با توجه به پیروزی‌ های اخیر جو بایدن در ایالت‌ های مختلف در جریان رقابت‌ های درون حزبی دموکرات‌ ها، وی رقیب دونالد ترامپ در انتخابات آتی آمریکا خواهد بود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، سی ان ان گزارش داد بر اساس آخرین نتایج اعلام شده از انتخابات مقدماتی حزب دموکرات آمریکا تا بامداد امروز چهارشنبه، «جو بایدن» از «برنی سندرز» پیشی گرفته است.

طبق آرای شمارش شده تاکنون در شش ایالتی که روز سه شنبه انتخابات برگزار شد پیروزی بایدن حداقل در سه ایالت قطعی شده است.

به این ترتیب کاندیدای 77 ساله دموکرات و معاون رئیس جمهور در زمان اوباما توانسته جایگاه خود را به عنوان پیشتاز در رقابت دموکرات‌ ها برای کاندیداتوری  در انتخابات ریاست جمهوری در نوامبر تثبیت کند.

نتایج اولیه انتخابات مقدماتی دموکرات‌ ها در روز سه‌ شنبه در 6 ایالت نشان می‌ دهد که جو بایدن دست کم در چهار ایالت «میشیگان، میسوری، می سی سی پی و آیداهو» از رقیب سرسخت خود پیش افتاده است. نتایج انتخابات روز سه‌ شنبه در دو ایالت داکوتای شمالی و واشنگتن هنوز اعلام نشده، اما بایدن به هر روی تا این زمان پیشتاز است.

در این میان، پیروزی بایدن در ایالت میشیگان برای او بسیار مهم‌ تر از ایالت‌ های دیگر بود زیرا برنی سندرز امید زیادی به پیروزی در این ایالت داشت. در انتخابات مقدماتی حزب دموکرات در سال 2016، سندرز توانسته بود از رقیب خود در آن زمان یعنی «هیلاری کلینتون» جلو بیفتد، اما روز گذشته او در این ایالت تنها 37 درصد آرا را به دست آورد. آراء جو بایدن در این ایالت 53 درصد بود.

انتظار این بود که برنی سندرز همانند سال 2016 در انتخابات مقدماتی حزب دموکرات بتواند در میشیگان به پیروزی برسد. اما جو بایدن با اختلاف بسیار از برنی سندرز پیشی گرفت.

جو بایدن در انتخابات مقدماتی سه‌ شنبه 3 مارس (13 اسفند) که «سه‌ شنبه بزرگ» خوانده می‌ شود، توانسته بود در 10 ایالت دیگر برنی سندرز و دیگر رقبای خود را شکست دهد.

رقابت‌ های مقدماتی یا درون‌ حزبی دموکرات‌ ها تاکنون در 18 ایالت آمریکا برگزار شده و با حذف بیشتر داوطلبان، اکنون رقابت اصلی میان بایدن و سندرز، سناتور چپ گرای «ورمونت» جریان دارد. «تولسی گابارد» دیگر داوطلب دموکرات شرکت‌ کننده در رقابت‌ های مقدماتی بختی برای پیروزی ندارد.

به رغم ادامه مبارزات انتخاباتی حزب دموکرات، نگرانی‌ ها از شیوع ویروس کرونا باعث شد که برنی سندرز و جو بایدن تجمع های انتخاباتی خود را در ایالت اوهایو لغو کنند. جو بایدن در سخنرانی خود در شامگاه سه شنبه در «فیلادلفیا» در ایالت پنسیلوانیا تاکید کرد هدف او متحد کردن مردم و حزب دموکرات است.

جو بایدن در این سخنرانی گفت که به همراه برنی سندرز می توان در انتخابات سراسری در ماه نوامبر دونالد ترامپ را شکست داد.

ستاد انتخاباتی برنی سندرز اعلام کرده است که او سخنرانی در شب سه شنبه انجام نخواهد داد. اقدام برنی سندرز در عدم سخنرانی به نظر کم سابقه است.

روند انتخابات مقدماتی حزب دموکرات برای جو بایدن با نوسان شدید همراه بوده است. تا دو هفته پیش،‌ ستاد انتخاباتی او در آستانه فروپاشی قرار داشت. در آغاز رقابت‌ های مقدماتی حزب دموکرات، برنی سندرز نمایشی چشمگیر در ایالت های آیووا، نیوهمپشایر و نوادا داشت. اما با انتخابات مقدماتی در کارولینای جنوبی ورق به نفع جو بایدن برگشت. در این انتخابات با حمایت آفریقایی تبارها، جو بایدن با اختلاف به پیروزی رسید.

در حال حاضر از مجموع آرای اعضای انجمن‌ های حزبی، جو بایدن توانسته است 766 رای را نصیب خود کند در حالی که رقیب وی برنی سندرز توانسته 618 رای اعضای انجمن‌ های حزبی را به خود اختصاص دهد. طبق رویه معمول هر کدام از کاندیداها بتوانند 1991 رای اعضای انجمن‌ های حزبی حزب دموکرات را به خود اختصاص دهند به عنوان کاندیدای حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری 2020 معرفی خواهند شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.