ترامپ در یک عقب نشینی واضح در کنفرانس خبری امروز خود با اذعان به وخامت اوضاع، از مردم خواست ماسک بزنند.

 

به گزارش جماران، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در جریان نخستین حضور مجدد خود در کنفرانس ‌های خبری کاخ‌سفید درباره شیوع کرونا، بار دیگر کرونا را ویروس چینی نامید و مدعی شد: وضع شیوع کرونا در آمریکا تحت کنترل است‌.

ترامپ افزود مردم آمریکا اگر نمی ‌توانند فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند از ماسک استفاده نمایند.

وی ادامه داد: ما از جوانان آمریکایی هم می ‌خواهیم که از تجمع در اماکن سرپوشیده پرهیز کنند، ایمن و هوشیار بمانند.

وی با بیان اینکه پیش از بهبودی شرایط، به نظر می ‌رسد اوضاع به سمت بدتر شدن پیش برود، ادعا کرد در مقایسه با میزان قابل توجه مبتلایان در کشور، آمار مرگ و میر بسیار کم است، آمار مرگ در اثر این بیماری در کشور زیر یک درصد است.

رئیس جمهور آمریکا همچنین گفت: چه ماسک را دوست داشته باشید و چه نداشته باشید‌ استفاده از آن، تاثیرگذار است.

وی افزود: من همیشه ماسک را با خود حمل می‌کنم و اگر لازم باشد با طیب خاطر از آن استفاده می ‌کنم. می ‌گویم که اگر می‌ توانید از ماسک استفاده کنید، اگر در موقعیتی هستید که به یکدیگر نزدیک می ‌شوید، از ماسک استفاده کنید.

رئیس جمهوری آمریکا ادامه داد: وقتی من با گروهی هستم، وقتی که وارد آسانسور می‌ شوم که افرادی همراه من هستند که شامل تیم حفاظتی هم می‌ شود، برای حفاظت از آنها هم که شده، ماسک می ‌زنم.

ترامپ اضافه کرد: من هیچ مشکلی با ماسک زدن ندارم. نظرم این است که هر چیزی که بالقوه بتواند کمک کند که ماسک زدن هم از آن جمله است، کار خوبی است. از این رو، من آن را با خود دارم و از آن استفاده می ‌کنم.

رئیس جمهور آمریکا با بیان اینکه کارشناسان پیش از این می‌گفتند که ماسک زدن ضروری نیست، گفت: اکنون نظرشان تغییر کرده است. اگر نظر آنها عوض شده، برای من کافی است. از این رو در شرایط مناسب از آن استفاده می ‌کنم.

این در حالی است که رئیس‌ جمهور آمریکا خود از زدن ماسک امتناع می ‌کند و در چند ماه گذشته بارها از تاکید بر نقش ابزار پیش گیرنده از سرایت ویروس جدید کرونا، چون ماسک تنفسی، خودداری کرده بود. آن گونه که گزارش شده، اکنون مشاوران ترامپ به او توصیه کرده ‌اند که با توجه به اوج گرفتن دوباره ابتلا به این ویروس، باید لحن خود را عوض کند.

در حالی که ساعاتی پیش «مک انای» سخنگوی کاخ سفید ادعا کرده بود که رئیس جمهور روزی چند بار تست کرونا می ‌دهد،‌‌ دونالد ترامپ در اظهاراتی متناقض در جمع خبرنگاران گفت: به یاد نمی ‌آورم که در یک روز دوبار آزمایش کرونا داده باشم.

ترامپ در پاسخ به این سوال که اگر چین زودتر از بقیه موفق به تولید واکسن شود، آیا با آنها برای واردات واکسن به آمریکا همکاری می‌ کنید، گفت: ما می‌ خواهیم با هر کسی که واکسن با نتایج خوب تولید کند، همکاری کنیم.

وی مدعی شد به تولید واکسن بسیار نزدیک شده ‌اند و ادامه داد: ما در آزمایشات نتایج بسیار خوبی گرفته ‌ایم. با این حال در سیستم تولید واکسن ممکن است 1 یا 2 سال پیش از اینکه بخواهید در سراسر جهان آزمایش کنید، طول بکشد.

رئیس جمهور آمریکا در عین حال اظهار کرد در مدت بسیار کوتاه و نزدیک شاهد خبرهای خوبی از واکسن و داروهای درمانی این ویروس خواهید بود.

