وزارت بهداشت اسپانیا امروز جمعه اعلام کرد که تعداد جان باختگان کرونا در این کشور با ثبت موردهای جدید به 10هزار و 935 نفر رسید. شمار مبتلایان نیز با ثبت موردهای جدید به 117هزار و 710 نفر رسید.

 

به گزارش جماران به نقل از رویترز، دولت اسپانیا اعلام کرد که 932 مورد فوتی و نزدیک به 7هزار و 500 مورد ابتلا به ویروس کرونا در این کشور طی 24 ساعت گذشته ثبت شده است.

وزارت بهداشت اسپانیا امروز جمعه اعلام کرد که تعداد جان باختگان کرونا در این کشور با ثبت موردهای جدید به 10هزار و 935 نفر رسید. شمار مبتلایان نیز با ثبت موردهای جدید به 117هزار و 710 نفر رسید.

34هزار مورد ابتلا و 4هزار و 500 مورد فوتی در پایتخت اسپانیا ثبت شده است و پس از آن ایالت«کاتالونیا» با 23هزار و 500 مورد ابتلا و 2هزار و 300 فوتی قرار دارد.

در حال حاضر 6هزار و 400 مبتلا به کرونا در اسپانیا در بخش مراقبت های ویژه قرار دارند.

اسپانیا با ثبت موردهای جدید ابتلا از ایتالیا به لحاظ تعداد مبتلایان پیشی گرفت و پس از آمریکا قرار گرفت که بزرگترین کانون ویروس کرونا در سطح جهان به شمار می رود.

بر اساس آخرین آماری که ایتالیا تا شب گذشته منتشر کرد تعداد مبتلایان در این کشور به 115هزار و 242 مورد رسید.

مقام‌های بخش بهداشت و درمان ایتالیا در گزارش روزانه خود اعلام کردند که با اضافه شدن ۷۶۰ مورد فوتی جدید مبتلا به کووید۱۹، شمار قربانیان این ویروس در ایتالیا به ۱۳ هزار و ۹۱۵ نفر افزایش یافت.

طبق این گزارش، ۴ هزار و ۶۶۸ مورد ابتلای جدید نیز در ۲۴ ساعت گذشته در این کشور ثبت شده است که شمار مبتلایان را به ۱۱۵ هزار و ۲۴۲ نفر رسانده است.

 

قرنطینه نیمی از مردم جهان

 در همین حال، یورونیوز گزارش داد که آمارها نشان می دهند که از اولین ساعات امروز جمعه ۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون نفر، بیش از نیمی از جمعیت جهان در قرنطینه هستند، شمار مبتلایان از یک میلیون نفر فراتر رفته است و تا کنون نزدیک به ۵۴ هزار نفر در سراسر جهان به دلیل ابتلا به بیماری کووید-۱۹ جان باخته‌اند.

تا کنون نود کشور جهان در قرنطینه قرار گرفته‌اند و آخرین کشوری که از روز جمعه به قرنطینه رفت، تایلند است.

پنجاه درصد از مبتلایان در قاره اروپا هستند، قاره‌ای که از لحاظ میانگین سنی پیرترین قاره جهان است. هم چنین ۷۰ درصد ازقربانیان را نیز شهروندان اروپا تشکیل می‌دهند. تعداد جانباحتگان در اسپانیا از ده هزار نفر فراتر رفته و ایتالیا با نزدیک به چهارده هزار قربانی بیشتر تعداد مرگ و میر را در میان سایر کشورها دارد.

 

گسترش بیکاری در آمریکا

از سوی دیگر، تعداد مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ در ایالات متحده از مرز ۲۴۵ هزارنفر هم گذشته است و تا کنون بیش از شش هزار نفر در این کشور جان باخته‌اند.

دست کم دو سوم از جمعیت این ابرقدرت اقتصادی در قرنطینه هستند و پیش بینی می شود که نرخ بیکاری در این کشور از یک رقمی بودن خارج شده و تا ۲۰ درصد هم افزایش یابد.

