رزمایش دریایی مشترک روسیه، چین و ایران که روز جمعه در آب‌ های اقیانوس هند و دریای عمان آغاز شد، واکنش هایی در پی‌ داشته است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، رزمایش دریایی مشترک ایران، روسیه و چین در رسانه‌ های بین‌ المللی بازتاب گسترده‌ ای داشت.

راشاتودی روسیه گزارش داد تنگه هرمز مهم‌ ترین شاهراه نفتی است که روزانه یک پنجم محموله‌ های نفت جهان از آن عبور می‌ کند. این رقم معادل 21 درصد محموله‌ های روزانه نفت جهان است. این میزان بسیار زیادی است و به همین دلیل است که تنگه هرمز بسیار مستعد بروز التهاب و تنش است. رزمایش مزبور همچنین اقدامی بسیار هوشمندانه از سوی ایران است. ایران تصمیم گرفت تا از بعضی از دوستان خود یعنی چین و روسیه، دومین و سومین قدرت نظامی جهان بخواهد تا برای یک تمرین دریایی دوستانه با این کشور همراه شوند.

الجزیره نوشت ایران، روسیه و چین رزمایش دریایی مشترک «بی‌ سابقه‌ ای» را در بحبوحه نگرانی‌ ها از اینکه علیه آمریکا و دیگر قدرت‌ های غربی باشد، آغاز کردند. این رزمایش مشترک سه کشور در اقیانوس هند و دریای عمان بی سابقه است. وزارت دفاع روسیه از اعزام سه فروند کشتی جنگی، شامل یک ناوچه، یک تانکر سوخت‌ رسان و یک یدک‌ کش نظامی به این رزمایش خبر داده است. ایران با برگزاری این مانور‌ها می‌ خواهد بگوید در منطقه اقیانوس هند، نقش مثبتی دارد و کشور‌های بزرگی مانند روسیه و چین این موضوع را تایید می‌کنند. این در حالی است که آمریکا ادعا می کند ایران به امنیت در منطقه آسیب می‌ رساند.

چین با توجه به روابط اقتصادی خود با کشور‌های این منطقه، نمی‌خواهد با برگزاری این مانور، پیام نادرستی برای این کشور‌ها ارسال کند. تهران هم مانند چین، یک پیام این مانور‌ها را خطاب به سیاست‌ های آمریکا در این منطقه می‌داند. فراموش نکنیم که هر سه کشور، با تحریم‌ های آمریکا روبرو هستند، بنابراین هدف اصلی این مانورها، ارسال پیام سیاسی برای آمریکاست.

روزنامه «مردم» چین در خصوص برگزاری مانور مشترک دریایی روسیه، ایران و چین نوشت: این مانور مشترک توجه مجامع عمومی غرب را به خود جلب کرده است. مانور مشترک نظامی با هدف تامین امنیت راهروهای دریایی صورت گرفته و بازدارنده هرگونه تلاش برای تضعیف ثبات و امنیت منطقه خواهد بود. چین تصمیم برای درگیری در خاورمیانه ندارد، به خصوص که از هیچ کشوری حمایت نخواهد کرد. چین با همه کشورها روابط دوستانه برقرار می کند و کشورهای خاورمیانه از جمله ایران دوستان خوبی برای این کشور هستند. این رزمایش در واقع میزان دوستی سه کشور روسیه، چین و ایران را نشان می دهد. اما از آنجا که کشورهای غربی مرتکب اقداماتی اشتباهی شده اند، دوستی ین سه کشور باعث نگرانی آنها می شود.

اسپوتنیک نیز با پخش گزارشی درباره رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین توضیح داد این رزمایش شامل تمرینات دریایی برای خاموش کردن حریق شناور‌ها یا آزادسازی کشتی‌ های گروگان گرفته شده توسط دزدان دریایی می‌ شود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس هم در گزارشی اعلام کرد که برخی تحلیلگران این رزمایش را واکنشی به تحرکات اخیر آمریکا و متحدانش به‌ ویژه عربستان سعودی در منطقه می‌ دانند.

خبرگزاری فرانسه در خبری با اشاره به این رزمایش، درباره اهمیت محدوده این رزمایش نوشت: عمان آبراه حساس و به‌ خصوصی است، زیرا به تنگه هرمز، که حدود یک‌ پنجم نفت جهان از آن عبور می‌ کند و سپس به خلیج فارس متصل می‌ شود.

حریت ترکیه نیز با انتشار خبر این رزمایش نوشت این رزمایش در زمانی برگزار می‌ شود که تنش‌ ها در خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عرب (واقع در شمال اقیانوس هند) از زمان از سر گیری تحریم‌ های آمریکا علیه ایران بعد از خروج دونالد ترامپ رئیس‌ جمهور این کشور از برجام افزایش یافته است.

«تام تاگندهات» رئیس کمیته امور خارجی پارلمان انگلیس در واکنش به رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین در یک رشته توئیت نوشت: این دنیای جدیدی است که باید در آن فعالیت کنیم. باید با دموکراسی‌ هایِ در اندازه متوسط همراه شویم و از منافعی که در آن مشترک هستیم؛ دفاع کنیم.

تاگندهات در ادامه افزود: اگر خودمان را به اقدامات در سطح منطقه محدود کنیم قادر نخواهیم بود از نفوذ جهانی دیگران جلوگیری کنیم. ائتلاف ما باید هند، ژاپن، کره جنوبی، کانادا و استرالیا و شرکای منطقه‌ ای را شامل شود.

روسیه این مانور دریایی را یک رزمایش بی‌ سابقه در همکاری و آموزش نیروهای دریایی توصیف کرده است. وزارت دفاع روسیه روز جمعه اعلام کرد که سه ناو وابسته به ناوگان دریایی بالتیک روسیه - یک ناوچه، یک تانکر سوخت‌ رسان و یک یدک‌ کش نظامی را برای مشارکت در این رزمایش اعزام کرده است. وزارت دفاع روسیه گفته برای نخستین بار است که چنین رزمایشی با این ویژگی‌ ها برگزار می‌ شود.

دولت چین هم روز گذشته اعلام کرد که یک ناوشکن مجهز به موشک های هدایت شونده را برای شرکت در این رزمایش 4 روزه به منطقه اعزام کرده است. چین این رزمایش را «یک همکاری عادی نظامی» بین نیروهای مسلح سه کشور توصیف کرد.

سخنگوی وزارت دفاع چین گفت: «این رزمایش لزوما با وضعیت منطقه ارتباطی ندارد.»

«شان رابرتسون» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا هم روز گذشته در خصوص این رزمایش سه جانبه گفته بود ما از برگزاری این رزمایش آگاه هستیم و آن را رصد می‌ کنیم.

این سخنگوی وزارت دفاع آمریکا تاکید کرد ما به همراه شرکا و متحدان خود به تلاش‌ ها در راستای تضمین آزادی کشتیرانی و آزادی تجارت در آبراه‌ های بین‌ المللی ادامه خواهیم داد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.