ترامپ همچنین مدعی شد که وضعیت اقتصادی هم رو به بهبودی است و بازار بورس هم روز خوبی داشته است به دلیل آنکه آنها چیزهای مثبت زیادی که در پیش است را می ‌بینند.

وی اظهار داشت: واکسن ‌ها به زودی و بسیار زودتر از آنکه کسی فکر کند، خواهند آمد. ویروس چین یک بیماری شرور و خطرناک است اما ما چیزهای زیادی در مورد آن و اینکه چه کسی را هدف قرار داده است، آموخته ‌ایم.

رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد ما در حال تدوین یک استراتژی هستیم که بسیار بسیار قدرتمند است. ما پیشرفت کرده‌ ایم. در حالیکه برخی ایالت‌ ها بسیار خوب و برخی ضعیف‌ تر عمل کرده‌ اند اما شرایط ما بدتر از پیش شده است. فرمانداران بسیار سخت کار می‌ کنند و ما 100 درصد از آنها پشتیبانی می‌کنیم.

وی ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد مرگ ‌ومیر در کودکان بسیار کم بوده است و 99.96 درصد جان‌ باختگان را سالمندان تشکیل داده‌ اند، گفت: بسیار بسیار کمتر از یک درصد از مرگ‌ ومیر این ویروس، کودکان وجوان‌ ها هستند.

رئیس جمهور آمریکا اضافه کرد: با فهمیدن خطرات این ویروس و آموختن اینکه چگونه بیماری درمان می ‌شود، ما توانسته ‌ایم به میزان زیادی، مرگ‌ ومیر را در آمریکا کاهش دهیم.

رئیس ‌جمهور آمریکا سخنان خود در این کنفرانس خبری را کوتاه و متمرکز بر موضوع نگه داشت و از رویارویی با خبرنگاران هم پرهیز کرد و تنها به چند سوال پاسخ داد.

به رغم توصیه های وی برای ماسک زدن، او باز هم در کنفرانس خبری اش ماسک نداشت.

«چارلز شومر» رهبر اقلیت دموکرات ‌ها در مجلس سنا بامداد امروز  در پیامی توئیتری با اشاره به خودداری ترامپ از پوشیدن ماسک در کنفرانس خبری اش، او را یک تهدید علیه سلامت همگانی دانست.

شومر نوشت: رئیس جمهور ترامپ حتی نمی‌ تواند یک الگوی رفتار خوب باشد و همواره آمریکایی ‌ها را به پوشیدن ماسک تشویق کند. هر بار که او پشت تریبون قرار می ‌گیرد، تهدید علیه سلامت همگانی است.

رهبر دموکرات‌ های سنا همچنین گفت که مردم آمریکا در دورانی زندگی می‌ کنند که در حال تجربه «بزرگترین شکست در رهبری ریاست جمهوری» در تاریخ این کشور هستند.

وی همچنین با اشاره به گذشت چندین ماه از آغاز شیوع کرونا در جهان و در آمریکا، تاکید کرد که ترامپ هنوز هم راهبردی مناسب برای انجام سراسری آزمایش کرونا ارائه نکرده است.

رئیس جمهور آمریکا ساعاتی پیش در حالی مقابل خبرنگاران حاضر شد که ماسک به صورت نداشت و وقتی با انتقاد مواجه شد، ماسکی را از جیب خود خارج کرد و گفت که هر زمان لازم باشد از آن استفاده می ‌کند.

حضور دوباره ترامپ در کنفرانس‌ های خبری کرونا پس از سه ماه در حالی صورت گرفت که به گزارش رسانه های آمریکایی، برای نخستین بار در ماه ژوئیه، تعداد درگذشتگان کرونا طی 24 ساعت گذشته از 1000 نفر فراتر رفته است.

در 40 ایالت آمریکا، آمار مبتلایان به ویروس کرونا در حال افزایش است.

ایندیپندنت گزارش داده است در اغلب مناطق، تعداد افراد آلوده به ویروس کرونا 10 برابر بیشتر از تعداد مواردی است که گزارش شده است و این در حالی است که اغلب افراد نیز علائمی ندارند.

کارشناسان از یک ماه قبل هشدار داده بودند که با شروع دوباره اوج گرفتن نمودارهای ابتلا، باید منتظر افزایش جان باختگان هم بود.

استاد دانشگاه تولِین در گفت و گو با شبکه تلویزیونی پی بی اس اذعان کرده که همه کشور‌های پیشرفته در جهان در زمینه مقابله با کرونا عملکرد بهتری از آمریکا داشته اند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.