تاکنون بیش از ۶ میلیون ۷۰۰ هزار آمریکایی فرم‌های مربوط به بیکاری را پرکرده اند.

بی‌تردید شیوع ویروس کرونا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را تحت تاثیر قرار خواهد داد. قرار است این انتخابات در ماه نوامبر آینده برگزار شود. یکی از نقاط قوتی که دونالد ترامپ در انتخابات تکیه کرده کاهش بی‌سابقه در ایالات متحده بود. حال به نظر می‌رسد تبعات اقتصادی ناشی از شیوع ویروس، کرونا ترامپ را با چالش‌های جدی روبرو کند.

 

عقب نشینی کاخ سفید

ایالات متحده آمریکا به زودی استفاده از ماسک را برای کسانی که در نقاط پرخطر شیوع ویروس کرونا حضور دارند توصیه خواهد کرد.

«مایک پنس» معاون رئیس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه در در یک نشست توجیهی توضیحات بیشتری درباره سیاست‌های جدید کاخ سفید در قبال مبارزه با کرونا ارائه داد.

 پنس اعلام کرد که کاخ سفید به آمریکایی‌هایی که در مناطق پرخطر ویروس کرونا زندگی می‌کنند، توصیه می‌کند که از پوشش صورت استفاده کنند تا از شیوع بیماری جلوگیری شود.

او همچنین با اشاره به راهنمایی‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها اظهار داشت: «راهنمایی‌های جدید بر اساس توصیه‌های مشاوران این مرکز و همچنین کارشناسان برتر بهداشت در روزها آینده به صورت رسمی منتشر خواهد شد.»

در همین راستا دکتر «دبورا بریکس» هماهنگ کننده امور مربوط به ویروس کرونا در کاخ سفید با اشاره به اینکه استفاده از ماسک تنها یک اقدام مکمل است به مردم هشدار داد، نباید تصور کنند که با وجود ماسک می‌توانند «فاصله‌گیری اجتماعی» را کنار بگذارند. او همچنین با اشاره به اینکه مردم در پشت ماسک احساس امنیت و محافظت پیدا می‌کنند افزود: «باید به خاطر داشته باشید که این احساس امنیت، مصنوعی است و نباید تنها با اتکا به آن از عدم شیوع ویروس کرونا اطمینان حاصل کرد.»

پیشتر سناتور «پت تامی» و «مایکل بنت» از کاخ سفید خواسته بودند تا استفاده از ماسک را به عنوان یک مکمل در کنار سیاست «فاصله‌گیری اجتماعی» به مردم توصیه کند. حالا گمانه‌ها از احتمال اعلام این توصیه از سوی دولت آمریکا فعالین حوزه مبارزه با ویروس کرونا را امیدوار کرده است.

این دو سناتور روز پنجشنبه در بیانیه‌ای مشترک تاکید کردند نباید تصور کرد که استفاده از ماسک می‌تواند مانند ماندن در خانه یا شستن دست‌ها عمل کند: «استفاده از ماسک در واقع زنجیره انتقال ویروس را کنترل می‌کند وگرنه ماسک من قرار نیست برای من دست‌آوردی داشته باشد. به عبارت ساده‌تر ماسک من شما را از ابتلا به ویروس کرونا در امان نگه می‌دارد و ماسک شما من را در مقابل خطر کووید ۱۹ ایمن می‌کند.»

دستورالعمل‌های اولیه «مرکز کنترل و پیشگیری بیماری» به آمریکایی‌ها توصیه می‌کرد که از ماسک استفاده نکنند مگر اینکه پزشک حرفه‌ای باشند و یا به ویروس کرونا مبتلا شده باشند. کاخ سفید از بیم آنکه این مساله به کمبود بیشتر ماسک منجر شود، به مردم توصیه کرده بود از ماسک استفاده نکنند.

