به رغم ارسال کمک های پزشکی گسترده ترکیه به آمریکا برای مقابله با کرونا اما واشنگتن آنکارا را تهدید کرد در صورت فعال کردن سامانه موشکی اس 400 روسیه این کشور را تحریم می کند.

 

به گزارش جماران به نقل از العالم،سفیر آمریکا در ترکیه با تهدید این کشور به تحریم در صورت فعال‌سازی سامانه پدافند موشکی روسی، گفت عملیاتی کردن این سامانه با خرید جنگنده‌های آمریکایی در تضاد است.

علی‌رغم ارسال کمک‌های پزشکی گسترده ترکیه به آمریکا برای مبارزه با شیوع ویروس «کووید۱۹»، مقام‌های این کشور اما هنوز دست از تهدید این کشور به تحریم در ارتباط با سامانه پدافند موشکی «اس-۴۰۰» برنداشته‌اند.

«دیوید ساترفیلد» سفیر آمریکا در ترکیه، می‌گوید اگر آنکارا این سامانه پدافند روسی را فعال و عملیاتی کند، بسیار محتمل است که تحریم‌های مختلفی علیه آن اعمال شود.

به نوشته وبسایت شبکه «بی‌بی‌سی ترکی»، ساترفیلد شامگاه پنجشنبه در ارتباط ویدئوکنفرانسی با اندیشکده شورای آنلانتیک، توضیح داد: «ما تصمیم خود را به رئیس‌جمهور [رجب طیب] اردوغان و دیگر مقامات عالی‌رتبه ترکیه صراحتاً گفته‌ایم و آن، این است که عملیاتی کردن سامانه اس-۴۰۰ با مشارکت ترکیه در برنامه خرید جنگنده‌های "اف-۳۵" همخوانی ندارد».

وی ادامه داد: «این اقدام، ترکیه را در معرض تحریم‌های بسیار محتمل کنگره قرار می‌دهد که شامل موارد درج شده در قانون کاتسا و همچنین دیگر قوانین مستقل تحریمی می‌شود».

با اینکه مقامات ترکیه‌ای بارها تاکید کرده‌اند سامانه اس-۴۰۰ هیچ خطری برای جنگنده‌های اف-۳۵ نداشته یا با سامانه پدافندی یکپارچه ناتو ادغام نخواهند شد، ساترفیلد اما گفت: «ما هیچ تضمینی از دولت ترکیه دریافت نکرده‌ایم که بتوانیم نگرانی‌های خود را کاهش دهیم».

این مقام آمریکایی در پاسخ به سوالی درباره تهدید پیشین اردوغان به بستن پایگاه هوایی «اینجرلیک» در صورت تحریم ترکیه توسط واشنگتن، اظهار داشت: «هیچ تغییری در فعالیت‌های این تاسیسات از نظر آمریکا یا ناتو رخ نداده است. این موضوع، محلی از مشکل نیست».

ده روز پیش نیز «مورگان اورتاگوس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تاکید بر «مخالفت سرسختانه» واشنگتن با خرید سامانه‌های روسی توسط آنکارا، گفته بود گزارش‌ها مبنی بر تلاش‌های ترکیه برای فعال‌سازی این سامانه «بسیار نگران‌کننده» است».

تحویل اولین سامانه اس-۴۰۰ به ترکیه در حالی اوایل مرداد ماه تکمیل شد که وزارت خارجه آمریکا پیش از آن تهدید کرده بود هر کشوری که از روسیه این سامانه‌ها را خریداری کند، تحریم می‌شود. کاخ سفید نیز طبق لایحه بودجه نظامی ۲۰۲۰، مکلّف است ترکیه را تا پایان سال به صورت کامل از برنامه تولید مشترک «اف-۳۵» کنار بگذارد و حتی تحویل مابقی جنگنده‌های خریداری شده را نیز تعلیق کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.