وزارت خارجه آمریکا به پرسش هایی درباره جزئیات این آزمایش موشکی و اینکه آیا بر مذاکرات با پیونگ یانگ درباره خلع سلاح هسته ای در شبه جزیره کره تأثیر می گذارد یا نه پاسخ نداد.

 

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که به شکل کامل با کره جنوبی و ژاپن در ارتباط با اطلاعات درباره رخی آزمایش های موشکی در مرکز «سوهائه» کره شمالی هماهنگی می کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: گزارش هایی درباره آزمایش به دست ما رسیده است و به شکل نزدیک با همپیمانان کره جنوبی و ژاپنی مان هماهنگ هستیم.

وزارت خارجه آمریکا به پرسش هایی درباره جزئیات این آزمایش موشکی و اینکه آیا بر مذاکرات با پیونگ یانگ درباره خلع سلاح هسته ای در شبه جزیره کره تأثیر می گذارد یا نه پاسخ نداد.

این در حالی است که روز جمعه رسانه دولتی کره شمالی از انجام یک «آزمایش مهم» در سایت موشکی «سوهائه» خبر داد.

خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی نیز با اعلام خبر آزمایش مهم پیونگ‌ یانگ در سایت موشکی مذکور به نقل از رسانه دولتی کره شمالی نوشت کره شمالی قصد دارد از نتایج این آزمایش برای تقویت «بازدارندگی استراتژیک هسته‌ ای» خود استفاده کند.

ماهیت آزمایش و اینکه چه چیزی مورد آزمایش قرار گرفته، هنوز مشخص نشده است اما عملیات، حدود هفت دقیقه از ساعت 22:41 شامگاه جمعه تا ساعت 22:48 (به وقت محلی) طول کشیده است.

رسانه دولتی کره شمالی در بیانیه‌ ای که برای اعلام این آزمایش مخابره کرد، اعلام کرد: «ما در حال به دست آوردن موفقیت‌ های تحقیقاتی در حوزه علوم دفاعی، یکی پس از دیگری هستیم؛ که برای ارتقای هرچه بیشتر بازدارندگی هسته‌ ای استراتژیک و معتبر جمهوری خلق کره شمالی به کار گرفته خواهند شد».

«کیم ایون هان» سخنگوی وزارت اتحاد کره جنوبی در کنفرانسی خبری در این خصوص اظهار داشته است: ما اقدامات کره شمالی در این زمینه را به دقت زیر نظر داریم. دولت ما هر چه در توان دارد، به نفع مذاکرات آمریکا و کره شمالی به کار خواهد گرفت.

این دومین آزمایش مهمی است که کره شمالی ظرف یک هفته گذشته در سایتی که پیشتر قول تعطیلی آن را داده بود؛ انجام می‌ دهد. کره شمالی در روز جمعه قبل نیز از اجرای «آزمایش بسیار مهم» در تاسیسات موشکی سوهائه خبر داده بود. کارشناسان مدعی هستند که مورد قبلی مربوط به آزمایش موتور موشک بوده است.

این آزمایش‌ ها در حالی انجام می‌ شود که آمریکا به موعد از پیش تعیین شده کره شمالی برای انعطاف‌ پذیری در مذاکرات هسته‌ ای نزدیک‌ می‌ شود. «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی تا پایان سال میلادی جاری به «دونالد ترامپ» رئیس‌ جمهور آمریکا فرصت داده تا جدیت خود را در پیشبرد مذاکرات فی‌ مابین اثبات کند.

همزمان با تشدید فشار کره شمالی بر آمریکا به منظور ارائه راه حلی برای مذاکرات متوقف شده دو کشور تا پایان امسال، تنش بین دو کشور افزایش یافته است. پیونگ یانگ تاکید کرد در صورت شکست آمریکا در ارائه راه حل تا پایان سال جاری میلادی، آزمایش های هسته ای و موشک های دور برد خود را از سر خواهد گرفت.

مذاکرات نمایندگان هسته ای آمریکا و کره شمالی پس از نشست بی نتیجه فوریه سران دو کشور در «هانوی» پایتخت ویتنام متوقف شد.

وزیر دفاع آمریکا در تازه ترین اظهارنظرش در نشست اندیشکده شورای روابط خارجی در نیویورک گفت: وقوع جنگ در شبه جزیره کره، هولناک است و کسی خواستار چنین چیزی نیست. آمریکا در تلاش است کره شمالی را به میز مذاکره بازگرداند و امیدواریم، این کشور مسیر دیگری انتخاب نکند.

وی در توجیه تلاش آمریکا برای بازگرداندن کره شمالی به مذاکره گفـت: ما معتقدیم تهدید برنامه های هسته ای و موشکی این کشور تنها از طریق توافقنامه دیپلماتیک حل و فصل می شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.