بحران کرونا نه تنها در عادت مردم آلمان به پس انداز کردن پول تاثیر گذاشته، بلکه می‌تواند نحوه مصرف آنها را نیز به نحو بارزی تغییر دهد.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری آلمان،آلمانی‌ها به صرفه‌جویی برای روز مبادا شهرت دارند. شیوع کرونا اما بسیاری را نسبت به آینده بیمناک کرده و کسی نمی‌داند اندوخته‌اش به چه درد خواهد خورد. نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که اکثر مردم در حالت انتظار به سر می‌برند.

نتیجه نظرسنجی یک بانک خصوصی در آلمان نشان می‌دهد که بحران کرونا، عادات مردم در اندوخته کردن پول را عوض کرده است.

«نوریس بانک» در این زمینه تأکید کرد که در اکتبر ۲۰۱۹ بیش از ۷۲ درصد افراد مورد پرسش عنوان کرده بودند که برای روز مبادا، پول پس‌انداز می‌کنند. این افراد گفته بودند در سال ۲۰۲۰ نیز همین روال را خواهند داشت و حتی بیشتر اندوخته می‌کنند. 

نظرسنجی پس از شیوع کرونا، نشان می‌دهد که یک ششم ‌آلمانی‌ها، فکر پس‌انداز‌ کردن را از سر بیرون کرده‌اند. ۴۰ درصد پرسش شوندگان در مارس ۲۰۲۰ گفته‌اند که از این بعد  هیچ پولی پس‌انداز نمی‌کنند؛ و اگر بکنند بسیار اندک.

کارشناسان  نوریس بانک می‌گویند، مبهم بودن اوضاع، اصلی‌ترین دلیل این تغییر روحیه است. ۴۵ درصد پرسش شوندگان عنوان کرده‌اند که فعلا منتظرند وضعیت مالی و درآمدی خودشان مشخص یا تثبیت شود. 

کرونا نگرانی نسبت به آینده را افزایش داده است. در نظرسنجی نوریس بانک، این بیم عمدتا نزد افراد ۳۰ تا ۳۹ ساله وجود داشته است. ۳/ ۳۸ درصد این گروه سنی از پرسش شوندگان، گفته‌اند که مایلند پولی را که دارند، برای بازنشستگی، وام مسکن یا خرید سهام هزینه کنند. قبل از بحران کرونا ۲۵ درصد چنین جوابی داده بودند. 

به نظر این کارشناسان، بحران کرونا نه تنها در عادت آلمانی‌ها به اندوختن پول تاثیر گذاشته، بلکه می‌تواند نحوه مصرف آنها را نیز به نحو بارزی تغییر دهد. 

طبق این نظرسنجی، سرمایه‌گذاری در بازار سهام و بورس با وجود وضعیت آشفته کنونی، بیشتر خواهد شد. آمار استخراج شده نوریس بانک نشان می‌دهد آلمانی‌ها بیش از پیش به این عرصه متمایل شده‌اند: قبل از کرونا ۹/ ۱۶ درصد و بعد از  آغاز بحران ۲/ ۱۹ درصد.

طبق این تحقیق، استفاده از حساب جاری به عنوان محل مبادلات مالی تغییری نکرده است. اکثر مردم گفته‌اند به دلیل نرخ نازل کارمزد بین بانکی چنین انتخابی دارند، بعضی هم عنوان کرده‌اند که در شرایط فعلی، هیچ راه دیگری جز نگاهداشتن پول‌شان در بانک ندارند. در ارزیابی نوریس بانک آمده که داشتن اعتبار بانکی در شرایط کنونی، برای مردم اهمیتی دو چندان یافته است.

 

بانک مرکزی: پس‌انداز مردم بالا می‌رود

نتیجه نظرسنجی نوریس بانک، در تقابل جدی با تحقیق بانک مرکزی آلمان قرار دارد. این بانک می‌گوید به دلیل محدودیت‌های تردد و تعطیلی طولانی مغازه‌ها، پس‌انداز فردی آلمانی‌ها به سطحی کم سابقه می‌رسد. طبق ارزیابی این بانک، نرخ پس‌انداز مردم از درآمدشان از ۹/ ۱۰ درصد به  ۵/ ۱۲ درصد افزایش خواهد یافت که از سال ۱۹۹۲ به بعد سابقه نداشته است. 

کارشناسان بانک مرکزی، برآورد نوریس بانک در باره استقبال از بازار سهام را نیز رد می‌‌کنند. به اعتقاد آنها، ریزش سهام بورس در دوران کرونا، هیچ مشوقی برای سوق یافتن سرمایه‌های سرگردان در این عرصه باقی نمی‌گذارد.


 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.