مشاور امنیت ملی سابق ترامپ اعلام کرد که در انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا نه از ترامپ بلکه از بایدن رقیبش حمایت می کند.

 

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، «جان بولتون» مشاور امنیت ملی سابق دولت آمریکا تأکید کرد که در انتخابات ریاست جمهوری آینده از«جو بایدن» کاندیدای دموکرات ها حمایت می کند و رای خود را به بایدن می دهد.

مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید در یک مصاحبه اعلام کرد، در انتخابات ریاست جمهوری 2020 از جو بایدن نامزد دموکراتها حمایت خواهد کرد.

 مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید که این روزها محتوای کتابش درباره دوران حضورش در دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا سروصدای زیادی به راه انداخته است در یک مصاحبه اعلام کرد که در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر 2020 از «جو بایدن» نامزد دموکراتها حمایت خواهد کرد.

 بولتون در گفت و گو با روزنامه دیلی تلگراف گفت: «به عنوان کسی که پشت صحنه ریاست جمهوری ترامپ را دیده است مجبور است از رقیب ترامپ یعنی بایدن حمایت کند.»

وی افزود: در انتخابات 2016 من به خاطر «هیلاری کلینتون» به ترامپ رای دادم. الان این رئیس جمهور را از نزدیک دیده‌ام و نمی‌توانم دوباره از وی حمایت کنم.نگرانی من به خاطر کشورم است و او(ترامپ) جمهوریخواهان را نمایندگی نمی‌کند و می‌خواهم حمایتم را از وی بردارم.

بولتون، ترامپ را به نداشتن هیچ گونه استراتژی متهم کرد و گفت: رئیس جمهوری فعلی آمریکا فرق بین منافع ملی و منافع ترامپ را نمی‌داند.

 بولتون در این گفت و گو که در چارچوب تبلیغات برای کتاب جدیدیش صورت گرفت اصرار کرد که قصدش برای رای دادن به نفع بایدن خیانت به وابستگی اش به حزب جمهوریخواه نیست.

ترامپ که از زمان برکناری بولتون همواره از وی انتقاد کرده است اخیرا در یک پیام توئیتری در واکنش به کتاب که قرار است به زودی منتشر شود نوشت: «من سرانجام با  استیو اشمیت  مشاور سیاسی شکست خورده، اتفاق نظر پیدا کردم که وی جان بولتون دیوانه را مردی نفرت‌انگیر دانسته که در انجام وظیفه‌اش در حمایت از آمریکا شکست خورد و تاکید کرده که هرگز به وی نباید اجازه داده شود تا دوباره در دولت فعالیت کند.»

ترامپ در ادامه این پیام توئیتری نوشته: «بولتون که من وی را بازگرداندم و به وی یک فرصت دادم با انتشار اطلاعات محرمانه (در حجم وسیع) قانون را نقض کرد. وی باید بهای بسیار سنگینی برای این کار بپردازد. این موضوع نباید هرگز دوباره اتفاق بیفتد.»

پیش از این یک قاضی فدرال آمریکا روز شنبه حکم داد که «جان بولتون» مشاور سابق امنیت ملی این کشور می‌تواند کتاب خود درباره «دونالد ترامپ» را منتشر کند.

«رویس لامبرت » تأکید کرد:« اگر چه رفتار یک جانبه بولتون نگرانی های خطرناکی مربوط به امنیت ملی را بر می انگیزد اما دولت ثابت نکرده است که کار جلوگیری از انتشار کتاب اقدامی مناسب است».

این تصمیم در حالی اعلام شده است که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا تا کنون تلاش می‌کرد به بهانه نگرانی از انتشار اطلاعات طبقه‌بندی شده از انتشار این کتاب جلوگیری کند. تصمیم «رویس لامبرت» قاضی ارشد ایالات متحده به معنی پیروزی بزرگی برای بولتون در پرونده‌ای قضایی است که موضوع متمم اول قانون اساسی و نگرانی‌های مربوط به امنیت ملی در آن مطرح است.

از سوی دیگر، ناشر کتاب نیز تصریح کرد که کتاب به رغم آن که برای فروش عرضه نشده است اما چاپ و توزیع شده است به همین دلیل در عمل دیگر نمی توان انتشارش را به تعلیق در آورد.

جان بولتون کتابی با عنوان «اتاقی که در آن روی داد؛ خاطراتی از کاخ سفید» درباره دوران مسئولیتش در دولت ترامپ نوشته که از روز پنجشنبه گذشته بخش‌های لورفته‌ای از آن در آمریکا و سراسر جهان جنجال بر پا کرده است. این کتاب به رویدادهای پشت‌پردهٔ کاخ سفید در دوران صدارت ترامپ می‌پردازد و برخی رفتارها، سیاست‌ها و اشتباهات او در آن شرح داده شده است، به همین دلیل رئیس جمهوری آمریکا از انتشار آن خرسند نیست.

جان بولتون به‌خاطر موضع تندوتیزش دربارهٔ کُرهٔ شمالی شناخته شده است. او ماه سپتامبر گذشته، پس از دومین دیدار دونالد ترامپ و «کیم جونگ اون» از سمت خود برکنار شد.

کتاب جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا حتی قبل از انتشار نیز در صدر کتاب‌های پرفروش آمازون قرار گرفته است.

در حالی که دولت ترامپ در تلاش بود تا از مسیرهای قانونی جلوی انتشار آن را که برای ۲۳ ژوئن برنامه‌ریزی شده بگیرد، بخش‌هایی از این کتاب روز چهارشنبه هفته جاری در روزنامه‌های نیویورک تایمز، واشنگتن پست و وال استریت ژورنال منتشر شد.

در این کتاب که «در آن اتاق اتفاق افتاد، خاطره‌ای از کاخ سفید» نام دارد، جان بولتون تصویری ویرانگر از رئیس جمهوری کنونی آمریکا ارائه می‌دهد. او ترامپ را فردی توصیف می‌کند که از سیاست خارجی آمریکا همواره به عنوان ابزاری در راستای منافع شخصی خود، بویژه برای انتخاب دوباره به این مقام استفاده کرده است.

بولتون به این موضوع اشاره دارد که دلیل عدم موفقیت دموکرات‌ها در استیضاح دونالد ترامپ آن بوده که بیش از حد در موضوع اوکراین «غرق» شده بودند. درحالی که اگر به جای این کار نگاه گسترده‌تری به سیاست خارجی ترامپ داشتند «نتیجه استیضاح می‌توانست متفاوت باشد».

جان بولتون در دوران رسیدگی به پروندۀ استیضاح دونالد ترامپ، از شهادت دادن در مجلس نمایندگان خودداری کرد. دلیل این کار به گفته مخالفانش این بود که بتواند از قرارداد چند میلیون دلاری که برای نوشتن این کتاب بسته بود، حافظت کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.