت شده از ابتلا به ویروس کرونا و بیش از 150 هزار قربانی، آمار تکان‌دهنده ‌ای هستند که بی تردید بر حیات اقتصادی این کشور اثر نهاده ‌اند.

تصویر سیاه اقتصاد آمریکا را «جروم پاول» رئیس بانک مرکزی آمریکا ارائه داده است. رئیس فدرال رزرو آمریکا نظر کارشناسان و تحلیلگران امور اقتصادی در مورد دامنه بحران کرونا را تایید کرده و گفته است که این بحران حادتر از بحران مالی سال 2008 آمریکا است.

پاول نسبت به پیامدهای این بحران برای اقتصاد آمریکا هشدار داده و گفته بود که بازگشت ثبات و شرایط عادی به اقتصاد این کشور منوط به کنترل شیوع کرونا است.

بانک مرکزی آمریکا اعلام کرده است که برای مقابله با پیامدهای این بحران هر آنچه در توان دارد به کار خواهد گرفت. نرخ بهره‌ بانکی بر اساس تصمیم پاول همچنان بین صفر و 25 صدم درصد خواهد بود و از این طریق امکان پرداخت وام به موسسات مالی آسیب ‌دیده تسهیل خواهد گشت.

بیکاری در آمریکا

موعد تعیین شده برای پرداخت دولتی کمک‌ بیکاری به کسانی که در اثر بحران کرونا کار خود را از دست داده ‌اند، پایان ماه جاری میلادی خاتمه می ‌یابد.

رئیس فدرال رزرو آمریکا اعلام کرده است که دولت ناگزیر به تمدید پرداخت این کمک ‌های مالی است. میزان آن را البته باید کنگره آمریکا تعیین کند. در این رابطه، حزب جمهوری خواه و حزب دموکرات اتفاق نظر دارند. همه نمایندگان کنگره از تمدید پرداخت کمک بیکاری و همچنین تزریق بیشتر پول به شریان ‌های اقتصاد این کشور حمایت می ‌کنند.

در ماه ژوئن سال جاری نرخ بیکاری در آمریکا به بیش از 11 درصد رسید. پیش از شروع بحران کرونا، در سه ‌ماهه نخست سال جاری میلادی، نرخ بیکاری در این کشور 3.5 درصد بوده است.

علاوه بر آن، تحلیلگران اقتصادی آمریکا بر این باورند که نرخ رشد اقتصادی آمریکا در سه ماهه دوم سال جاری در قیاس با سه‌ ماهه نخست حدود 30 تا 40 درصد کاهش یافته است.

به عبارت دیگر، نرخ رشد اقتصادی آمریکا در سه ماهه دوم بین 9 تا 12 درصد کاهش نشان می ‌دهد. به عقیده جروم پاول، این نازل‌ ترین رشد اقتصادی آمریکا در طول تاریخ این کشور است.

دولت آمریکا در همراهی با کنگره از زمان آغاز بحران کرونا تا لحظه کنونی حدود 3000 میلیارد دلار پول در اقتصاد این کشور تزریق کرده است. یعنی چیزی بیش از 10 درصد تولید ناخالص ملی این کشور.

بحران کرونا در آلمان

اقتصاد آلمان نیز با بحرانی شدید روبرو است. آمار و اطلاعات منتشر شده درباره اوضاع اقتصادی آلمان حکایت از کاهش شدید آهنگ رشد اقتصادی این کشور دارد. بر اساس آمار منتشر شده، اقتصاد آلمان در سه ماهه دوم سال جاری با کاهش نرخ رشدی معادل بیش از 10 درصد روبرو بوده است.

چنین کاهشی در تاریخ آلمان پس از جنگ و به‌ ویژه در آلمان متحد بی سابقه است. علت اصلی کاهش نرخ رشد اقتصادی آلمان ناشی از کاهش صادرات این کشور است.

