اکثر شهروندان شرکت کننده در همه ‌پرسی اصلاح قانون اساسی روسیه موافقت خود را با اینکه پوتین تا سال 2036 همچنان در قدرت باقی بماند، اعلام کردند.

 

به گزارش جماران، سی ان ان گزارش داد نتایج اولیه آرای همه پرسی مربوط به تغییر قانون اساسی روسیه که روز چهارشنبه به پایان رسید نشان می دهد این اصلاحات که زمینه را برای باقی ماندن «ولادیمیر پوتین» در قدرت تا سال 2036 فراهم خواهد کرد آراء فراوانی به دست آورده است.

نتایج اولیه آرا که پنج ساعت قبل از پایان مهلت رای گیری منتشر شد، نشان می دهد که پوتین حق شرکت در دو دوره دیگر از انتخابات ریاست جمهوری را به دست خواهد آورد و به این ترتیب می تواند 16 سال دیگر در این مقام باقی بماند.

کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه اعلام کرد که شمارش حدود 3 درصد از آرا نشان می دهد که 71 درصد از اصلاحات قانون اساسی حمایت کرده و حدود 29 درصد نیز به این اصلاحات رای مخالف داده اند. نتایج قطعی شمارش آرا قرار است بعدا اعلام شود.

در جریان این همه ‌پرسی، برای اولین بار در روسیه مراکز اخذ رای به مدت یک هفته باز بودند و آرای شهروندان را جمع ‌آوری می کردند. مسکو اعلام کرد که هدف از این کار جلوگیری از ازدحام جمعیت در مراکز اخذ رای با توجه به شیوع ویروس کرونا بوده است. با این وجود منتقدان کرملین، رای گیری یک هفته ‌ای را ترفند دیگری برای افزایش امکان دستکاری در آرا اعلام کردند.

روز چهارشنبه همزمان با آخرین روز رای گیری که به دلیل محدودیت‌ های مربوط به شیوع ویروس کرونا در طول یک هفته برگزار شد، به دستور ولادیمیر پوتین به تمامی خانواده هایی که دارای فرزند هستند 10 هزار روبل (معادل 140 دلار) پرداخت شد.

به گفته کمیسیون انتخابات میزان شرکت واجدان شرایط در حوالی ظهر چهارشنبه به حدود 60 درصد رسید. حداقل میزان مشارکت برای رسمیت یافتن نتایج این همه پرسی 50 درصد تعیین شده و اصلاحات در صورت به دست آوردن حمایت اکثریت ساده ( 1+50) به تصویب خواهد رسید.

در شبه‌ جزیره چوکچی که شرقی‌ ترین نقطه روسیه محسوب می ‌شود، 9 ساعت زودتر از مسکو نتایج رسمی شمارش اولیه آراء اعلام شد که نشان می ‌داد 80 درصد از رای دهندگان این منطقه از اصلاحات مدنظر پوتین حمایت کرده‌اند. در آن سوی دیگر خاک روسیه در غربی ‌ترین نقطه آن نیز میزان حمایت شهروندان از تغییرات قانون اساسی بیش از 70 درصد اعلام شد.

پوتین در سخنرانی غروب روز سه شنبه به طور مشخص به تاثیر نتایج این همه پرسی به جایگاه خود در قدرت اشاره نکرد. ولی در صورت تصویب این اصلاحات او پس از پایان دوره فعلی ریاست جمهوری در سال 2024 می تواند در دو انتخابات متوالی دیگر شرکت کند.

پوتین می گوید هنوز در مورد نقش خود در آینده تصمیم گیری نکرده است. ولی منتقدان او مطمئن هستند که پوتین در انتخابات ریاست جمهوری بعدی شرکت خواهد کرد.

طبق نظرسنجی هایی که توسط موسسه «لوادا» انجام شده میزان محبوبیت پوتین در حال حاضر حدود 60 درصد است. هر چند میزان حمایت از او هنوز هم بالاست ولی به نسبت دوران اوج آن که حدود 90 درصد بود، کاهش یافته است.

حزب کمونیست روسیه، یکی از احزاب مهم مخالف حکومت از حامیان خود خواسته است در این همه پرسی رای منفی بدهند و از نقض مقررات و بروز تخلف در جریان رای گیری انتقاد کرده است.

«گنادی زیوگانف» رهبر این حزب گفت مردم روسیه باید با دقت در مورد تداوم سیاست‌ های پوتین که باعث وخامت وضع اقتصادی کشور شده، تصمیم بگیرند.

ولادیمیر پوتین تاکید کرده که خواستار برگزاری یک رای گیری سالم و بدون تخلف است و مسئولان کمیسیون انخابات روسیه نیز تضمین داده اند که رای گیری بدون تخلف برگزار خواهد شد.

ولادیمیر پوتین 67 ساله اولین بار در دسامبر سال 1999 میلادی در پی استعفای «بوریس یلتسین» به مقام رئیس جمهوری روسیه رسید.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.