میلیاردر سیاه پوست آمریکایی تأکید کرد که با گذشت 200 سال از بردگی هنوز به سیاهان آمریکایی که فرصت هایی برابر در این کشور ندارند،غرامتی داده نشده است.

 

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم،«روبرت جانسون»میلیاردر سیاه پوست آمریکایی از دولت کشورش خواست که به منظور برقراری برابری نژادی در کشور به سیاه پوستان آمریکا غرامتی به ارزش 14 میلیارد دلار پرداخت کند.

تاجر آمریکایی تأکید کرد که این غرامت برای بهبود«کارهای تجاری سیاهان»و تشویق اقتصاد اختصاص پیدا می کند.

جانسون در این زمینه گفت:« بیش از 200 سال از بردگی می گذرد ولی هیچ گونه غرامتی به خاطر آن داده نشده است».

وی تأکید کرد که فقر سیاه پوستان آمریکایی در حال حاضر فرصت های کمی برای آنها برای آموزش به وجود می آورد و این خودش به مثابه«نیروی دافعه اصلی پشت تراکم درآمد و ثروت» است.

سخنان این میلیاردر آمریکایی همزمان با اعتراض های گسترده زده شده است که در سراسر آمریکا در پی قتل «جورج فلوید»سیاه پوست توسط یک پلیس سفید پوست در شهر «میناپولیس» به راه افتاده است و هفتمین روز خود را پشت سر گذاشت.

 در هفتمین شب اعتراضات، پلیس معترضان در شهرهای مختلف را با اسپری فلفل، گاز اشک آور، نارنجک هدف قرار داد و حتی برای کنترل اقدامات از بالگردهای نظامی بهره برد.

همزمان با ادامه تظاهرات و شورش در آمریکا در اعتراض به قتل «جورج فلوید» شهروند غیرمسلح سیاه ‌پوست برای هفتمین شب پیاپی، پلیس نیویورک مقررات منع آمد و شد وضع کرد.

«بیل دی بلازیو» شهردار نیویورک با انتشار توئیتی نوشت: «من با اندرو کومو، فرماندار [نیویورک] صحبت کردم و تصمیم گرفتیم تا برای امنیت همه مقررات منع آمد و شد از امشب در شهر نیویورک برقرار شود: این وضع از ساعت ۱۱ امشب اجرایی می ‌شود و تا ساعت ۵ صبح فردا ادامه خواهد داشت.»

پیش از این بیش از 40 شهر دیگر در مناطق مختلف آمریکا مقررات منع آمد و شد شبانه را به اجرا گذاشته بودند.

در شب‌ های گذشته پلیس ضد شورش در نیویورک، شیکاگو، فیلادلفیا و لس‌ آنجلس با معترضان درگیر شد و با استفاده از شلیک گاز اشک ‌آور و اسپری فلفل به ‌دنبال متفرق کردن جمعیت بود.

طبق گزارش رسانه‌ های آمریکا، گروه‌ هایی از معترضان خودروهای پلیس را آتش زده و مغازه‌ ها را در چندین شهر غارت کرده‌ اند.

واشنگتن پایتخت آمریکا شاهد برگزاری بزرگترین تظاهرات از زمان آغاز موج اعتراضات در این کشور بود.

خبرنگار شبکه تلویزیونی الجزیره گفت: پایتخت آمریکا شب گذشته شاهد بزرگترین تظاهرات از زمان آغاز این اعتراضات بود. پس از این تظاهرات. نیروهای امنیتی آمریکا با اعلام مقررات منع آمد و شد، معترضان را از خیابان های اطراف کاخ سفید به عقب راندند.

این در حالی ست که رئیس جمهور آمریکا پس از سه روز غیبت امروز در سخنانی معترضان را تهدید به سرکوب سخت کرد و با توهین به معترضان آنها را «تروریست ‌های محلی» نامید.

«دونالد ترامپ» گفت: اگر امنیت به ایالت ‌ها بازنگردد ارتش وارد عمل می ‌شود. 

ترامپ تظاهرات اعتراضی را «جرمی علیه خدا» خواند و گفت: فرمان ریاست‌ جمهوری برای جلوگیری از تخریب صادر می ‌کند و همچنین اعلام کرد ارتش را مستقر خواهد کرد.

ترامپ در سخنرانی کوتاهش گفت که مقررات منع رفت و آمد در واشنگتن دی سی به طور جدی از ساعت 7 اجرا خواهد شد.

ترامپ اضافه کرد: من تمامی منابع فدرال نظامی را آماده‌ باش خواهم داد و هزاران نیروی نظامی مجهز را سرتاسر امریکا مستقر خواهم کرد.

