پس از حمله ملی گراهای ترک به تجمع کردها در وین، تنش بین ترکیه و اتریش به وجود آمده است.

 

به گزارش جماران، «کارل نیامر» وزیر کشور اتریش می گوید تحقیق در مورد تلاش ملی گرایان افراطی ترک‌ تبار برای اخلال در تظاهرات کردها در وین در جریان است.

به گفته وزیر کشور اتریش، دفتر فدرال پاسداری از قانون اساسی در حال تحقیق درباره تلاش ها برای بر هم زدن تظاهرات کردها است.

بنا به اعلام پلیس وین گروهی از ملی گرایان راستگرای ترکیه روز جمعه به راهپیمایی کردها حمله کردند. حملات مشابه دیگری نیز در روزهای گذشته گزارش شده بود.

وزیر کشور اتریش همچنین اعلام کرده است که برخی تصاویر ویدئویی نشان می دهد که حضور ملی گرایان ترکیه با نمایش نمادهای غیرقانونی همراه بوده است.

طبق اعلام پلیس اتریش سه نفر در جریان درگیری های روز جمعه بازداشت شده اند.

در مقابل وزارت خارجه ترکیه از اتریش به دلیل صدور مجوز برگزاری تظاهرات هواداران حزب کارگران کردستان ترکیه انتقاد کرد.

آنکارا همچنین سفیر اتریش را در اعتراض به برخورد پلیس اتریش با ملی گرایان اهل ترکیه به وزارت خارجه احضار کرد.

«سباستین کورتس» صدراعظم اتریش گفته است که کشورش اجازه نخواهد داد درگیری‌ های ترکیه به خاک اتریش کشیده شود.

پیش تر نیز در هفته گذشته نخست‌ وزیر اتریش درباره پناهجویان اظهاراتی داشت که با واکنش سخنگوی وزارت خارجه ترکیه روبرو شده بود.

«حامی آکسوی» سخنگوی وزارت خارجه ترکیه با انتشار جوابیه ‌ای در پاسخ به سوالی در واکنش به اظهارات اخیر کورتس پیرامون پناهجویان تاکید کرد: اقدامات این عضو اتحادیه اروپا که از ابتدا مرزهای خود را بر روی پناهجویان بسته و پیشنهاد احداث دیوار مرزی را کرده خلاف ارزش ‌های مشترک انسانی، معاهدات اساسی حقوق بشری و کنواسیون 1951 ژنو است.

وی بر لزوم اجرای شدن حقوق اتحادیه اروپا توسط تشکیل آژانس گارد مرزی و ساحلی اتحادیه اروپا و توافق‌نامه‌های انجام شده در این راستا تاکید کرده و به توافق ‌نامه‌ هایی از جمله حمایت، برخورد انسانی با پناهجویان و عدم بازگراندن آنها که خود را به مرزهای اروپا می ‌رسانند، اشاره کرد.

آکسوی در ادامه بیان کرد: دیدگاه اتریش در مورد پناهجویان از اقدامات غیر انسانی یونان با پناهجویان در مرزمان هیچ تفاوت ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه در بخشی از این جوابیه خطاب به نخست ‌وزیر اتریش گفت: به کورتس توصیه می‌ کنیم که اظهارات «دونیا میاتوویچ» کمیسر حقوق بشر شورای اروپا در 19 ژوئن 2020 را یک بار بخواند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.