بازار کار آلمان در قیاس با بازار کار آمریکا در اثر شیوع کرونا کمتر آسیب دیده است. شمار بیکاران در آلمان در ماه ژوئیه حدود 57 هزار نفر افزایش یافت و به این ترتیب کل شمار بیکاران این کشور به دو میلیون و 910 هزار نفر رسید.

دفاع از اشتغال

کارشناسان افزایش این میزان از بیکاری را بیشتر ناشی از کاهش اشتغال در ماه ‌های تابستان می ‌دانند تا ناشی از کرونا. این در حالی است که دولت آلمان برای جلوگیری از بیکاری گسترده در این کشور در اثر کرونا اقدام به تقبل بخشی از حقوق شاغلان شده است.

آنچه در آلمان به عنوان «کورتس‌آربایت» شهرت یافته، تقبل بخش قابل ملاحظه ‌ای از حقوق و دستمزد شاغلان آن دسته از شرکت‌ ها و کارخانه‌ هایی است که در اثر شیوع کرونا با کاهش سنگین درآمد روبرو بوده‌ اند.

همین آمار حکایت از آن دارد که در آلمان تا پایان ماه ژوئیه حدود شش میلیون و 700 هزار نفر از این کمک دولتی بهره گرفته ‌اند. به سخن دیگر، حمایت دولتی مانع از بیکار شدن این تعداد از شاغلان و ورشکستگی واحدهای اقتصادی شده است.

کاهش نرخ رشد اقتصادی آلمان در ایام بحران مالی سال 2008 حدود پنج درصد بوده است. به این ترتیب، می ‌توان گفت بحران ناشی از شیوع کرونا دو برابر بحران مالی آن سال به اقتصاد آلمان آسیب رسانده است.

منطقه یورو

اداره آمار کشورهای اروپایی حوزه یورو جمعه در تازه‌ ترین گزارش خود اعلام کرد که رکود اقتصادی در این کشورها و در سه ماهه دوم امسال به کمترین میزان در ربع قرن اخیر سقوط کرده است.

بنابر این گزارش تولید ناخالص ملی، محصولات و خدمات 19 کشور حوزه یورو در ماه‌ های آوریل، مه و ژوئن سال جاری به نسبت دوره مشابه در سال قبل 12.1 درصد کمتر بوده است. به این ترتیب رکود اقتصادی در این کشورها به نسبت سه ماهه نخست سال که 3.6 درصد بود به شدت عمیق‌ تر شده است.

محدودیت‌هایی که از ماه مارس برای مقابله با همه‌ گیری کرونا بر فعالیت‌ های اقتصادی اعمال شده علت اصلی این وضعیت به شمار می ‌رود. کوچک شدن اقتصاد کشورهای حوزه یورو به خاطر شیوع کرونا به یک میزان نیست.

وضعیت فرانسه، به عنوان دومین قدرت اقتصادی حوزه اروپا از آلمان به مراتب وخیم ‌تر است. کاهش تولید ناخالص ملی در فرانسه و در سه ماهه دوم سال 13.8 درصد بود.

اقتصاد اسپانیا شدیدتر از تمام کشورهای حوزه یورو از بحران کرونا ضربه خورده است و میزان کاهش تولید ناخالص ملی آن در سه ماهه دوم سال به نسبت دوره مشابه سال قبل 18.5 درصد است. بیشترین زیان اسپانیا مربوط به بخش گردشگری است که موتور اقتصادی آن محسوب می ‌شود.

کمترین میزان رکود اقتصادی در حوزه یورو با اندکی بیش از 5 درصد در لیتوانی رخ داده و پس از آن لتونی، یکی دیگر از کشورهای حوزه دریای بالتیک قرار دارد که رکود اقتصادی آن در این دوره 7.5 درصد گزارش می‌ شود.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا به تازگی و پس از مذاکرات و چالش ‌های فراوان بر سر یک بسته حمایتی 750 میلیارد یورویی برای کمک به احیای اقتصاد این کشورها توافق کردند. کارشناسان احتمال می ‌دهند در صورت بروز موج دوم شیوع کرونا، این مبلغ کافی نباشد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.