آمریکا در شرایط بسیار دشواری قرار گرفته است که مجبورش کرده سامانه موشکی پاتریوت خود را از عربستان خارج کند.

 

به گزارش جماران، روزنامه رأی الیوم در گزارشی نوشت: پنتاگون(وزارت دفاع آمریکا) خارج کردن سامانه های موشکی دفاعی ضد هوایی و ضد موشک ها از عربستان و انتقال آنها به شرق آسیا را پس از کاهش قیمت نفت عربستان و چالش های بزرگ دیگری که ایالات متحده آمریکا با آنها به دلیل ناتوانی اش در استقرار ناوهای هواپیمابر و ناوشکن های بیشتر در سراسر جهان، آغاز کرد.

روزنامه «وال استریت ژورنال» هفته گذشته در نشر خروج بخشی از  زرادخانه سلاح های آمریکایی مانند موشک اندازهای پاتریوت و بمب افکن هایی که پیش از این به عربستان سعودی با ادعای مقابله با حمله ناگهانی ایران به تأسیسات نفتی عربستان فرستاده بود، از همه پیشی گرفت. این روزنامه این تصمیم را این گونه تفسیر کرد که افزایش تنش با چین در چنین لحظات سخت که در آن واشنگتن و پکن به دلیل مشخص کردن مسئول شیوع ویروس کرونا درگیر آن هستند، باعث چنین تصمیم گیری ای شده است.

درباره توصیح بیشتر این مساله باید گفت که تصمیم پنتاگون پس از آن اتخاذ شد که آمریکایی ها فهمیدند ارسال ناوهای هواپیمابر جدید به شرق آسیا به دلیل کوید-19(کرونا) دشوار است. فرماندهان نظامی آمریکایی از این می ترسند که ویروس کرونا در هر کشتی جنگی که به شرق آسیا برود در آن شیوع پیدا کند. به همین دلیل پنتاگون به جز استثناهای محدود، بیشتر کشتی های جنگی و نیروهای نظامی را در همان مکان های گذاشت که در آنها مستقر هستند.

حادثه ناو هواپیمابر «تئودور روزولت» و ابتلای صدها تن از نیروهای مارینز به ویروس کرونا و مجبور شدنش به مستقر شدن در پایگاه «گوام» به شکل خارج از فعالیت، زنگ خطر را برای پنتاگون به صدا در آورد. این ناو غول پیکر در نزدیکی آب های چین برای نظارت و کنترل مستقر بود.

در برابر این رخداد جدیدی که ویروس کرونا آن را تحمیل کرد، ایالات متحده آمریکا شروع به این کرده است که ماموریت های دفاعی را بیش از ماموریت های بازدارندگی تقویت کند. آمریکا از یک سو نمی خواهد کره جنوبی را در برابر کره شمالی بی دفاع بگذارد و از سوی دیگر نمی خواهد تایوان نیز لقمه حاضر و آماده برای عملیات ناگهانی و غیرمنتظره چین در سایه این شرایط دشوار تبدیل شود.

پس از کاهش اهمیت نفت عربستان در جهان بعد از فروپاشی قیمت نفت دیگر عربستان به شکل موقت اهمیت بسیار زیاد برای پنتاگون ندارد. از سوی دیگر آمریکا(همانطور که مدعی است) انجام عملیات نظامی گسترده ایران علیه عربستان یا علیه تأسیسات نفتی این کشور را در حالی که هر بشکه نفت کمتر از بیست دلار است بعید به نظر می رسد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.