مردم هائیتی که از فقر شدید رنج می برند حالا باید با کرونا و پیامدهای آن دست و پنجه نرم کنند.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری فرانسه، پیدا شدن ویروس کرونا در هائیتی دولت و سازمان های بشر دوستانه را وحشت زده کرده است زیرا سیستم پزشکی این کشور به شدت ضعیف است و پیامدهای اقتصادی شیوع کرونا نیز برای اکثریت مردم فقیر مرگبار است.

با ثبت 8 مورد فوتی در آخرین گزارش رسمی که روز شنبه منتشر شد شیوع کرونا در هائیتی هنوز در مراحل  نخست خود است زیرا قرنطینه و فاصله گذاری اجتماعی مساله رفاهی است که برای بیشتر مردم این کشور که در اقتصاد غیرسیستماتیک فعالیت می کنند، امکان پذیر نیست.

دولت شامگاه شنبه مردم را به ماسک زدن در همه مکان های عمومی از 11 می و زیر سایه مجازات های قانونی ملزم کرده است.

در همین حال، در پور او پرنس پایتخت این کشور بازرگانان خرد در حومه «پیتیونفیل» علیه اقدامات شکست خورده شهرداری برای محدود کردن فعالیت شان به سه روز در هفته تظاهرات کردند.

با کاهش سطح وحشت مصرف کنندگان بعد از آن که در 19 مارس نخستین مورد فوتی در اثر کرونا اعلام شد، مشتری ها به دلیل پایین آمدن درآمدهای شان در خریدهای خود احتیاط به خرج می دهند.

حبوبات دو سوم مصرف غذایی روزانه مردم هائیتی به شمار می رود که به شدت فقیر هستند، با وجود این قیمت برنج در مقایسه با سال 2019 در برخی بازارها دو برابر شده است.

افزایش شدید قیمت ها به موازات شیوع بیماری کوید-19 در تشدید رکود اقتصادی سهیم می شود که در پاییز آغاز شد.

«جوزف جوت» نخست وزیر این کشور در نشست سالیانه درباره حمایت مالی که امسال اینترنتی برگزار شد، گفت: با پیدایش بحران (کرونا) انتظار داریم که تولید ناخالص ملی تقریبا 4 درصد کاهش پیدا کند. این نیز به شکل اساسی در نتیجه نزدیک بودن فروپاشی بخش کشاورزی در آینده نزدیک رخ می دهد؛ بخش کشاوری اکنون شاهد کاهش تقاضاست.»

سازمان ملل مدتی پیش از فلج کردن اقتصاد جهان توسط کرونا تخمین زده بود که 40 درصد از مردم هائیتی به کمک های بشردوستانه فوری در سال جاری میلادی نیازمند خواهند شد. 

پیش بینی هایی که در ماه اکتبر سال 2019 انجام شد اشاره کرد که از مارس 2020 نزدیک به 3میلیون نفر از مردم هائیتی از حالت از بین رفتن شدید امنیت غذایی رنج خواهند برد و این بر اساس طبقه بندی های سازمان ملل یک گام پیش از وضعیت گرسنگی است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.