​گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در تازه ‌ترین گزارش خود تایید کرد که اقدام تروریستی دولت آمریکا در به شهادت رساندن شهید قاسم سلیمانی نقض قوانین بین المللی است.

 

به گزارش جماران به نقل از رویترز، «اگنس کالمرد» گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر با تاکید بر اینکه ترور سردار شهید سلیمانی و 9 تن دیگر از همراهانش که اوایل ژانویه گذشته رخ داد، تخطی از قوانین بین المللی بوده، گفت که دولت آمریکا تاکنون نتوانسته است مدرکی قانع کننده ارائه کند که نشان دهد حمله‌ ای ادامه دار یا قریب الوقوع منافع این کشور را تهدید می‌کرده تا از این طریق حمله به خودروی حامل سردار شهید سلیمانی را حین ترک فرودگاه بغداد توجیه کند.

گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل در گزارش خود نوشته است: این اقدام نقض منشور سازمان ملل بوده و خواستار پاسخگویی در قبال ترورهای هدفمند با پهپاد و وضع مقرارتی کامل‌ تر برای استفاده از این تسلیحات شد.

او همچنین گفت: جهان از نظر به کارگیری پهپادها در موقعیت حساسی قرر دارد که در آستانه دیدن نتیجه آن هستیم. شورای امنیت اقدامی انجام نمی دهد. جامعه جهانی هم خواسته یا ناخواسته سکوت اختیار کرده است.

قرار است این گزارش روز پنج‌ شنبه، 9 ژانویه، قرائت و بررسی شود.

شهادت هدفمند سردار سلیمانی نخستین موردی خوانده شده که طی آن دولت یک کشور با استناد به حق دفاع از خود کشتن مقام دولتی یک کشور، در خاک کشوری ثالث را «واجد وجاهت قانونی» می‌ خواند.

 

قاسم سلیمانی

 

گزارش کالمرد اگر چه به شهادت هدفمند قاسم سلیمانی به طور مفصل پرداخته، اما هدفش از این کار را نشان دادن خطر فزاینده استفاده از پهپادها برای انجام عملیات‌ های نظامی در خارج از قواعد جنگی و تسلیحاتی که در منشور سازمان ملل به آن اشاره شده عنوان کرده است.

اگنس کالمرد قرار است روز پنج ‌شنبه گزارش مفصل خود درباره ابعاد استفاده از پهپادها برای ترور و قتل هدفمند را به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ارائه کند تا اعضای این شورا را به اقدامی جهت تعیین ضوابط علیه این سلاح فوق پیشرفته را ترغیب کند. اما آمریکا عضو این شورا نیست و در جلسه روز پنجشنبه حضور نخواهد داشت. ترامپ دو سال پیش با انتقاد شدید از شورای حقوق بشر سازمان ملل، این نهاد را ترک کرد؛ همانطور که برخی نهادهای مهم بین المللی را ترک کرده بود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.