دولت فرانسه هفته ای سخت، حیاتی و کاملا سرنوشت ساز پیش رو دارد. اعتصابات سراسری امروز دوشنبه با آغاز هفته کاری وارد پنجمین روز متوالی می شود که به گفته رسانه های فرانسه بسیار فلج کننده خواهد بود. سندیکاها از عموم مردم برای شرکت گسترده در تظاهرات ضد دولتی روز سه شنبه دعوت کرده اند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، گاردین گزارش داد دولت فرانسه هفته ای سخت، حیاتی و کاملا سرنوشت ساز پیش رو دارد؛ یا به خواسته معترضان تن در خواهد داد یا با پافشاری بر خواسته خود برای اصلاح قانون بازنشستگی به اعتصابات و اعتراضات تا شب سال نو دامن خواهد زد.

دولت فرانسه روز یکشنبه اعلام کرد که طرح اصلاح قانون بازنشستگی این کشور را تحت هر شرایطی اجرا خواهد کرد. با این وجود همزمان، برای فروکش کردن خشم معترضانی که به دعوت اتحادیه‌ های کارگری به خیابان‌ ها آمده‌ اند گفت که احتمالا این طرح را به صورت تدریجی اجرا خواهد کرد.

ادامه اعتصابات سراسری در فرانسه باعث شد که روز یکشنبه برای چهارمین روز متوالی، سیستم حمل و نقل در این کشور حداقل خدمات را به شهروندان ارائه دهد و به این ترتیب فعالیت‌ های روزمره فلج شود.

«ادوارد فیلیپ» نخست‌ وزیر فرانسه گفت: «مصمم هستم که اصلاحات در نظام بازنشستگی را به طور کامل عملی کنم... اگر این اصلاحات مترقی را امروز عملی نکنیم، فردا یکی دیگر این کار را انجام می دهد؛ اما به شیوه‌ ای بسیار سختگیرانه‌ تر.»

«برونو لومر» وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه نیز ضمن تاکید بر انعطاف‌ پذیری دولت برای اجرای این طرح، اعلام کرد که موضوع «زمان بندی» اجرای آن قابل بحث است.

قرار است دولت فرانسه روز چهارشنبه جزئیات طرح اصلاح قانون بازنشستگی را منتشر کند؛ اصلاحاتی که به برخی از امتیازات ویژه از جمله اینکه برخی از کارگران بتوانند زودتر از موعد و در اوایل پنجاهمین دهه زندگی خود بازنشست شوند، پایان می‌ دهد و به جای آن سیستمی واحد با حقوقی برابر را جایگزین می‌ کند.

برونو لومر وزیر در عین حال اعلام کرد دولت در مورد خصوصی سازی فرودگاه های پاریس تا زمانی که جمع آوری امضاها برای برگزاری همه پرسی در این باره به پایان نرسد، هیچ تصمیمی نخواهد گرفت.

از سوی دیگر اگر چه اعتصاب چند روزه که از قبل پیش بینی شده بود بازیگران اقتصادی فرانسه را چندان نگران نمی کند اما بسیاری در مورد ادامه اعتصاب با مسدود شدن جاده ها و کمبود سوخت که بر فعالیت آنها در زمان جشن های سال نو تاثیر می گذارد، نگران هستند.

بنابر اعلام ائتلاف تجارت، که نماینده 26 هزار مغازه و 200 هزار حقوق بگیر در بخش تجهیزات فردی است، در نخستین روز اعتصاب در فرانسه در روز پنجشنبه در اعتراض به اصلاحات نظام بازنشستگی میزان فعالیت ها به طور متوسط 30 درصد کاهش یافت.

این ائتلاف در مورد اثرات ادامه این جنبش برای بخش تجارت هشدار داد به ویژه آنکه به دلیل یک سال تداوم جنبش معترض به سیاست های اقتصادی دولت فرانسه آنها با خطر رو به رو بودند.

«الن گریست» رئیس اتحادیه مشاغل محلی در گفت و گو با شبکه رادیویی ار «تی ال» گفت دومین ضربه در سال 2019 برای این کسب و کارها می تواند مرگبار باشد. ماه دسامبر برای کسب و کارها زمان حیاتی است و 10 تا 20 درصد فروش سالانه آنها یا حتی بیشتر از این میزان مربوط به این زمان است. اتحادیه مشاغل و صنایع هتل‌داری فرانسه نیز تنها پنجشنبه شب شاهد کاهش 30 تا 40 درصدی رزرو هتل ها در پاریس بود.

سخنگوی این اتحادیه گفت اعلام خبر تمدید جنبش اعتصاب با لغو فوری رزرو ها تاثیر فوری بر این بخش داشت. وی تاکید کرد تصویر یک پاریس آشفته به ما آسیب می رساند.