وی افزود: از نیرو‌های گارد ملی خواسته‌ ام تا به تعداد کافی به اندازه ‌ای که بر اوضاع مسلط شوند در ایالت ‌های مختلف مستقر شوند. در صورتی که فرمانداران ایالت‌ ها از اجرای این قانون خودداری کنند فورا ارتش را در این ایالت ‌ها مستقر خواهم کرد.

رئیس جمهور آمریکا مدعی شد: خشونت‌ های اخیر اعتراضات مسالمت ‌آمیز نبوده بلکه تروریسم داخلی به شمار می ‌آید. امشب هزاران نفر از نیرو‌های امنیتی را که به سلاح‌ های سنگین مجهز هستند به پایتخت اعزام می‌ کنیم و مقررات منع رفت ‌وآمد در واشنگتن به صورت جدی اجرا خواهد شد.

وی در انتهای سخنانش حاضر به پاسخگویی به سوالات خبرنگاران نشد.

ترامپ پس از اتمام سخنرانی در باغ رز کاخ سفید، به همراه وزیر دفاع آمریکا، وزیر دادگستری، سخنگوی کاخ سفید، مشاور امنیت ملی آمریکا و تعدادی دیگر از مقامات در میان حفاظت چند لایه نیرو‌های امنیتی از کاخ سفید با اسکورت صد‌ها پلیس و نیرو‌های نظامی و خودرو‌های ارتش و دو بالگرد با پای پیاده و از درون پارکی که تا چند دقیقه قبل از آن مملو از معترضان بود عبور کرد و به کلیسای «سنت‌ جانز » مجاور کاخ سفید رفت. در آن ‌جا یک انجیل را بالا گرفت و مدعی شد این کتاب را تظاهرات کنندگان سوزانده اند.

ترامپ پس از آن ‌که همراه چند نفر از نزدیکان و کابینه ‌اش عکس انداخت، با پای پیاده به کاخ سفید برگشت.

این در حالی است که پیش از آنکه ترامپ و همراهانش به سوی کلیسا بروند نیرو‌های امنیتی با استفاده از گاز اشک ‌آور و باتوم شهروندان معترضی که همزمان با سخنرانی رئیس جمهور آمریکا در بیرون کاخ سفید تظاهرات مسالمت ‌آمیز برپا کرده بودند را متفرق کردند.

ترامپ پیشتر در کنفرانس ویدئویی با فرمانداران ایالت‌ ها بیان داشت که دولتش قصد دارد با دستگیری هزاران نفر از معترضان، اعتراضات اخیر را سرکوب کند.

وی از عملکرد فرمانداران ایالت‌ های آمریکا در برابر معترضان انتقاد کرد و آنها را «ضعیف» خواند. وی گفت: آنچه که در ایالت مینه سوتا اتفاق افتاد، موجب شد آنها مضحکه سراسر جهان شوند.

ترامپ مدعی شد: «واشنگتن به‌ خوبی تحت کنترل بوده است، ولی ما قصد داریم این کنترل را بسیار بیشتر از این تقویت کنیم. ما قصد داریم هزاران نفر را بازداشت کنیم. ما می ‌خواهیم بسیار بسیار قدرتمندانه این اعتراضات را سرکوب کنیم.»

رئیس‌ جمهور آمریکا همچنین با اعلام اینکه اعتراضات گسترده اخیر باعث تضعیف جایگاه آمریکا در جهان خواهد شد، از فرمانداران ایالت ‌های این کشور خواست که قوانینی را برای جلوگیری از به آتش کشیده شدن پرچم این کشور در خاک خودش تصویب کنند.

بیانیه مشترک پلوسی و شومر: مردم آمریکا علیه ظلم و وحشی گری اعتراض می ‌کنند

رئیس مجلس نمایندگان و رئیس اقلیت دموکرات در سنای آمریکا با صدور بیانیه مشترک، تاکید کردند مردم آمریکا علیه ظلم و وحشی گری اعتراض می‌کنند.

در این بیانیه آمده است: در شرایطی که کشور به وحدت نیاز دارد، رئیس جمهور آمریکا تفرقه افکنی می ‌کند. در این شرایط دشوار، کشور به رهبری واقعی نیاز دارد. ترامپ به دامن زدن به فتنه، تعصب کور و خشونت ادامه می‌دهد. او بزدل، ضعیف و خطرناک است.

شهردار واشنگتن هم گفت: نیروهای پلیس، به تظاهرات مسالمت آمیز در برابر کاخ سفید یورش بردند و این موضوع ننگ آور است.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.