به دستور محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی حداقل 20 شاهزاده دیگر در این کشور به اتهام« تلاش به برای کودتا» و « دیدار و گفت‌گو با نیروهای آمریکایی» بازداشت شده اند.

 

به گزارش جماران ، وب سایت میدل ایست آی نوشت که حداقل 20 شاهزاده دیگر عربستان سعودی به دستور «محمد بن سلمان» ولیعهد این کشور بازداشت شده‌اند.

این وب سایت انگلیسی گزارش داد به دستور محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی حداقل 20 شاهزاده دیگر در این کشور به اتهام« تلاش به برای کودتا» و  « دیدار و گفت‌گو با نیروهای آمریکایی» بازداشت شده اند.

بر اساس این گزارش، شاهزاده «نایف بن احمد» فرزند شاهزاده «احمد بن عبدالعزیز» برادر ملک «سلمان» پادشاه عربستان سعودی و «نواف بن نایف» برادر «محمد بن نایف» ولیعهد سابق این کشور در میان بازداشت شدگان هستند.

این در حالی که خبرگزاری رویترز گزارش داد که «سلمان بن عبدالعزیز»پادشاه عربستان سعودی شخصا دستور بازداشت«محمد بن نایف» ولیعهد سابق و «احمد بن عبدالعزیز» که حکومت آنها را متهم به خیانت کرده را امضا کرده است.

یک منبع منطقه ای گفت که «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی شاهزاده احمد بن عبدالعزیز برادر پادشاه این کشور،شاهزاده محمد بن نایف ولیعهد سابق و پسر وی را به تماس با قدرت های خارجی از جمله آمریکایی ها و غیر از آنها برای کودتا متهم کرد.

این منبع افزود که بن سلمان با این بازداشت ها قدرت را به طور کامل در اختیار خود گرفت و پاکسازی ها در این کشور به پایان رسید.

این منبع منطقه ای تأکید کرد که دیگر هیچ رقیبی وی را در موفقیت اش برای رسیدن به صندلی پادشاهی به چالش نمی کشد.

برخی منابع دیگر نیز گفته بودند که شاهزاده احمد یکی از سه عضو در شورای بیعت بود که در سال 2017 با ولیعهدی بن سلمان مخالفت کردند؛ این شورا از اعضای برجسته خاندان حاکم تشکیل می شود.

منبع منطقه ای یاد شده همچنین تأکید کرد که ملک سلمان با بازداشت های اخیر موافقت کرد و زیر دستور بازداشت ها را امضا کرده است.

این منبع تصریح کرد که پادشاه در حالت ذهنی و جسمی سالمی به سر می برد.

برخی منابع آگاه عربستانی و غربی نیز گفتند که بعید است که خاندان حاکم در عربستان با ولیعهد مخالفت کنند این در حالی است که پادشاه 84 ساله در قید حیات است و بر این باورند که پادشاه نیز بعید است که نظرش درباره پسر مورد علاقه اش که بیشتر مسئولیت های کشور را به او واگذار کرده، تغییر کند.

خبرگزاری بلومبرگ نیز به نقل از یک منبع گزارش داد که حکومت عربستان شاهزاده احمد بن عبدالعزیز  برادر پادشاه و شاهزاده محمد بن نایف ولیعهد سابق که روز جمعه بازداشت شدند را به خیانت به دلیل برنامه ریزی برای کودتا در عربستان متهم کرده است.

این منبع افزود که دفتر پادشاهی به اعضای شورای بیعت اطلاع داده است که شاهزاده احمد بن عبدالعزیز 78 ساله و محمد بن نایف 61 ساله در حال برنامه ریزی برای کودتا بودند.

بازداشت های روز جمعه سلسله هرمی قدرت را در عربستان سعودی به شکل بزرگی به لرزه در می آورد به ویژه آن که شاهزاده احمد برادر ملک سلمان و آخرین پسر « عبدالعزیز آل سعود»پادشاه موسس عربستان سعودی است که در قید حیات باقی مانده است و همه او را کاندیدای احتمالی پادشاه شدن می دانند؛  همچنین وی عضو برجسته شورای بیعت است.

بلومبرگ همچنین نوشت که شاهزاده احمد در سال 2018 در یک ویدیوی کم سابقه ظاهر شد که با تظاهر کنندگان در لندن صحبت می کند امری که جنجال زیادی درباره اختلاف احتمالی در صفوف خاندان حاکم به راه انداخت. در اکتبر 2018 نیز پس از سپری کردن مدتی در خارج به عربستان بازگشت.

این خبرگزاری تأکید کرد که بسیاری از اعضای خاندان حاکم بر عربستان به «محد بن سلمان» ولیعهد کنونی وفادار هستند اما تقویت جایگاه وی در قدرت منجر به این شد که برخی از این اعضا و نزدیکانش به حاشیه رانده شده یا فاصله بگیرند.

پیش از این روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال نوشت که حکومت عربستان سعودی  شاهزاده«احمد بن عبدالعزیز» برادر پادشاه سعودی و «محمد بن نایف» ولیعهد سابق این کشور را به اتهام خیانت بازداشت کرد.

این روزنامه به نقل از منابعی که آنها بسیار نزدیک توصیف کرد نوشت که نیروهای امنیتی عربستان منزل این دو شاهزاده را تفتیش کرده و شاهزاده«نواف بن نایف» برادر محمد بن نایف را نیز دستگیر کرده است.

این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت که بازداشت این دو شخصیت برجسته در عربستان می تواند قدرت شاهزاده«محمد بن سلمان» ولیعهد کنونی را تقویت کند و رقبایش را از رسیدن به کرسی پادشاهی کنار بزند.

این روزنامه به نقل از برخی منابع نوشت که نیروهایی از گارد دفتر پادشاهی که ماسک به صورت زده و لباس های سیاه به تن داشتند به خانه های این دو شاهزاده رفته و ضمن تفتیش دو خانه آنها را بازداشت کردند.

وال استریت ژورنال همچنین نوشت که شاهزاده های دستگیر شده به خیانت متهم  شدند.

روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت که مجازات این اتهام زندان مادام العمر یا حتی اعدام است.


 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.