فعالان این بخش شرایط کنونی را برای پایان سال بسیار منفی می دانند. در بازار مشهور «رونژی» که مواد غذایی تازه پاریس را تامین می کند، 1200 عمده فروش و خریداران آنها که حدود 15 تا 20 هزار نفر در روز هستند این اعتصاب را پیش بینی کرده بودند و ذخایر خود را افزایش دادند. در صورت لزوم از ذخایر سوخت و برق برای ادامه سرد نگه داشتن مواد استفاده خواهد شد.

سخنگوی این بازار می گوید دو هفته آینده، در آستانه جشن های سال نو، به ویژه برای بخش طیور زمان حیاتی محسوب می شود. 20 تا 30 درصد عملکرد مالی سالانه عمده فروشان این بازار مربوط به ماه دسامبر است. خریداران این بازار نگران اعتصاب در بخش حمل و نقل و احتمال کمبود سوخت هستند که مانع از دسترسی آنان و تهیه آذوقه می شود.

روز پنجشنبه 12 انبار سوخت و روز جمعه 5 انبار دیگر مسدود شد و اقدامات دیگری نیز برای هفته آینده برنامه ریزی شده است. با این حال وزارت انتقال اکولوژی فرانسه اعلام کرد سطح ذخایر در انبارهای نفتی خوب است و جای هیچ نگرانی نیست.

در اداره پست تنها 1.6 درصد کارکنان اعتصاب کرده اند و از همین رو مشکل خاصی برای تحویل بسته های پستی وجود ندارد. اعتصاب همچنین تاکنون تاثیر ناچیزی بر حوزه تامین دارو داشت.

بانک فرانسه هم اعلام کرد خطر بروز مشکل در توزیع پول نقد در کوتاه مدت بسیار ضعیف است. تنها در صورت تشدید مشکل در حمل و نقل ممکن است مشکلاتی ایجاد شود.

روز یکشنبه از 16 خط مترو در پاریس تنها دو خط به طور عادی فعال بود.

قطارهای شهری و بین شهری و قطار TGV (سریع السیر) هم که روز بازگشت مسافران از سفر آخر هفته بود، اغلب سه یا چهار در میان کار کردند. ده ها هزار نفر با وجود اطلاع قبلی در ایستگاه های راه آهن و مترو سرگردان بودند.

عده ای از کامیون داران نیز با فراخوان سندیکاها به در بزرگراه های اصلی فرانسه با خاموش کردن کامیون ها و یا حرکت با سرعت پایین دست به اعتصاب در چهارمین روز زدند.

بر اساس آخرین نظرسنجی ها که یکشنبه منتشر شد؛ با وجود مشکلات فراوان اکثر فرانسویان (حدود 70 درصد) از جنبش اعتصابی در اعتراض به سیاست های اقتصادی دولت «امانوئل ماکرون» به ویژه اصلاح قانون بازنشستگی حمایت کرده اند.

روز شنبه جنبش ضد سرمایه داری پنجاه و ششمین شنبه اعتراضی را در حالی برپا کرد که عده زیادی از مردم معترض به اصلاح قانون بازنشستگی نیز در تظاهرات های شهرهای مختلف این جنبش حضور یافتند.

تظاهرات های این هفته نیز به خشونت و زد و خورد با پلیس منجر شد و پلیس برای متفرق کردن معترضان به ویژه در پاریس و نانت متوسل به استفاده از گاز اشک آور شد.

اعتصابات سراسری امروز دوشنبه با آغاز هفته کاری وارد پنجمین روز متوالی می شود که به گفته رسانه های فرانسه بسیار فلج کننده خواهد بود.

سندیکاها و اتحادیه های کاری و کارگری از عموم مردم برای شرکت گسترده در تظاهرات ضد دولتی روز سه شنبه دعوت کرده اند.

در تظاهرات روز پنج شنبه که همزمان با نخستین روز اعتصابات سراسری بود به گفته وزارت کشور فرانسه 800  هزار نفر و به گفته سندیکاها یک میلیون و 500  هزار نفر در 245 شهر بزرگ و کوچک شرکت کردند که رقم شگفت انگیز و برد بزرگی برای سندیکاها و مردم در برابر مکرون محسوب می شود.

حالا دولت فرانسه هفته ای سخت، حیاتی و کاملا سرنوشت ساز پیش رو دارد؛ یا به خواسته معترضان تن در خواهد داد یا با پافشاری بر خواسته خود برای اصلاح قانون بازنشستگی به اعتصابات و اعتراضات تا شب سال نو دامن خواهد زد.

سن رسمی بازنشستگی در فرانسه طی دهه گذشته بین 60 تا 62 سال بوده است و در قانون بازنشستگی فعلی فرانسه برخی گروه‌ ها نظیر کارکنان بخش حمل و نقل به دلایل شرایط کاری می‌ توانند در سنین پایین‌ تر حتی در 52 سالگی بازنشسته شوند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.