در همین راستا دونالد ترامپ، روز پنجشنبه ۲ آوریل با بیان اینکه فکر نمی‌کند استفاده از ماسک ضرورتی داشته باشد گفت: «من فکر نمی‌کنم اجباری در استفاده از ماسک لازم باشد. زیرا برخی از مردم نمی‌خواهند این کار را انجام دهند. اگر بخواهند خود را بپوشانند، می‌توانند از شال استفاده کنند. حتی شال از ماسک هم می‌تواند بهتر باشد برای اینکه ضخیم‌تر است.»

این در حالی ست که بسیاری از متخصصان بیماری‌های عفونی این اظهارات رئیس جمهوری آمریکا را غیرکارشناسانه و غیر قابل استناد خوانده بودند. حالا به نظر می‌رسد با شدت گیری بحران ویروس کرونا در آمریکا کاخ سفید حاضر به عقب نشینی شده است و استفاده از ماسک را به عنوان یک توصیه به مردم مد نظر قرار خواهد داد.

 

خروج صدر اعظم آلمان از قرنطینه

«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان، پس از منفی اعلام شدن نتیجه آزمایش کرونا، از قرنطینه خارج شد.

سخنگوی خانم مرکل امروز جمعه، ۳ آوریل با اعلام این مطلب افزود: «صدراعظم چندین بار تست کرونا داد و در تمامی این موارد جواب منفی بود. بعد از مشخص شدن نتیجه آزمایش، مرکل به قرنطینه خود پایان داد و به محل کارش بازگشت.»

آنگلا مرکل دو هفته در قرنطینه خانگی قرار داشت. صدر اعظم آلمان بعد از آن تصمیم گرفت در خانه بماند که مشخص شد دکتری که در روز ۲۰ مارس به او واکسن زده بود، به ویروس کرونا مبتلا بوده است. از آن تاریخ به بعد وی از خانه فعالیت‌های خود را انجام داد.

تا کنون بیش از ۸۴ هزار نفر در آلمان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و از این تعداد ۱۱۰۷ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

 

هشدار فرانسه نسبت به عوارض برخی داروها

نهاد نظارتی بر سلامت فرانسه نسبت به عوارض جانبی داروهایی که برای مقابله با «مالاریا و ایدز» به کار می‌روند و در کنترل بیماری کرونا نیز اثر دارند، هشدار داد.

به گفته این نهاد نظارتی سه تن از مبتلایان به کووید-۱۹ که سرخود این داروها را مصرف کرده‌اند، تا کنون جان باخته‌اند. بیش از ۳۰ مبتلای دیگر به کووید-۱۹ نیز با عوارض جانبی حاد این داروها روبرو شده‌اند.

بر اساس گزارش این نهاد نظارتی داروی «هیدروکسی کلوروکین» با نام تجاری به «پلاکونیل» اثرات جانبی سوئی بر روی برخی از مبتلایان به کووید-۱۹ داشته است.

آژانس ملی نظارت بر سلامت ساختار پزشکی فرانسه در پی ادعای یکی از متخصصین عفونی این کشور، دیدیه رائول، این گزارش را منتشر کرده است.

«دیدیه رائول» پروفسور و رئیس موسسه «عفونت‌های خاورمیانه‌ای» مقیم شهر مارسی مدتی است با انتقاد از سخنان مقامات وزارت بهداشت این کشور تاکی ددارد که «هیدروکسی کلوروکین» تاثیر فراوانی بر بهبود بیماران مبتلا به کووید-۱۹ دارد.

با این حال آژانس ملی نظارت بر سلامت ساختار پزشکی می گوید حتی داروی مبارزه با مالاریا، لوپوس، هم نمی‌تواند بدون تجویز پزشک از سوی مبتلایان به کووید-۱۹ مصرف شود.

هم چنین این نهاد دولتی فرانسه تاکید کرد که ترکیب دو نوع آنتی بیوتیک، «آزیترومایسین و کالترا»، که برای درمان برخی از بیماران مبتلا به ایدز استفاده می‌شود به دلیل عوارض جانبی که دارد نباید بدون دستور پزشک مصرف شود.

بیش از ۵۳۰۰ نفر تاکنون در کشور فرانسه جانشان را در اثر ابتلا به کووید-۱۹ از دست داده‌اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.